آخرین خبر

عکس// طشت‌نوازی گیلانی‌ها در اروپا

گروه «گیل و آمارد» به سرپرستی ناصر وحدتی ششم و هفتم مرداد ماه با برگزاری یک کنسرت متفاوت و رپرتواری جدید میزبان علاقه مندان به موسیقی گیلان در تالار وحدت خواهد بود.

ناصر وحدتی سرپرست گروه «گیل و آمارد» با اشاره به تازه ترین فعالیت موسیقایی خود  به مهر گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته روزهای ششم و هفتم مرداد ماه امسال با اجرای یک رپرتوار جدید و کاملا متفاوت در خدمت علاقه مندان موسیقی گیلان خواهیم بود. در این کنسرت که همچون شیوه های قبلی گروه در دو بخش برگزار می شود، فضای کاملا متفاوتی برای دوستداران تدارک دیدیم که برای اولین بار است با این شیوه اجرا می شود و فکر می کنم برای تماشاگران لذت بخش و جالب توجه خواهد بود.

کنسرت-نواحی---ناصر-وحدتی-(12)

 

وی ادامه داد: «طشت زنی» یکی از آیین های مرسوم مناطق مختلف گیلان است که بانوان گیلانی با توجه به اینکه در زندگی روزمره خود سازی برای نواختن نداشته و ندارند سعی می کنند شادیانه های خود را روی طشت هایی  که از آن برای مصارف مختلف استفاده می کنند، پیاده کنند. جالب اینکه وقتی روی این طشت ها سکه هایی ریخته می شود صدای جالبی می دهد که کمتر از سازهای کوبه ای مختلف نیست. این شیوه موسیقایی گرچه نمی تواند در جایگاه سازهای کوبه ای قرار گیرد اما در میان اقوام مختلف سرزمین گیلان نوعی هنر محسوب می شود که ما سعی می کنیم در این کنسرت از این شیوه استفاده کنیم.

این پیشکسوت موسیقی نواحی افزود: خاطرم هست وقتی برای شرکت در جشنواره به کشور کرواسی سفر کردیم بیش از ۷۷ گروه از کشورهای مختلف شرکت کرده بودند که انصافا ابزار و ادوات متنوعی برای اجرای برنامه داشتند که کار آنها را جذاب تر می کرد. من هم تصمیم گرفتم از همین طشت زنی در برنامه استفاده کنم که خوشبختانه با استقبال بسیار قابل توجه مخاطبان مواجه شد. به هر حال امیدوارم در این کنسرت که با رپرتواری متفاوت و جدید روی صحنه تالار وحدت می رویم نیز مخاطبان، راضی تالار را ترک کنند.

وحدتی درباره فعالیت های خود در عرصه پژوهش نیز توضیح داد: مدتی است اثر تالیفی پرحجمی را با عنوان «آوازها و نغمه های موسیقی گیلان» به پایان رسانده ام که علاوه بر تالیف، تمامی آنها نیز در یکی از استودیوهای شهرستان رشت ضبط شده است. در این کتاب من تلاشم را انجام دادم که هرآنچه در عرصه پژوهش موسیقی گیلان وجود دارد، ارایه دهم و امیدوارم این اثر هرچه زودتر توسط حوزه هنری منتشر شود چرا که این مجموعه کاری است که باید زودتر از اینها منتشر شود.

کنسرت-نواحی---ناصر-وحدتی-(6)

 

 

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: با تعدادی از هنرمندان موسیقی منطقه محمودآباد مازندران نیز صحبت هایی شده که در صورت فراهم شدن امکانات گروه مشترکی را تشکیل دهیم و با این گروه برنامه هایی را در قالب گروه هنرمندان موسیقی گیلان و مازندران در اتریش برگزار کنیم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عکس// طشت‌نوازی گیلانی‌ها در اروپا”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید