دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ مرداد تا ۱۷ شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.

فرهنگسرای نیاوران که تا اول شهریورماه میزبانی بخش نواحی را بر عهده دارد، در اولین روز جشنواره به استقبال شرکت‌کنندگان موسیقی آذربایجان رفت. شرکت‌کنندگان در سه بازه زمانی به نواختن تار، قانون، گارمون، کمانچه، قوپوز، دایره و نقاره پرداختند و هیئت داوران که دربرگیرنده جابر اطاعتی، ایمران حیدری و شهریار صدیق بود آن‌ها را مورد قضاوت قرار داد.

جشنواره نخستین بخش خود را با کلامی از قرآن مجید آغاز کرد و پس از پخش سرود ملی کشورمان علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران روی صحنه حاضر شد. وی پس از عذرخواهی از تأخیر به وجود آمده، از حضور نوازندگان جوان و نوجوان ابراز خرسندی کرد و برای آن‌ها اجراهای موفقی را آرزو کرد.

قسمت نخست امروز به سازهای تار، قانون، گارمون اختصاص داشت و نوازندگان از ساعت ۹ الی ۱۳ به نواختن ساز خود پرداختند. نخستین شرکت‌کننده یانا رنجبران اصل از گروه سنی الف بود که با ساز تار روی صحنه آمد. دو شرکت‌کننده بعدی نیز نواختند، داوران از آن‌ها خواستند تا به پاساژها بیشتر توجه کنند.

زهرا میرزایی از زنجان، آراز وجودی از تبریز در ادامه شرکت‌کنندگان گروه الف اجرا کردند. داوران آراز وجودی را تشویق کردند و با توجه به سن کمش او را به تمرین بیشتر و برقراری ارتباط بهتر با ساز دعوت کردند.

پس از این شرکت‌کنندگان نوبت به گروه سنی ب رسید. مهران بهروزی اولین شرکت‌کننده‌ای بود که از این گروه سنی به نواختن سازش، تار، پرداخت. داوران از موزیکالیته و بیان جملات او تعریف کردند و مسیر پیش روی او را روشن دانستند. فرزین رازقی و علی سیاح از تبریز یکی پس از دیگری نواختند.

المان اطهری اجراها را وارد گروه سنی ج کرد. سپس سئوی اقدسی از گروه سنی ج با لباس محلی روی صحنه حاضر گشت، به اجرا پرداخت و داوران انتخاب قطعه او را مناسب دانستند. در ادامه ناصر مددی از گروه سنی ج ساز زد. با توجه به نواختن حرفه‌ای او، داوران ابراز کردند که سطح انتظارات را بالا برده است.

بخش اول پس از استراحتی کوتاه با ساز قانون ادامه پیدا کرد. پانیذ ستاری از تبریز در گروه سنی الف به‌عنوان تنها شرکت‌کننده این ساز، نواخت. سپس نوبت به ساز گارمون رسید. پویا دایلاری اصل اولین نوازنده این ساز بود که از گروه الف به رقابت می‌پرداخت. محمدرضا محمدوند با اجرایش به گروه الف پایان داد. ائلشن سلیمیان تنها شرکت‌کننده در رده سنی ب بود که روی صحنه آمد. در ادامه گروه سنی ج با سه شرکت‌کننده رقابت کرد. در این گروه سینا حسن‌زاده، بهنام خداداد لشگری و سمیرا مرکب‌سازی هر سه از تبریز حضور داشتند.

داوران شرکت‌کنندگان را به کسب تجربه بیشتر تشویق می‌کردند و خاطرنشان می‌کردند که جشنواره بستری برای یافتن نکاتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

بازه زمانی ۱۴ الی ۱۶ امروز به ساز کمانچه اختصاص داشت و هشت شرکت‌کننده منتخب در دور نهایی با هم به رقابت پرداختند. مانند معمول ابتدا شرکت‌کننده‌ای از رده سنی الف روی صحنه حاضر شد. پس از پارمیس ستاری که داوران او را تحسین کردند و این میدان را بستری برای قدم‌های او در زمینه پیشرفت دانستند، سماء شجری باسمنج همراه با دختری خردسال که هر دو لباس محلی بر تن داشتند، روی صحنه آمد. دختر خردسال با دف این نوازنده کمانچه را همراهی کرد. سپس آرین ضمیری، رضا محمدی دوشتور از تبریز در این رده سنی کمانچه نوازی کردند.

ساز کمانچه نیز تنها یک شرکت‌کننده در گروه سنی ب داشت. آرمین زینال زاده به‌عنوان شرکت‌کننده این گروه نواخت و بعد اعضای منتخب رده سنی ج برای قضاوت نهایی روی صحنه حاضر شدند. آیلار جهانگیری و روزبه مقدم نژاد از تبریز و مسعود قلی زاده از میانه برگزیدگان راه‌یافته به این بخش بودند.

پس از استراحتی، بازه زمانی سوم شروع شد. ساعت ۱۷ تا ۲۱ به سازهای قوپوز، دایره و نقاره اختصاص داشت. گروه سنی الف آغازکننده بخش قوپوز نوازی بود. در ابتدا سهیل اسلامی گندم آباد از کرج سازش را به دست گرفت و برای داوران نواخت. امیرمحمد باقری از شهر قدس اجرا کرد و داوران به او تذکر دادند که بهتر است ریتم آهسته‌تری داشته باشد. عارف بهرامی و ابراهیم مراد نقم نیز کار خود را ارائه کردند و نوبت به دختران رده سنی الف رسید. ساناز سفر کن لیقوان، اسماء میکائیلی و دنیا یاری کندشمین در این رده سنی به اجرا پرداختند. داوران در این قسمت اجرای دو تن از شرکت‌کنندگان را متوقف و سازشان را کوک کردند، سپس آن‌ها دوباره شروع به نواختن کردند.

نوای قوپوز در فرهنگسرای نیاوران ادامه داشت و گروه سنی ب و ج نیز روی صحنه آمدند. در رده سنی ب امین جودت، محمدرضا حمیدی، سپهر حیدری و در رده سنی ج عارف احمدزاده دوشتور، علی رجبی، محمد علیزاده و فرزاد نادرالوجود هنر خود را نشان دادند.

داوران در این بخش ضمن اشاره به استعداد نوازندگان جوان تأکید به اجرای کامل جملات، ارتباط خوب با ساز و لطافت نواختن داشتند.

بخش پایانی این روز به دایره و نقاره اختصاص داشت. برای ساز دایره از هر گروه سنی یک نفر در رقابت نهایی حضور داشت. افرا اصلان حسینی در گروه سنی الف که می‌توان گفت کوچک‌ترین شرکت‌کننده روز بود، یاشار باباپور در گروه سنی ب و مصطفی حسین نژاد در گروه سنی ج هر سه از تبریز شرکت داشتند.

در انتها ساز نقاره طنین‌انداز شد. در این بخش نیز تنها سه شرکت‌کننده حاضر بودند. اصغر دسینه خیاو و امیررضا طوبائی نژاد در گروه سنی ب و محمد آذری در گروه سنی ج به رقابت پرداختند. در این ساز گروه سنی الف هیچ شرکت‌کننده‌ای نداشت.