آخرین خبر

نظر داوران بخش نواحی درباره اجراهای اولین روز جشنواره ملی موسیقی جوان

شهریار صدیق، ایمران حیدری و جابر اطاعتی نظر خود را درباره اجراهای روز اول دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کردند.
نظر داوران بخش نواحی درباره اجراهای اولین روز جشنواره ملی موسیقی جوان

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح روز گذشته دوشنبه ۲۲ مردادماه با اجرای موسیقی اقوام آذری آغاز به کار کرد. در این بخش که تمامی سازهای موسیقی آذری در بخش نواحی را شامل می‌شد، شهریار صدیق، ایمران حیدری و جابر اطاعتی به‌عنوان داوران این ژانر حضور داشتند.

گروه‌ها نقطه‌ضعف‌های متفاوتی داشتند

شهریار صدیق در خصوص ارزیابی کمی و کیفی آثار عنوان کرد: در مجموع همه چیز خوب بود اما در بخش اجراهای گروه “ج” بعضاً شاهد آثار ضعیفی بودیم.

این هنرمند در خصوص نقاط ضعف و قوت اجراهای جشنواره گفت: گروه‌ها نقطه‌ضعف‌های متفاوتی داشتند ولی اگر بخواهم به یک ضعف خاص و مشترک در تمام گروه‌ها اشاره کنم، آن مسئله استرس بود.

صدیق در رابطه با تأثیرات اجراهای صحنه‌ای جشنواره موسیقی جوان نیز عنوان کرد: من امروز شاهد پیشرفت اجراهای هنرمندان جوان بوده‌ام. متأسفانه اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف است و در سایت‌ها خلاصه می‌شود. به همین دلیل بسیاری هنرمندان ما از فراخوان جشنواره مطلع نمی‌شوند.

وی نقش انجمن موسیقی را در برگزاری جشنواره موسیقی جوان مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: در این چند دوره که من در جشنواره حضور دارم تمام مسائل بدون هیچ حاشیه‌ای اداره می‌شوند و هماهنگی‌ها و صداقت و دقت در انجام کارها مبنا قرار گرفته‌ است.

مشکل عمده ما انجمن‌های شهرستان هستند

ایمران حیدری در رابطه با ارزیابی اجراها گفت: امسال هم همچون سال‌های گذشته شرکت‌کنندگان گروه “الف” و زیر ۱۸ در بخش ارائه آثار و اجرای صحنه‌ای سال بسیار خوب ظاهر شدند و در مقابل گروه شرکت‌کنندگان گروه ج عملکرد بسیار ضعیفی داشتند.

این هنرمند در مورد نقاط ضعف و قوت اجراها نیز عنوان کرد: گروه‌های “ب” و “ج” بیشتر از نظر تکنیکی و نوانس مشکل داشتند و در اجراها کم‌دقت بودند و من به شخص مطمئنم که این عزیزان از اساتیدشان برای رفع این نواقصشان نظر نگرفته‌اند. این گروه بیشتر با فکر و ایده‌های ذهنی‌شان در جشنواره حاضر شده‌اند و به همین دلیل این ضعف‌ها در آثار این گروه ملموس بود.

حیدری درباره اهمیت اجراهای صحنه‌ای در پیشرفت هنرجویان نیز توضیح داد: به طبع هر کدام از هنرجویان که پیگیر و علاقه‌مند باشند می‌توانند با کمک نظرات و توصیه‌های اساتید در این بخش به اصلاح نقایص خود بپردازند و سال آینده با آمادگی بیشتری در جشنواره شرکت کنند. در کل من معتقدم جشنواره انگیزه بسیار خوبی برای جوانان موزیسین ما به‌خصوص هنرمندان شهرستانی است، چرا که به غیر از اجراهای کارگاهی فرصت دیگری برای تجربه اجرای صحنه‌ای و رقابت ندارند.

این هنرمند همچنین در خصوص نقش مؤثر انجمن موسیقی در برگزاری جشنواره گفت: اعضای انجمن موسیقی از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده‌اند و از تمام امکاناتشان استفاده می‌کنند و انصافاً در این چند دوره‌ای که من در جشنواره حضور دارم شاهد سعی انجمن موسیقی در پیشبرد و اهداف جشنواره بوده‌ام. فکر می‌کنم مشکل عمده ما انجمن‌های شهرستان هستند که به‌صورت مستقل فعالیت نمی‌کنند و امکانات هم مثل شهر تهران نیست به همین خاطر اداره کل هم برنامه‌ریزی زیادی در این رابطه ندارد، به‌طور مثال ما در شهر تبریز همواره در بحث اطلاع‌رسانی جشنواره مشکل داریم.

بهتر است تبلیغات از طریق رسانه‌های جمعی انجام شود

جابر اطاعتی در ارزیابی اجراها عنوان کرد: از این که شاهد اجراهای بسیار خوبی در جشنواره بودم بسیار خوشحالم. عده زیادی از شرکت‌کنندگان دوره قبل نیز امسال با پیشرفت چشمگیری در جشنواره حاضر شده‌اند و از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کرده‌اند. هنرمندان جوانان ما با توجه به سنشان حرفه‌ای‌تر شده‌اند. خرسندم از این که جشنواره‌ها همچنان در حال برگزاری هستند و امیدوارم ما بتوانیم هنر قوی مثل موسیقی را که عنصر بسیار تأثیرگذار فرهنگی است، ارتقا دهیم.

این هنرمند در خصوص نقاط ضعف و قوت هنرمندان جوان تصریح کرد: از نظر اجرای آثار، نقطه‌ضعف وجود نداشت و همه شرکت‌کنندگان با پشتکار و تلاش فراوان در این بخش حضور داشتند و جشنواره به‌خوبی برگزار شد. فکر می‌کنم در شروع جشنواره باید تبلیغات بیشتر و مؤثرتری صورت بگیرد چرا که در بسیاری از شهرستان‌ها به‌خصوص خطه آذربایجان موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد و جوانان مستعد و پرشوری را داریم، اما استقبال این هنرمندان به دلیل مسائل مختلفی از جمله اطلاع‌رسانی نامناسب چشمگیر نیست. بهتر است تبلیغات از طریق رسانه‌های جمعی انجام شود و امیدوارم سال آینده این مهم محقق شود.

جابر اطاعتی همچنین در خصوص نقش انجمن موسیقی در برگزاری جشنواره بسیار مهم دانست و افزود: انجمن موسیقی نقش بسیار پراهمیتی در برگزاری این جشنواره دارد و تمام مسئولیت‌ها به عهده انجمن است و دست‌اندرکارانش نسبت به وظایف خود بسیار متعهدانه عمل می‌کنند.

او همچنین در خصوص نقش اجرای صحنه‌ای در پیشرفت موزیسین‌های جوان نیز گفت: این بخش برای نوازندگان ما بسیار حائز اهمیت است. نوازندگان ما باید اجرای صحنه‌ای را تجربه کنند تا به خودباوری، تسلط و اعتمادبه‌نفس برسند. من سال گذشته هم به مسئولان پیشنهاد دادم، چرا که ما ارکسترهای زیادی داریم و خیلی خوب خواهد شد اگر هر از چند گاهی از هنرمندان و نفرات برتر این جشنواره در این ارکسترها استفاده شود. من معتقدم این اقدام در روحیه و آینده این هنرمندان نقش بسزایی خواهد داشت.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ الی ۱ شهریورماه در بخش موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نظر داوران بخش نواحی درباره اجراهای اولین روز جشنواره ملی موسیقی جوان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید