آخرین خبر

عضو نوبل «باب دیلن» را بی‌ادب خواند

آوای ایرانیان: خودداری «باب دیلن» از پاسخ دادن به تماس‌های مکرر آکادمی نوبل ‌پس از کسب مهم‌ترین جایزه ادبی دنیا، موجب شد یکی از اعضای آکادمی او را به تکبر و بی‌ادبی متهم کند.

به گزارش آوای ایرانیان، «گاردین» نوشت: ۹ روز از اعلام نام «باب دیلن» ـ ترانه‌سرا و خواننده معروف آمریکایی ـ به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ می‌گذرد و او هیچ یک از تماس‌های تلفنی اعضای آکادمی نوبل را پاسخ نداده است. این مساله موجبات ناراحتی آکادمی سوئدی را فراهم آورده، ‌تا جایی که «پر واستبرگ» یکی از اعضای این کمیته درباره سکوت مطلق «دیلن» گفت: این تکبر و بی‌ادبی است.

«واستبرگ» در مصاحبه‌ای که از شبکه تلویزیونی «STV» پخش شد، ‌انتقاد خود را نسبت به رفتار برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام کرد. «دیلن» روز ۱۳ اکتبر (پنج‌شنبه ۲۲ مهر) به عنوان برنده معرفی شد و همان روز در لاس‌وگاس برای اجرا کنسرت به روی صحنه رفت،‌ اما هیچ اشاره‌ای به این اتفاق مهم نکرد و به اجرای موسیقی روی صحنه بسنده کرد.

تصمیم نادر و بی‌سابقه آکادمی نوبل مبنی بر اعطای نوبل ادبیات به یک موسیقی‌دان، ‌به اندازه کافی حاشیه‌دار و بحث‌برانگیز بود، اما ‌حالا بی‌تفاوتی «دیلن» به کسب این افتخار موج جدیدی از حواشی را به وجود آورده است.

هر سال برندگان جوایز نوبل به استکهلم دعوت می‌شوند تا طی مراسمی رسمی مدال و جوایز خود را از «کارل گوستاو» شانزدهم ـ پادشاه سوئد ـ دریافت و سخنرانی نوبل خود را ایراد کنند. اما آکادمی نوبل هنوز نمی‌داند «دیلن» در این مراسم حضور پیدا خواهد کرد یا نه. «واتسبرگ» عضو آکادمی سوئدی نوبل در این‌باره گفت: این موقعیت بی‌سابقه است.

با این حال «اندره بارانی» یکی دیگر از اعضای آکادمی نوبل یادآوری می‌کند: «آلبرت اینشتین» هم که در سال ۱۹۲۱ به عنوان برنده نوبل فیزیک معرفی شد، ‌برخورد سردی با این رویداد داشت.

«ژان پل سارتر» ـ نویسنده و فیلسوف فرانسوی ـ از دیگر نمونه‌های مشهور این نوع برخورد با جایزه نوبل است؛ او نیز از دریافت جایزه‌اش خودداری کرد و حتی نمی‌خواست نامش به عنوان برنده نوبل ادبیات ذکر شود.

«سارا دانیوس» دبیر دائمی آکادمی نوبل پیش‌تر درباره موفق نشدن در برقراری تماس با «دیلن» گفته بود: اگر او نخواهد به مراسم اعطای جایزه بیاید، نمی‌آید. در هر صورت آن شب یک جشن بزرگ برپا خواهد شد و این افتخار به او تعلق دارد.

در نتیجه، «باب دیلن» می‌تواند آکادمی نوبل و جایزه‌اش را نادیده بگیرد اما نام او همچنان در فهرست برندگان نوبل ثبت خواهد شد. حتی اگر او تصمیم بگیرد در مراسم حضور پیدا نکند، دعوت‌نامه‌ای برای ایراد سخنرانی برایش ارسال می‌شود و نامش همیشه به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ ذکر خواهد شد.

آکادمی نوبل روز پنج‌شنبه (۲۲ مهرماه) نام «باب دیلن» را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد. انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته است.

انتهای پیام

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عضو نوبل «باب دیلن» را بی‌ادب خواند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید