آخرین خبر

شجریان: نمی‌خواهم در خیابان رگم را بزنم

آوای ایرانیان: همایون شجریان و سهراب پورناظری در نشست خبری بامداد امروزشان به بیان دیدگاه های خود درباره موضوع های مختلف پرداختند

این نشست چند نکته جالب داشت، یکی اینکه شاید برای نخستین بار بود که نشستی خبری در نیمه‌های شب آغاز می‌شد. در واقع این نشست در دقایق پایانی روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۳۹۷ آغاز شد و حدود ساعت ۰۱:۳۰ بامداد پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ هم پایان یافت.

نکته دوم تلاش مسئولان نشست برای حذف خبرنگاران منتقد بود. کسانی که مسئول تعیین سوال کنندگان در این نشست بودند، به گونه ای سعی کردند که خبرنگاران منتقد را از پرسیدن پرسش محروم کنند و میکروفن را به دوستان و نزدیکان خود برسانند. البته بعید است که این رویکرد، خواسته همایون شجریان و یا سهراب پورناظری بوده باشد؛ اما به هر روی مسئولانِ گرداندنِ میکروفن در این نشست، از هیچ تلاشی برای حذف خبرنگاران منتقد فروگذار نکردند.

در این نشست همایون شجریان و سهراب پوناظری مباحث مختلفی را مطرح کردند. در ادامه متن صحبت های این دو هنرمند را می خوانید:

حال پدرم را من و رایان به اطلاع مردم می رسانیم

همایون شجریان: روال منظمی درباره شایعات وخامت حال پدر مطرح می شود. بارها گفته ام که گزارش حال پدر را خودم و رایان به مردم ارائه می کنیم. کماکان حال پدر تغییری نسبت به گذشته نکرده است. فعلا در وضعیت ثابتی هستند و چندی پیش هم در بیمارستان برای برخی بررسی ها حضور داشتند.

ترسی از نفروختن بلیت نداشتیم

همایون شجریان: در متنی که برای به انتظار در آمدن پروژه سی منتشر کردیم‌ بحث بی ثباتی مالی مطرح شد. ما گفتیم معیشت مردم‌ بهتر باشد. پروژه سی سال گذشته با ۱۲۰ هزار مخاطب و ۲۰۰ هزار متقاضی برگزار شد. امسال ما می‌خواستیم میزبان ۷۰ هزار نفر بایم.

هدف ما فرار از نفروختن بلیت ها نبود. ما در شرایطی قرار گرفتیم که مردم اوضاع خوبی نداشتند. پیام ما این بود که حال ما هم خوب نیست.

وقتی همه صنف ها کارشان را ادامه می دهند، این انتظار نباید باشد که هنرمند کارش را انجام ندهد.

برای کنسرت خیابانی ۵۰ درصد ما حل است / نگفته ام در خیابان رگم را می زنم

همایون شجریان: ما تمام و کمال آماده ایم و همه چیزمان آماده است. اما آن طرف ماجرا کسانی هستند که باید همه جوانب را بررسی کنند و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرند. برای برگزاری چنین کنسرتی باید با نهادهای مختلفی هماهنگی کرد و جوانب بسیاری در نظر گرفته شود.

در زندگی هنری ام با مردم صادق بوده ام. کاری نکرده ام که معنای دیگری پشتش باشد.

من نگفته ام که به خیابان می آیم و رگم را میزنم. من اعلام آمادگی برای برگزاری کنسرتی خیابانی کرده ام. این اتفاق بزرگی است و بسیار کار دشواری است. اگر انجام‌نشود مردم‌نباید ناراحت شوند چون این کار اتفاق بزرگی است.

در جاهای دیگر دنیا این کار انجام می شود و کنسرت های خیابانی در همه جای جهان برگزار می شود.

مکان برگزاری کنسرت خیابانی در تهران هم در درخواست من ذکر شده و هم در نامه شهرداری.

اولین بار چند سال پیش به ذهنم رسید که کنسرت خیابانی برگزار کنم. من به این فکر می کردم که کنسرتی در پایین شهر برگزار کنم و کسانی به این اجرا بیایند که تا کنون به کنسرت نیامده اند.

احساس کردم کنسرتی رایگان برگزار‌کنیم تا همه کنار هم باشند. شبی را رقم بزنیم که همه از هم آرامش بگیریم.

اثر مشترکم با علیرضا قربانی و مهیار علیزاده به زودی منتشر می شود

همایون شجریان: آلبومی که با مهیار علیزاده  و علیرضا قربانی دارم‌ قرار بود چند ماه پیش منتشر شود، اما ما تصمیم‌گرفتیم که یک قطعه به آلبوم اضافه کنیم که در نهایت این امر عملی نشد. در ماه های آینده این آلبوم‌منتشر می شود.

آماده ایم تور کنسرتهای خیابانی را در ایران برگزار کنیم

سهراب پورناظری:  ما گردهمایی‌های میلیونی بسیاری در طول سال داریم. مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن که با حضور هزاران نفر برگزار می شود. به نظرم وقتی ما می توانیم چنین گردهمایی‌هایی داشته باشیم، پس می‌توانیم کنسرت خیابانی را هم بدون هیچ مشکلی برگزار کنیم.

ما آماده برگزاری کنسرت خیابانی در همه شهرهای ایران هستیم. اصلا حاضریم تور کنسرت های خیابانی را در تمام ایران برگزار کنیم.

نام شجریان نیازی به تبلیغ ندارد که بخواهد دست به شو تبلیغاتی بزند. پس یقین داشته باشید که اعلام آمادگی آقای شجریان تنها برای رضایت مردم است.

سه تار نوازی که عبادی تکذیبش کرد حالا ما را تکذیب می کند

سهراب پورناظری: آوازهای ما از نظر پایه به موسیقی ایرانی وصل بوده است. هجمه‌هایی که به موسیقی ما شده بیشتر به دلیل دیده شدن این آثار است. ما باید با هم همراه شویم و اعتماد کنیم که از این موسیقی لذت می بریم.

در فضای مجازی هجمه بسیاری به من شده است.

سه تار نوازی بوده که اثری ساخته که استاد عبادی او را تکذیب کرده است. اما همان نوازنده نسل بعدش را در هنگام کار متفاوت تکذیب می کند.

دلنیا آرام که در پروژه «سی» در کنار ما آواز می خواند از هفت خواننده برتر امریکا است.

معروف شدن آثارم برایم دغدغه نیست

همایون شجریان: برای من معروف شدن قطعه هایی که می خوانم در اولویت نبوده است. سعی کرده ایم که به زبان امروز سخن بگوییم. دغدغه ام این بوده که نسل جوان را درگیر این موسیقی کنیم.

صداوسیما حق دخل و تصرف در ایران من را ندارد

سهراب پورناطری: سالهاست که صداوسیما بدون اجازه آثار ما را پخش می‌کند. این سازمان اجازه ندارد دخل و تصرفی روی قطعه ایران‌من داشته باشد و هر طور می خواهد از آن استفاده کند.

اگر این‌کار را بکند قطعا پذیرفته است که تخلف کرده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شجریان: نمی‌خواهم در خیابان رگم را بزنم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید