چهارمین روز دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی کردی در دو سئانس و موسیقی ترکمن در یک سئانس در سه رده سنی مختلف اختصاص داشت.

دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی نواحی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی هر یک از سازها گوش می‌دهند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند. بهمن حاج امینی، یوسف دیبایی و مجید تکه داوران روز چهارم جشنواره نظر خود را درمورد اجراهای این روز بیان کردند.

زنجیره انتقال شفاهی موسیقی نواحی هنوز گسسته نشده است

بهمن حاج امینی داور بخش موسیقی نواحی در سازهای کردی در مورد ارزیابی کمی و کیفی آثار جشنواره گفت: بسیار جای خوشحالی است که ما در این سنین هنوز نوازنده موسیقی نواحی داریم و زنجیره انتقال شفاهی موسیقی نواحی هنوز گسسته نشده است و جوانان ما این فرهنگ را دریافت می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که نیاز به برنامه‌ریزی‌های جدی و حمایت‌های نیست. چه‌بسا بسیاری از موسیقی‌ها تا امروز به‌طور کامل نابود شده‌اند.

او افزود: اجراها بسیار خوب و رضایت‌بخش بود و هنرمندان ما به لحاظ تکنیکی عالی هستند، اما رپرتوآر موسیقی سنتی باید حفظ شود و اگر تغییراتی صورت می‌گیرد باید آگاهانه انجام شود و جوانان ما باید مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند ریشه‌های موسیقی نواحی را حفظ کنند و اگر خلاقیتی انجام می‌شود باید با حفظ اصالت‌های موسیقایی صورت بگیرد.

این داور جشنواره تأکید کرد: برگزاری جشنواره‌های تخصصی این چنینی که دقیقاً در یک چهارچوب مشخص اجرا می‌شود، به طوری که موسیقی‌های مختلف از هم تفکیک شده‌اند و هدف مشخصی را دنبال می‌کنند، به‌طور غیرمستقیم یک بازتعریف درستی را در مورد موسیقی نواحی ارائه می‌کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت اجراها خوب بودند

یوسف دیبایی در ابتدا به کیفیت اجراها چنین اشاره کرد: به‌طور کلی می‌توان گفت اجراها خوب بودند. کمی هیجان کم بود و آن هم به علت تعداد کم مخاطبان بود. اکثر شرکت‌کنندگان عادت به اجرا در جای شلوغ دارند، البته استرس صحنه نیز بی‌تأثیر نبوده است. اجرای روی صحنه همیشه کیفیتی حدود ۲۰ درصد پایین‌تر از حالت معمول دارد.

وی در خصوص جشنواره موسیقی جوان گفت: یکی از مشکلات این است که اطلاع‌رسانی به‌طور کامل نیست و همه از آن خبردار نمی‌شوند. جشنواره موسیقی جوان اتفاق خوبی است و رقم زدن آن توسط انجمن موسیقی قابل تقدیر است، چرا که باعث می‌شود موسیقی فراموش نشود.

این جشنواره نباشد دیگر چیزی از موسیقی نواحی برای جوانان نمی‌ماند

مجید تکه در خصوص کیفیت اجراها بیان کرد: از نظر کیفی هنوز جایی برای پیشرفتشان وجود دارد، اما به‌طور کلی هر گروه سنی متناسب با سن خود می‌توانست بهتر باشد. به‌عنوان مثال شرکت‌کنندگان در بخش مضراب و بیان قطعات آوازى مشکل داشتند.

وی درباره میزان تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان گفت: تنها انگیزه‌ای که برای حفظ و ترویج این نوع موسیقی وجود دارد، جشنواره‌ای چون جشنواره ملی موسیقی جوان است. اگر این جشنواره نباشد دیگر چیزی از موسیقی نواحی برای جوانان نمی‌ماند.

او تأکید کرد: دبیرخانه جشنواره ملی موسیقی جوان برگزارکننده و عامل اصلی جشنواره جوان است و این شایسته تشکر است. خیلی خوب می‌شود اگر امکان برگزاری این جشنواره در دیگر استان‌ها نیز باشد.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ مرداد تا ۱۷ شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.