آخرین خبر

“مکتب خانه آواز ایرانی” افتتاح شد/ دیگر آوازه خوان نداریم!

آوای ایرانیان: آیین بازگشایی «مکتب خانه آواز ایرانی» در حالی برگزار شد که برخی از هنرمندان ضمن انتقاد از شرایط این سال های آواز ایرانی، به طرح برخی از مسائل انتقادی حوزه موسیقی پرداختند.

به گزارش آوای ایرانیان؛مراسم افتتاحیه «مکتب خانه آواز ایرانی» شامگاه چهارشنبه ۱۵ مهر ماه با حضور تعدادی زیادی از نخبگان و هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.

از فارغ التحصیلان مکتب خانه آواز ایرانی حمایت می کنیم

بابک رَبوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این مراسم ضمن ابراز خرسندی از تاسیس «مکتب خانه آوازایرانی» گفت: هدف ما از تاسیس این مکتب خانه در باغ موزه هنرهای ایرانی بر این مبنا قرار دارد که بتوانیم صداهای ماندگاری را در طول سه سال آموزشی، آموزش و پرورش دهیم و از این فضای مکتب خانه ای خوانندگان خوش صدایی را به موسیقی ایرانی معرفی کنیم. ضمن اینکه حمایت از این استعدادهای ناب و مستعد آواز ایرانی جزو وظایف دیگر ما بعد از پایان دوره آموزشی است که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.

دعوت مدیرعامل خانه موسیقی از هنرمندان در پی فاجعه منا

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این مراسم گفت: در همین ابتدای صحبت ها لازم است یادی از هموطنان تازه درگذشته ام در فاجعه مصیبت بار منا داشته باشم که مظلومانه در حرم امن الهی و در روز عید قربان هنگامی که دوربین ها و هلیکوپترهای دولت سعودی به صورت کامل آنها را مونیتورینگ می کردند، جان خود را در منطقه منا از دست دادند. متاسفانه ندانم کاری و سفاحت میزبانان که می بایست میزبان خوبی باشند شرایط مصیبت باری را برای ما رقم زد که همه ما هنرمندان را داغدار کرد. به همین منظور پنجشنبه شب شانزدهم مهرماه با همکاری هنرمندان عرصه سینما، تئاتر و موسیقی برای ابراز همدردی با داغداران این مصیبت و اعلام اعتراض به این اتفاق ناگوار در تالار وحدت گردهم جمع می شویم تا مراتب تاسف و تاثر خود نسبت به این فاجعه دلخراش را بیان کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی مجدد آموزش موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران در دوره مدیریتی جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: متاسفانه از یکی دوسال پیش در مدیریت قبلی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه موسیقی این نهاد فرهنگی اتفاقات ناگواری افتاد که در نهایت منجر به تعطیلی کامل موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران شد. البته جناب مختاباد به عنوان رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق هیات مدیره خانه موسیقی اقدامات و پیگیرى های زیادی را برای حل مساله انجام دادند و در حالیکه این پیگیری ها از جانب آقای عبدالحسینی معاون هنری سابق و کنونی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم برای برگرداندن آموزش موسیقی انجام شد اما هیچ وقت هم از سوی ریاست وقت سازمان دلیل مشخصی نیز به جامعه موسیقی ارائه نشد.

تقدیر از مدیریت شهرداری تهران در راه اندازی دوباره آموزش موسیقی

مدیرعامل خانه موسیقی توضیح داد: خوشبختانه با ورود آقای صلاحی در سمت ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پیگیری هایی که از همه جوانب صورت گرفت فضا تغییر پیدا کرده و ورود این مدیر سرآغازی برای شروع آموزش موسیقی در فرهنگسراها شد. خوشبختانه تاسیس مکتب خانه آواز ایرانی هم مزید بر علت شده که ما از این پس شاهد اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی فرهنگسراها باشیم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که سطح نازل آموزش در فرهنگسراها نیازمند یک بازنگری اساسی است که بتواند به سطح کیفی مورد نظر دست پیدا کند.

این خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به طرح تاسیس «مکتب خانه آواز ایرانی» گفت: طرح تاسیس مکتب خانه در انواع و اقسام رشته های هنری طرح بسیار خوبی است که خوشبختانه اولین آن با محوریت قرار دادن موضوع آواز تاسیس شده است.همین موضوع می تواند به خودی خود مقدمه خوبی برای توجه بیشتر به آواز ایرانی باشد زیرا همه ما می دانیم که در بحث آواز با یک چالش بسیار جدی رو به رو هستیم که باید برای برطرف کردن این چالش اقدامات مهمی را انجام دهیم. به هر ترتیب آنچه من از تاسیس این مکتب خانه آوازی اطلاع پیدا کردم بنا بر این است که شهرداری تهران با اختصاص یارانه ای مناسب، امکان حضور هنرمندان مستعد عرصه آواز ایرانی را که امکانات مالی خوبی ندارند فراهم کرده و این اتفاق خوبی است که با توجه به حضور استادان صاحب نام عرصه موسیقی در این مکتب خانه ها می تواند سرمنشا خدمات ارزشمندی باشد.

باید فاتحه موسیقی را بخوانیم اگر…

مدیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات اخیر اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی مبنی بر دریافت وجوه سه میلیون تومانی برای برگزاری کنسرت ها در فرهنگسراهای شهر تهران نیز تصریح کرد: متاسفانه این موضوع تبدیل به مشکلی جدی در عرصه برگزاری کنسرت ها در فرهنگسراهای شهر تهران شده و لازم است مقداری روی این فضای پیش امده جدی تر باشیم. من طی روزهای اخیر شنیده ام که اداره اماکن عمومی ناجا برای برگزاری کنسرت در فرهنگسراها مبلغ گزافی را طلب می کند که به اعتقاد من هیچ توجیهی ندارد و اگر این موضوع جدی باشد باید فاتحه موسیقی را خواند.

وی افزود: اگر این مبلغ برای برگزاری کنسرت در جایی مانند تالار بزرگ وزارت کشور از گروه های اجرایی طلب می شد شاید توجیه داشت که به نظر من آن هم ندارد. آیا رواست که با این مبلغ از گروه های برگزار کننده کنسرت در فرهنگسراها پولی را طلب کنیم که واقعا نیازى به دریافت آن نیست؟ من امیدوارم آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران این صحبت های من را بشنوند و برای رسیدگی به این طلب جدی اهالی موسیقی رسیدگی کنند. ما نیروی انتظامی را بیگانه نمی دانیم بلکه این عزیزان را ضابط می دانیم که باید در کنار ما بدون طلب پولی حضور داشته باشند و باعث امنیت و آرامش ما شوند.

بی توجهی به آواز یک بحران بین المللی است

عبدالحسین مختاباد رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران هم که در این مراسم حضور پیدا کرده بود، با اشاره به افتتاح «مکتب خانه آواز ایرانی» گفت: متاسفانه ما طی سال های اخیر در شرایطی به سر می بریم که می توان گفت دیگر آوازخوان نداریم و متاسفانه کسی برای آواز خواندن و شنیدن وقت نمی گذارد. متاسفانه خیلی از افراد هم اکنون در موقعیتی به سر می برند که بر این باورند آواز ایرانی و چه چه زدن های آن به چه دردی می خورد؟ آنها دیگر می خواهند همه چیز سطحی و ساندویچی شده به مخاطبان ارائه شد و اتفاقا در همین جاست باید به فکر چاره کار باشیم. البته این بحران ما نیست بلکه یک بحران بین المللی است که تمام گونه های آوازی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی در ادامه با انتقاد از سیاست های سازمان صدا و سیما در توجه به موسیقی افزود: متاسفانه موسیقی این سرزمین از قدرت تاثیرگذار رسانه ملی محروم است و من مطمئن هستم به دلیل همین بی توجهی هاست که شاید خیلی ها ندانند استادی مانند جلیل شهناز که بوده و چه خدماتی را به موسیقی کشورمان ارائه داده است؟ مگر اینکه در فیس بوک و رسانه های میانه چیزی برای جستجو وجود داشته باشد که مخاطبان علاقه مند بخواهند به آن رجوع کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تقدیر از اقدامات اخیر شهرداری تهران در راه اندازی مجدد آموزش موسیقی در فرهنگسراها تاکید کرد: تمام تلاش بنده و همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران این است که با اختصاص بودجه ای مناسب بتوانیم از هنرمندان حمایت کنیم و در این مورد هم هیچ منتی بر سر کسی نیست. اما باید بدانیم بعضی از مسائل از حیطه کار ما خارج است که باید در این حوزه نیز بررسی هایی صورت پذیرد.

مختاباد در بخش پایانی صحبت های خود از مسئولان اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی خواست تا هرچه زودتر نسبت به مشکل پیش امده فرهنگسراها برای برگزاری کنسرت با نیروی انتظامی مبنی برپرداخت وجه نقد اقدامات عاجل را انجام دهد.

برای زنده نگه داشتن آواز از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در بخش پایانی مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند آموزش موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران بیان کرد: خوشبختانه هم اکنون بیش از ۱۶ فرهنگسرا در مناطق مختلف شهر تهران آموزش موسیقی را شروع کرده اند و امیدوارم این تعداد در ماه های آینده نیز افزایش پیدا کند. این در حالی است که ما در حوزه موسیقی روز پنجشنبه میزبان علاقه مندان موسیقی پاپ در فرهنگسرای بهمن تهران با برگزاری کنسرت غلامرضا صنعتگر هستیم که تمامی عواید کنسرت به این خواننده که طی روزهای آینده عمل جراحی دارد، تعلق خواهد گرفت.

وی درباره تاسیس «مکتب خانه آواز ایرانی» نیز گفت: آواز یکی از جلوه های هنر است. آواز در هنر ایرانی دارای اصالتی ارزشمند است که از نسل گذشته به ما رسیده و ما نیز باید آن را به نسل بعد انتقال دهیم. به هر ترتیب برای زنده نگه داشتن این هنر ناب ایرانی و تربیت نسل جوان تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و در این راه نیز آمادگی کامل داریم. به طور حتم جلوه های هنری قالبی است که اگر فرهنگ در آن ریخته شود حتما ماندگار می شود.

در بخش پایانی مراسم در حضور استاد مصطفی کمال پورتراب، محمد سریر، محمود صلاحی از نادرگلچین، کریم صالح عظیمی، علی جهاندار، علی رستمیان، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، عبدالحسین مختاباد، قاسم رفعتی، بهرام باجلان و سالار عقیلی به عنوان هنرمندان فعال عرصه آواز ایرانی با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد. این در حالی است که تعدادی از این هنرمندان از جمله علی جهاندار، حمیدرضا نوربخش، عبدالحسین مختاباد ، سالار عقیلی بعد از دریافت هدایای خود قطعات کوتاه اوازی را برای حاضران اجرا کردند.

عبدالوهاب شهیدی، لوریس چکناوریان، حسن ناهید، اسماعیل تهرانی، هنگامه اخوان، داریوش پیرنیاکان، بیژن بیژنی، اکبر محمدی، حسن ریاحی، سامان احتشامی، فاضل نظری، هادی آزرم، مهدی آذرسینا، وارطان ساهاکیان، محمد گلریز، رشید وطن دوست، فریدون شهبازیان، پری ملکی و تعدادی دیگر از هنرمندان از مهمان مراسم افتتاحیه «مکتب خانه آواز ایرانی» بودند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در ““مکتب خانه آواز ایرانی” افتتاح شد/ دیگر آوازه خوان نداریم!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید