آخرین خبر

شهرام ناظری: تقاضای برگزاری کنسرت در ورزشگاه آزادی را نوشته‌ام

آوای ایرانیان: شهرام ناظری و هوشنگ کامکار در نشستی خبری حضور یافتند و ضمن امضای تفاهم نامه ای برای ساخت یک مدرسه در کرمانشاه، صحبت هایی درباره اوضاع کنونی موسیقی بیان کردند.

 نشست خبری شهرام ناظری و گروه کامکارها ظهر امروز دوشنبه پنجم شهریور ۱۳۹۷ در موزه موسیقی برگزار شد. شهرام ناظری و گروه کامکارها، ۲۹ آبان ۱۳۹۶ کنسرتی برای همدردی با هموطنان زلزله زده غرب کشور برگزار کردند. نشست امروز برای شرح فعالیت هایی برگزار شد که با درآمد کنسرت، برای زلزله زدگان انجام شده است.

در این نشت شهرام ناظری، هوشنگ کامکار، دکتر حافظی رئیس انجمن خیران مدرسه ساز کشور،

مدرسه ای شش کلاسه می سازیم / ما از مردم پول نگرفتیم

محمدحسین توتونچیان: سال گذشته شهرام ناظری و گروه کامکارها کنسرتی را برای انجمن خیران مدرسه ساز کشور و به نفع مردمان زلزله زده کرمانشاه برگزار کردند. تفاهم نامه ای میان استادان شهرام ناظری و هوشنگ کامکار و انجمن خیران مدرسه ساز، تنظیم شده تا مدرسه ای شش کلاسه در ثلاث باباجانی، یکی از شهرستان های زلزله زده کرمانشاه، ساخته شود. در این تفاهم نامه نام اهدا کنندگان و مبلغ و میزان مشارکت در آن ذکر شده است. امروز و در اینجا این تفاهم نامه امضا می شود.
مرکز همایش های وزارت کشور سالن را رایگان به ما داد و اداره اماکن و دفتر موسیقی هم کمتر از یک ساعت مجوزهای لازم را امضا کردند. وزارت ارشاد و حراست ارشاد هم تنها با یک پیامک شبانه تمام کارها را به سرعت انجام دادند. از تمام کسانی که در برگزاری این کنسرت کمک کردند، سپاسگزارم.

ساخت یک مدرسه با ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون تومان امکان پذیر نیست. به همین دلیل به راه های دیگری برای هزینه کردن این مبلغ فکر می کردیم. من خواهش کردم از استادان که این مبلغ را به جای اختصاص دادن به مواد غذایی یا کانکس، به ساخت مدرسه اختصاص دهند. مردم عادی لباس و مواد خوراکی و سرویس بهداشتی سیار می فرستند. بسیاری اقدام به فرستادن کانتینر کردند. استاد ناظری و استاد کامکار اصرار داشتند که این مبلغ زودتر هزینه شود. اما من اصرار داشتم که کانتینرها و کانکس ها پس از مدتی به کالای بی استفاده تبدیل می شود. در نهایت هم استادان پذیرفتند تا این مبلغ صرف ساخت یک درمانگاه یا مدرسه شود.
استاد ناظری دوست داشتند که جایی برای آموزش حرفه های مختلف ساخته شود. ما در نهایت با توافق با انجمن خیران مدرسه ساز، تصمیم به ساخت مدرسه شش کلاسه گرفتیم.

سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور زمین مورد نیاز برای ساخت مدرسه را اختصاص داده است و از ما پولی بابت خرید زمین نداده اند. نام مدرسه را هم استاد ناظری و استاد کامکار انتخاب می کنند. ما ساختمان را می سازیم و تجهیز مدرسه که میز و صندلی و بقیه موارد است، برعهده وزارت آموزش و پرورش است. من امیدوارم که این مدرسه برای نیم سال تحصیلی دوم به

این پول در حساب شخصی من یا کس دیگری نبود. حساب مشترکی به نام استاد ناظری و استاد کامکار افتتاح کردیم و این مبلغ در این چند ماه در این حساب بوده و سود ماهیانه هم به آن اضافه شده است.

۵۴۸ میلیون تومان هست. چک حاصل فروش بلیت ها بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان بود. مبلغی هم حاصل از فروش پخش زنده کنسرت به دست آمد که حدود ۳۰ میلیون تومان بود. در نهایت حدود ۵۸۷ میلیون تومان به دست می آید. امیدواریم با کمک خیران کمبود پول برای ساخت مدرسه شش کلاسه را تامین کنیم و دیگر از دولت پولی نگیریم.

دیگر سلبریتی ها از مردم پول گرفتند. ما از مردم پول نگرفتیم. ما به مردم کالای هنری فروختیم. پول حاصل از این کنسرت مال استاد ناظری و گروه کامکارها بود. این عزیزان از پول خودشان گذشتند و پول خودشان را برای ادای دین به مردم کرمانشاه اختصاص دهند. ما پولی از کسی نگرفتیم. ما کالایی را فروختیم. مخاطبان هم آمدند و استفاده کردند. این مبلغ هدیه ای از منافع شخصی استادان است که به مردم اختصاص می دهند.

تقاضای برگزاری کنسرت در ورزشگاه آزادی را نوشته ام

شهرام ناظری: کرمانشاه شهر من است. وقتی این اتفاق افتاد تاثیر بسیاری روی من گذاشت. هر موقع و در هر واقعه ای هر کاری که از دستم برآمده برای هموطنان و همشهریانم کرده ام. وقتی زلزله کرمانشاه رخ داد یکی از دوستان پیشنهاد برگزاری این کنسرت را به ما داد. گروه کامکارها برای این همکاری بهترین و زیباترین گزینه بود چرا که ما سالها با هم همکاری کرده ایم. اول با اردشیر کامکار تماس گرفتم و مسئله را به او گفتم. خیلی زود هم مسئله نهایی شد و تمرین هایمان را شروع کردیم. در کنار این موضوع آقای توتونچیان حضور یافت که مورد اعتماد همه ماست. وقت برای تمرین اندک بود اما مهم این دور هم جمع شدن و شکل گیری این اجرا بود.
ما سال ها با هم کار کرده ایم و مانند برادریم. امکانش هست. اما شما می دانید که در ایران به خاطر شرایط نامناسب موسیقی خیلی فضای کار مهیا نیست. در ایران هیچ چیز سرجایش نیست. این نابسامانی ها مشکلاتی برای هنرمندان به وجود می آورد. در کشوری که سال هاست هیچ برنامه ریزی برای فرهنگ و موسیقی نشده است. هنوز هم مشکلات بسیاری برای برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها وجود دارد. این مسائل جدایی زیادی بین هنرمندان ایجاد کرده است. اما ما هنوز هم تمایل داریم که در کنار هم باشیم و مانند گذشته همکاری های زیادی داشته باشیم.

اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد، باید ورزشگاه صدهزار نفری را به هنرمندان بدهند. یا اینکه سالنی به مدت چندین شب به هنرمند داده شود. غیر از این غیرممکن و نشدنی است و گفتنش هم لازم نیست. اگر هر اقدامی برای خوشحالی مردم انجام شود و انجام شدنی باشد، خیلی هم خوب است و ما همیشه استقبال می کنیم.

من پیشنهاد برگزاری کنسرت در ورزشگاه آزادی و سالن دوازده هزار نفری را داده ام و درخواستش را نوشته ام و به وزارت ارشاد داده ام. تنها به آنها بستگی ندارد. شهرداری، شورای تامین وزارت ارشاد و دیگر جاها باید همکاری کنند. کسانی که برای شنیدن موسیقی می آیند با کسانی که برای دیدن فوتبال می آیند، فرق می کنند. به همین دلیل مسئولان درباره برگزاری کنسرت در این مکان ها سختگیرترند. اگر موافقت شود من پایه این کار هستم چه با گروه کامکارها و چه با هر گروه دیگری. ولی در کل من چشمم آب نمی خورد که بگذارند مردمانی به تعداد ۱۰۰ هزار نفر، بیایند و کنسرت ببینند.

راضی نبودیم پول را به ارگان های دولتی بدهیم / گروه خودمان کامل است / حاضر به برگزاری کنسرت در ورزشگاه آزادی نیستیم

هوشنگ کامکار: من بسیار متاسفم که اهدای این هدیه اینقدر زیاد طول کشید. کار بسیار مشکلی بود. امیدوارم این پول به مصرف واقعی برسد. من از اول مخالف بودم که این مبلغ حاصل از کنسرت به جاهای دولتی داده شود. چون به هیچ عنوان اطمینان ندارم به دست مردم برسد. آقای توتونچیان زحمت کشید و پیشنهادهایی داد. ما در گروه کامکارها عادت نداریم کاری که می کنیم طول بکشد. ما اولین گروهی در ایران بودیم که برای اتفاق های مختلف کنسرت برگزار کردیم و بلافاصله درآمدهای حاصل را به آن مورد مد نظر اختصاص می دادیم. گروه کامکار به هیچ وجه دوست نداشت که این تاخیر در اختصاص هزینه به وجود بیاید. امیدوارم که این مبلغ ناچیز به دست مردم زلزله زده کرمانشاه برسد.

گروه ما کامل است. تا جایی که لازم باشد از گروه خودمان استفاده می کنیم. اگر هم به حضور خواننده دیگری لازم بود، حتما با آن خواننده تماس می گیریم.

اینکه پسر شجریان که اعلام کرد در خیابان کنسرت می دهیم، به نظرم فکر خوبی است. اما کنسرت دردهای مردم را کم نمی کند. وقتی کسی پول ندارد و بچه اش بدهکار است، به نظرم کنسرت به دردش نمی خورد. در مملکتی که من دارم زندگی می کنم، باید عقل داشته باشم و چیزهایی که فقط جنبه تبلیغی دارد را نگویم. چرا نمی گویند در سالن میلاد چهل شب، کنسرت رایگان برگزار کنم. در خیابان کنسرت برگزار کردن عملی نیست. در خیابان کنسرت برگزار کردن سخت است. چطور می خواهند مردم را کنترل کنند. چطور می شود جلوی حمله ی احتمالی داعش را گرفت.

من به این کارهایی که فقط برای تبلیغات است فقط خنده ام می گیرد. کاری که قطعا نشدنی است فقط جنبه تبلیغی دارد.

همین الان اگر اجازه بدهند که گروه کامکارها در وزرشگاه آزادی کنسرت بدهد، ما مطلقا این کار را نمی کنیم. موزیک یعنی بهترین آکوستیک و بهترین صدا باید باشد. با تار و سه تار و تنبک نمی توان در ورزشگاه آزادی به آن بزرگی کنسرت برگزار کرد. موسیقی پاپ شاید این قابلیت را داشته باشد. موسیقی جدی با شعر مولانا مناسب این کار نیست. ما می خواهیم موزیک به گوش مردم برسد. هنوز سالن های ما در آکوستیک مشکل دارند.
سالنی که آکوستیک داشته باشد و مناسب باشد، حاضریم پنجاه شب هم کنسرت برای مردم برگزار کنیم.

۴۰ میلیون متر مربع کمبود فضای آموزشی دارم

علی شیرزاده مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور: نگاه عزیزان هنرمند ما بسیار بزرگ بود. ما سعی کردیم علاوه بر درآمد کنسرت، کمک دیگران را هم به این مبلغ اضافه کنیم. اما در نهایت با همان مبلغ کنسرت ها این مدرسه را می سازیم. سازمان توسعه و ….. متولی ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی در کشور است. در بیست سال گذشته انجمن خیران مدرسه ساز به سازمان کمک کرده و در این سال ها حدود ۹ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدرسه ها کمک شده است. میان مردم و خیران و سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور اعتمادی ایجاد شده است.
ما در حال حاضر ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی برای دانش آموزانمان کم داریم تا بتوانیم به استاندارد مورد نظر برسیم.
استاد ناظری و استاد کامکار اصرار داشتند که پروژه ای بزرگتر برای مردمان آنجا ساخته شود. زمان ساخت این پروژه حدود سه یا چهار ماه است اما با توجه به زلزله رخ داده و البته بدی آب و هوا در ماه های پیش رو ممکن است مقداری کار را به تعویق می اندازد. اما در نهایت سعی می کنیم که کار را به بهترین شکل و در کمترین زمان انجام دهیم.

وقتی پروژه ظرفیت مشخصی برای احداث دارند، به مناقصه گذاشته می شود. پیش بینی ما این است که کمی بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نیاز دارد و این مبلغ بیشتر از اعتبارات دولتی تامین می شود.

مدارس ما بعد از جنگ چهار نوبته بودند

محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور: بعد از جنگ تحمیلی مدارس ما در کشور چهار نوبته بود. ما جامعه خیران مدرسه ساز را تشکیل دادیم و در اولین سال موجودیت، بیش از ۱۶ میلیارد بود و در سال های مختلف افزایش یافت تا در نهایت در سال ۱۳۸۸ کمک خیران معادل ۷۴۰ میلیارد تومن شد. خیران همیشه بیش از دولت در ساخت مدرسه تلاش می کنند. هر سال اعتبار دولت برای مدرسه سازی حدود نصف کمک خیران مدرسه ساز بود. چندی پیش گزارشی را به یونسکو دادیم. من گزارش دادیم که با قلک های بچه ها مدرسه مهرورزان را ساخته ایم. مدرسه های بسیاری با قُلک های بچه ها ساخته ایم. کنگره جهانی یونسکو از ما خواستند تا این تجربه را به جهان اعلام کنیم. سال گذشته اعتبار دولت معادل ۲۰۰ میلیارد تومن بود اما کمک خیران حدود شش برابر این مبلغ بود.

امروز هنرمندان هم در راه مدرسه سازی گام نهاده اند تا به مردم بگویند که آنها هم وارد این عرصه شوند. امروز هم به نمایندگی از جامعه خیرین اینجا هستم تا تفاهم نامه ای را با هنرمندان موسیقی امضا کنیم. این هنرمندان در دل مردم جای دارند و دیگران را به تلاش در این راه سوق می دهند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شهرام ناظری: تقاضای برگزاری کنسرت در ورزشگاه آزادی را نوشته‌ام”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید