دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی کلاسیک و دستگاهی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی هر یک از سازها گوش می‌دهند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند.

سطح بچه‌ها بسیار خوب بود

سیامک آقایی درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: سطح بچه‌ها بسیار خوب و عالی بود. در مجموع کیفیت افزایش پیدا کرده است و آن‌ها به اهداف جشنواره نزدیک‌تر شده‌اند. جشنواره از نظر کمی و کیفی بستر مناسبی برای حضور ایجاد کرده است.

او در خصوص جشنواره اشاره کرد: آنچه مهم است، رقابت نیست بلکه حضور پیدا کردن و پرداختن جدی به موسیقی است. فکر می‌کنم برای شرکت‌کنندگان نیز بخش رقابتی اهمیت زیادی ندارد. مهم است که کنار هم قرار بگیرند و در این فرصت ویژه از فضای محدود آموزشى خارج شوند و مقابل داوران خودشان را محک بزنند تا ببینند پس از چند سال نواختن در چه مرحله‌ای هستند.

آقایی در انتها نقش دبیر جشنواره را چنین دانست: سیاست‌های کلی و خط مشی اصلی باعث روند رو به بهبود شده است. رویدادهای این چنینی پس از چندین سال به بار می‌نشیند. باید فرصت داد تا این بستر رقابت موسیقیایی جایگاه خود را پیدا کند. این نوع موسیقی نیازمند به سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است و در مدت‌زمان کوتاه جواب نمی‌دهد. این سرمایه‌گذاری در تمام دنیا وجود دارد، خوشبختانه با حضور جناب اسعدی این اتفاق را در کشورمان نیز شاهد شده‌ایم.

هر سال شاهد پیشرفت شرکت‌کنندگان هستیم

مینا افتاده درباره ارزیابی خود از روز سنتور گفت: هر سال شاهد پیشرفت شرکت‌کنندگان هستیم. در رده‌های سنی بالاتر شرکت‌کنندگان به سبب سخت شدن کار، راحت روی صحنه حاضر نمی‌شوند. در مجموع می‌توان گفت اجراها قابل قبول بود.

او در خصوص نقش جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: جشنواره بسیار مشوق خوبی است. سال‌های گذشته نیز در آن حضور داشتم، اما در این دوره پیشرفت نوازندگی به‌خوبی دیده می‌شود. سطح کیفی تغییر کرده است و نوازندگان الگوهای خوبی پیدا کرده‌اند. آنچه مهم است این است که این شرکت‌کنندگان پس از جشنواره رها نشوند و امتیازاتی به آن‌ها داده شود تا بتوانند در بسترهای مختلف حاضر شوند.

رقابت بسیار نزدیک است

مجید کیانی هم درباره سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان گفت: گروه سنی الف ۱ از نظر من فوق‌العاده بود. آن‌ها با اعتمادبه‌نفس بالا و رعایت اصول درست نواختند. به عقیده من می‌توان گفت هر هشت نفرشان اول هستند. در انتها سه نفر انتخاب می‌شوند، اما کسانی که در این سه رتبه قرار نمی‌گیرند، نباید فکر کنند که خوب نبوده‌اند، بلکه رقابت بسیار نزدیک بوده است. در مجموع از گروه سنی الف راضی بودیم و آن‌ها به‌خوبی به سؤالات ما پاسخ دادند. گروه سنی ب برخلاف انتظار ما ضعیف‌تر بودند و از گروه سنی ج نیز تعدادی انصراف داده بودند.

این داور درباره علت این موضوع توضیح داد: فکر می‌کنم علت آموزش است. ما نمی‌توانیم بچه‌ها را با همین کیفیت ارتقا دهیم. باید هر چه سن بالاتر می‌رود، کیفیت نیز بالاتر رود. اشکال آموزش باعث عدم پیشرفت شده و همین روندی که امروز شاهد هستیم، تکرار می‌شود. متأسفانه تمرین‌ها و به علاوه حمایت‌ها کمتر شده است.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ مرداد تا ۱۷ شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.