آخرین خبر

گزارشی از اروپاگردی خوانندگان ایرانی

آوای ایرانیان: محسن یگانه، ماکان باند، شهرام و حافظ ناظری، علیرضا قربانی، بهنام بانی، پازل باند و… به‌زودی تور کنسرت‌های خارجی خود را آغاز خواهند کرد.
برخی از ستاره‌های موسیقی پاپ و موسیقی ایرانی در ماه‌های پیش رو تور اروپایی و آمریکای خود را به‌زودی آغاز خواهند کرد که در ادامه این گزارش مروری بر آن خواهیم داشت:

شهرام ناظری- حافظ ناظری

شهرام ناظری خواننده‌ نامدار موسیقی ایران به همراه پسرش حافظ ناظری از روزهای پایانی مهرماه دور جدید کنسرت‌های “ناگفته” را در قالب تور کنسرت کانادا برگزار می‌کند.

این اجراها که با عنوان “ناگفته؛ شروعی جدید” برگزار می‌شود، از ۱۳ اکتبر (۲۱ مهرماه) در اتاوا آغاز می‌شود و ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در شهر مونترال، ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در تورنتو، ۲۷ اکتبر (پنجم آبان) در کالگری و ۲۸ اکتبر (ششم آبان) در ونکوور ادامه پیدا می‌کند.

از آخرین اجراهای ناظری در ایران می‌توان به اجرا در نخستین شب از فستیوال موسیقی ققنوس اشاره کرد که با همراهی اعضای گروه “مولوی” یعنی حسین پرنیا (نوازنده سنتور)، صابر نظرگاهی (نوازنده تار)، سینا جهان‌آبادی و شروین مهاجر (نوازنده کمانچه)، بابک غسالی (نوازنده عود)، فرهاد صفری (نوازنده سازهای کوبه‌ای) و شهریار نظری (نوازنده دف) قطعاتی چون “پرواز” اثر حمید متبسم، تصنیف‌گر بی دل و بی‌دستم وز عشق تو پابستم، “زمستان” با کلامی از مهدی اخوان ثالث و قطعات “پیدا شدم” و “دوش چه خورده‌ای دلا” و … اجرا کرد.

علیرضا قربانی

کنسرت “ناگهان رستاخیز” با خوانندگی علیرضا قربانی و همراهی ارکستر اپرای ونکوور به رهبری لسلی دالا و گروه کر باخ، ۲۱ نوامبر ( سی ام آذرماه) در تالار “اُرفیوم” ونکوور برگزار می‌شود. در این کنسرت آثاری از احمد پژمان و هوشنگ کامکار به اجرا درمی‌آید.

در این برنامه بیش از ۱۵۰ موزیسینِ کانادایی، قطعاتی از آهنگسازان بزرگ ایرانی را اجرا می‌کنند. تالین اوحانیان به‌عنوان خواننده‌ی سوپرانو و ساناز ستوده به‌عنوان تک‌نواز پیانو در این کنسرت حضور دارد و “محمد فضلالی” تهیه‌کننده و مدیر هنری این برنامه است.

علیرضا قربانی طی ماه‌های گذشته عمده فعالیت‌های خود را متمرکز بر اجراهای متعدد بین‌المللی کرده است. او مردادماه سال جاری نیز در فستیوال “رنگ‌ها” کشور چک به اجرای برنامه پرداخته بود که این کنسرت نیز با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده بود.

یک کنسرت و دو گروه / تأخیر در برگزاری

کنسرت ماکان بند و پازل بند که قرار بود ماه سپتامبر در شهر تورنتوی کانادا برگزار شود، به دلیل ریزش سقف سالن مدنظر برای کنسرت به تعویق افتاد و این دو گروه در ماه اکتبر به اجرای برنامه خواهند پرداخت. کنسرت این دو گروه پاپ ایرانی قرار بود برای اولین بار به‌صورت مشترک در کانادا برگزار شود و هر دو گروه در یک سئانس روی صحنه حاضر شوند و به اجرای آثار پرطرفدارشان بپردازند.

با این‌که تاریخ برگزاری این دو کنسرت ماه سپتامبر اعلام شده بود، اما چندی پیش گروه‌های ماکان و پازل با انتشار یک یادداشت کوتاه در صفحه خود، به هم‌وطنان ساکن کانادا اطلاع‌رسانی کردند که به علت ریزش سقف سالن، کنسرتشان باکمی تأخیر و در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

حالا قرار است این کنسرت مشترک در تاریخ‌های ۱۳ و ۲۰ اکتبر (۲۱ و ۲۸ مهر) به ترتیب در دو‌ شهر تورنتو و ونکوور برگزار شود و اعضای این دو گروه، آثار پرطرفدار خود را در دو بخش مجزا اجرا کنند.

بهنام بانی

بهنام بانی و گروهش که چندی روز پیش در انگلستان به سر می‌برد، ۲۹ سپتامبر (هفتم مهر) در شهر “منچستر” به اجرای زنده پرداخت. این کنسرت در سالن The Stoller این شهر برگزار شد و کنسرت بعدی این خواننده در انگلستان، ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر) نیز در سالن Gracepoint شهر لندن برگزار شد.

این خواننده سپس راهی کانادا می‌شود. اولین کنسرت بانی و گروهش در کانادا، یکشنبه ۱۴ اکتبر (بیست و دوم مهر) در سالن Massy Theatre شهر بندری ونکوور برگزار می‌شود.

خواننده قطعه “قرص قمر” سپس به تورنتو که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا است می‌رود و روز جمعه، ۱۹ اکتبر (بیست و هفتم مهر) در George Weston Recital Hall واقع در مرکز هنرهای تورنتو به اجرای زنده می‌پردازد.

محسن یگانه

این خواننده پس از برگزاری تور کنسرت‌هایش در تهران و شهرهای مختلف ایران، بار دیگر با همراهی ارکسترش راهی اروپا می‌شود تا در چند کشور قاره سبز کنسرت اجرا کند.

او اجراهای اروپایی‌اش را ۲۹ سپتامبر (هفتم مهر) از شهر دوسلدورف کشور آلمان آغاز کرد. یگانه در سالن Capitol Theater این شهر روی صحنه رفت. سپس راهی اشتوتگارت می‌شود و در تاریخ ۲ اکتبر (۱۰ مهر) در سالن Liederhalle – Hegelsaal به اجرای زنده پرداخت.

پس از این کنسرت، یگانه از آلمان راهی اتریش می‌شود و در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر) در سالن Wiener Stadthalle شهر “وین” کنسرت برگزار می‌کند. آخرین کنسرت تور اروپایی محسن یگانه در پاییز امسال، ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) در سالن Auditorium Jacques Brel شهر بروکسل پایتخت کشور بلژیک برگزار خواهد شد.

محسن یگانه سال گذشته نیز در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ در شهرهای استکهلم و گوتنبرگ (سوئد)، مونیخ و فرانکفورت (آلمان)، آمستردام (هلند) و کپنهاگ (دانمارک) تور کنسرت‌های اروپایی خود را برگزار کرده بود.

علی قمصری

با دعوت تئاتر ملى سوئد و همکارى جشنواره‌ى موسیقى جهانى شیستا و همچنین انجمن فرهنگی این کشور، “شط رنج” اثر علی قمصری، ساعت ۲۸ اکتبر (ششم آبان) ساعت ١٨ در سالن موزیکالیکاى استکهلم روى صحنه خواهد رفت. همچنین این آهنگساز و نوازنده‌ی نامدار تار، با همراهی محمدرضا مرتضوی آبان ماه در سالن فیلارمونی کلن نیز روی صحنه خواهد رفت.

قمصری را در این اجرا امیرفرهنگ اسکندری عود، رضا سامانی پرکاشن و سباستین فلایگ پرکاشن همراهی می‌کنند. همچنین اجرای آواز “شط رنج” را هاله سیفى‌زاده و حسین پیرحیاتى برعهده دارند. کارگردانی این اثر را سهیلا گلستانى بر عهده داشته و احسان افشاری به‌عنوان نویسنده و شاعر و حامد شفیع خواه به‌عنوان طراح حرکت در این اثر حضور دارند. همچنین سارا رسول‌زاده و حامد شفیع خواه به‌عنوان بازیگر در این اثر نمایشی حضور دارند. این کنسرت با همراهى گروه “هم‌نوازان حصار” برگزار می‌شود.

“شطّ رنج” با رویکردی تمثیلی تلاش دارد تا زوال ارتباط انسانی را به شکلی فلسفی به تصویر بکشد. این اثر نمایشی که به قلم احسان افشاری نگاشته شده، ادبیات، نمایش و موسیقی را در هم می‌آمیزد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارشی از اروپاگردی خوانندگان ایرانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید