آخرین خبر

توضیح وزارت ارشاد درباره ماجرای حمید هیراد

آوای ایرانیان: مدیرکل دفتر موسیقی با ارائه توضیحاتی درباره حاشیه‌های به وجود آمده برای حمید هیراد و اجرای کنسرت پلی‌بک توسط این خواننده، گفت که تحت هیچ شرایطی مجوز به سه نوبت کنسرت پشت سر هم [در یک شب] داده نمی‌شود.

علی ترابی ـ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ به دنبال حاشیه‌های اجرای پلی‌بک کنسرت شیراز حمید هیراد ـ خواننده پاپ ـ و خبر منتشر شده مبنی بر اینکه پس از بررسی‌های دفتر موسیقی این مورد تایید شده است، به ایسنا گفت: به دلیل اینکه مجدد این بحث در جاهایی مطرح شده باید توضیح بدهم این اتفاق محدود به آقای هیراد نبوده و اینگونه نیست که پیش از او این کار را انجام نداده باشند. اما حساسیت‌ها در این باره بیش از گذشته خودش را نشان داده؛ وگرنه خواننده‌هایی داشتیم که درباره اجراهایشان چنین بحث‌هایی مطرح شده است.

او ادامه داد: ما در این مورد خاص بررسی انجام دادیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که بخش کوچکی از برنامه، پلی‌بک اجرا شده است. با توجه به اینکه مجوز مربوط از طرف دفتر موسیقی صادر نشده و اداره کل ارشاد استان مجوز را صادر کرده، نامه‌ای برای استان ارسال کردیم و جمع‌بندی خود را به آنها اعلام کردیم که درباره مجوزی که صادر کرده‌اند تصمیم‌گیری کنند.

ترابی اضافه کرد: ضمن اینکه خود ما نیز با مدیر مؤسسه برگزارکننده این کنسرت صحبت کردیم و به آنها گزارش شد این موضوع، موضوعی نیست که قابل پذیرش باشد و قطعا اگر تداوم پیدا کند، در صدور مجوزهای آتی باید تجدید نظر شود.

او در پاسخ به این که این پرسش هم مطرح است که چرا دفتر موسیقی فقط به مورد حمید هیراد وارد شده است، بیان کرد: من موافق نیستم که این دفتر اصلا به موارد دیگر وارد نشده، بلکه موارد دیگر هم بوده و دفتر موسیقی تذکرهایی داده است؛ حتی در دوره‌های پیش از من.

مدیرکل دفتر موسیقی با بیان اینکه این مورد بسیار حساسیت‌برانگیز بوده و در رسانه‌های جمعی و مجازی مطرح شده است، اظهار کرد: این قضیه باید به شکل روشن‌تر هم بررسی می‌شد.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: این موارد (اجرای پلی‌بک) به شکل استثناست و هیچ‌گاه به شکل قاعده در کنسرت‌ها پیش نیامده است.

ترابی تاکید کرد: حتی اگر از قبل هم اعلام شود قرار است کاری به شکل پلی‌بک اجرا شود، ما مجوز نمی‌دهیم. از آنجا که مخاطب برای بلیت هزینه سنگینی می‌پردازد شایسته است از طرف گروه‌های هنری هم به آنها احترام گذاشته شود و با توانی که مورد انتظار است کنسرت برگزار شود.

مدیرکل دفتر موسیقی بیان کرد: ما نامه‌ای برای اداره کل ارشاد استان‌ها فرستادیم که تحت هیچ شرایطی مجوز به سه نوبت کنسرت پشت سر هم (در یک شب) داده نشود زیرا این اجرا برای خواننده گروه کار سختی است.

ترابی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است مجوز دو سانس کنسرت در یک شب نیز صادر نشود، گفت: واقعیت اقتصادی موسیقی ما این‌گونه است که اگر بخواهیم برای دو سانس پشت سر هم نیز محدودیت ایجاد کنیم بسیاری از اجراهای صحنه‌ای به مشکل خواهد خورد.

او با اشاره به قیمت اجاره سالن‌های کنسرت بیان کرد که این‌گونه هزینه بلیت برای مخاطب سنگین می‌شود و اگر دو سانس نیز محدود شود به لحاظ اقتصادی باز هم هزینه کار روی دوش مصرف‌کننده می‌افتد.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه صحبت‌های خود گفت: به ویژه حالا که این بحث رسانه‌ای شده بهتر است همه گروه‌ها در این مورد حساسیت خود را داشته باشند که عموما هم دارند. ما امیدواریم و انتظار داریم موارد اندک هم به این شکل پیش نرود.

ترابی همچنین توضیح داد: نتیجه بررسی اجرای پلی‌بک حمید هیراد در کنسرت شیراز به مرجع صدور مجوز اعلام شد. ما در اطلاعیه‌ای که به رسانه‌ها فرستادیم، نگفتیم نتیجه بررسی را از رسانه‌های عمومی اعلام می‌کنیم. این بررسی به سرعت انجام شد.

او با بیان اینکه هدف از همه این کارها اصلاح روند امور است، گفت: به نظرم گروه‌هایی که چنین اتفاقی برایشان رخ می‌دهد متوجه می‌شوند که هزینه اینگونه مشکلات خیلی بیشتر از فواید احتمالی آن است.

ترابی همچنین اظهار کرد: هدف ما این بود گروهی که اولین گروه نیست و احتمالا آخرین گروه هم نخواهد بود [که پلی‌بک اجرا می‌کند] یک‌طرفه و یک‌سویه تحت فشار شدید قرار نگیرد.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: ما در حدی واکنش نشان دادیم که احساس کردیم مشکلات را برطرف می‌کند و جلو این روند را می‌گیرد و برای آن به شکل رسمی اقدام کردیم.

ترابی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود یکی از مسوولان اداره ارشاد استان فارس گفته قرار است اجرای رایگان به جبران اجرای پلی‌بک هیراد در همان شهر برگزار شود، ترجیح داد اظهارنظری نکند و گفت‌ که در جریان چنین موضوعی نیست.

به گزارش ایسنا، تابستان امسال برخی رسانه‌ها مطالبی را مبنی بر اجرای پلی‌بک حمید هیراد در کنسرتش منتشر کردند؛ چندی بعد دفتر موسیقی وزارت ارشاد وارد عمل شد و در اطلاعیه‌ای گفت «تمامی فیلم‌ها و مدارک مربوط به اجراهای کنسرت اخیر حمید هیراد بررسی می‌شود و بر اساس نتیجه به‌دست‌آمده از این بررسی تصمیم‌گیری می‌شود.»

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “توضیح وزارت ارشاد درباره ماجرای حمید هیراد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید