آخرین خبر

رهبر ارکستر ملی: برای سرگرم‌کردن مردم از حیثیت موسیقی کاسته‌ایم

آوای ایرانیان: فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران ضمن انتقاد از سطحی‌شدن موسیقی در زمانه کنونی گفت: آیا ما به حفظ اصالت‌ها پیش می‌رویم یا از بار حیثیت موسیقی برای سرگرم کردن مردم می‌کاهیم؟!

به گزارش آوای ایرانیان، آلبوم موسیقی «هنوز آواز» کاری از علی‌اصغر شاه‌زیدی از بازماندگان مکتب آوازی اصفهان، شب گذشته (چهارشنبه ۷ آذر) در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد.

محمدجواد کسایی نوازنده سه‌تار و فرزند حسن کسایی نوازنده فقید نی به پیشینه مکتب آوازی در اصفهان اشاره کرد و گفت: پدرم همیشه می‌گفت مکتب‌بازی، کاری خطرناک است و این مرزبندی‌ها به موسیقی آسیب می‌رساند.

کسایی همچنین با اشاره به سابقه درخشان علی‌اصغر شاه‌زیدی عنوان کرد: صدای او مثل کاشی کاری‌های اصفهان چیزی اضافه دارد و آن نظیر لعابی است که روی کاشی‌ها وجود دارد و باعث استحکام ساختمان آن می‌شود. پدرم می گفت شاه‌زیدی همیشه بر حسب رعایت شاگرد و استادی می‌گوید تاج و تاج و تاج. اما گاهی و در بسیاری از جاها بهتر از او خوانده است.

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران نیز در این مراسم گفت: گمان نمی‌برم نیازی به معرفی موسیقی اصیل ایران باشد. زیرا رسانه‌ها بسیار درباره آن داد سخن کرده‌اند. آیا ما به حفظ اصالت‌ها پیش می‌رویم یا از بار حیثیت موسیقی برای سرگرم کردن مردم می‌کاهیم؟! زمانی موسیقی بازاری جای خود را داشت و موسیقی هنری نیز جای خود را. اما امروز آش هفت‌جوشی به نام موسیقی همراه با موسیقی غربی از کلاسیک تا الکترونیک به خورد مردم داده می‌شود.

وی با بیان این که برای داشتن موسیقی بالنده و فراگیر باید به موسیقی ملی و ارکسترال میدان بیشتری دهیم، ادامه داد: متاسفانه امروز به جای این که در خدمت هنر باشیم، هنر را به خدمت خود درآورده‌ایم. هرچه تکراری شود، ملال‌آور نیست. مگر شعر حافظ تکراری می‌شود؟! بنابراین موسیقی سنتی به علاوه بداهه‌نوازی هنرمندان بزرگ جای خود را دارد. آنچه امروز به عنوان موسیقی سنتی امروز شناخته می‌شود، امری انتزاعی است و موسیقی در حد مسمومیت ذهنی مصرف می‌شود.

شهبازیان درباره خواننده آلبوم «هنوز آواز» نیز عنوان کرد: خوانندگانی نظیر شاه‌زیدی و نوازنده ماهری نظیر میرجلالی، ساز و آواز ایرانی را بر مبنای ردیف آوازی موسیقی ایران اجرا کرده‌اند که  از نظر بداهه خوانی بسیار ارزنده است. سال‌ها قبل دو مجموعه از آثار علی تجویدی را آهنگسازی کردم که شروع آشنایی‌ام با شاه‌زیدی بود.

در ادامه میلاد عرفان‌پور مدیر جدید مرکز موسیقی حوزه هنری عنوان کرد: از آقای شاه‌زیدی بابت این که این فرصت را در اختیار مرکز موسیقی قرار دادند که آلبومشان در اینجا تولید شود، باید تشکر کنم. مناسب‌خواهی شاید تعبیر لطیفی باشد که از جانب متولیان امر موسیقی می‌تواند از هنرمند تقدیر کند. این مهم است که متولی موسیقی بداند چه می‌خواهد. موسیقی نیز باید روح مخاطب را صیقل دهد و خواننده‌ای می‌تواند این وظیفه را به دوش کشد که خود ابتدا روحش را صیقل داده باشد.

شاه‌زیدی درباره آلبوم خود توضیح داد: من طی چند شب حدود ۴۰ آواز خواندم که بداهه بودند و اگر از دیدگاه اساتید ضعفی دارد شاید به دلیل کم‌دقتی باشد.  من همیشه بداهه می‌خوانم و اگر بعد از اجرا از من بپرسند چه خواندی و چه بود، نمی‌توانم بگویم که تحریر را از قبل پیش‌بینی کرده‌ام.

وی اظهار داشت: به نظرم باید هرکس به اندازه توانش در زمینه حمایت از هنر مایه بگذارد.

در ادامه، محسن مومنی شریف، منبری، محمد زرویی، میرجلالی، کسایی، عباس سجادی، شهبازیان، عرفان پور، محمدی  و بخشش برای رونمایی از آلبوم «هنوز آواز» روی سن رفتند و لوح تقدیری را به علی‌اصغر شاه‌زیدی اهدا کردند. همچنین از عباس محمدی به واسطه تلاش‌هایش در مرکز موسیقی حوزه هنری تقدیر شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رهبر ارکستر ملی: برای سرگرم‌کردن مردم از حیثیت موسیقی کاسته‌ایم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید