آخرین خبر

وعده کنسرت ارزان حامد همایون واقعی است یا بازارگرمی؟

آوای ایرانیان:حامد همایون تازه‌ترین خواننده‌ای است که به بهانه حال بد مردم در شرایط نه چندان مساعد اقتصادی قیمت بلیت کنسرتش را کاهش داده است، وعده‌ای که پیش‌تر نیز در بازار موسیقی شاهد آن بودیم اما برخی عملی شد و برخی نه.

مهدی درستی: این روزها به دلیل شرایط نه چندان مساعد اقتصادی، مردم از نظر معیشتی شرایط ایده‌آلی را تجربه نمی‌کنند. در چنین شرایطی فعالان حوزه‌های مختلف از جمله هنرمندان، سعی می‌کنند تا خود را کنار مردم قرار داده و ضمن گلایه‌مندی از وضعیت بد اقتصادی، تا حدودی هم مطالبه‌گری‌ کنند. از جمله خوانندگان و فعالان حوزه موسیقی که از ماه‌های پیش به دلیل حال بد مردم و شرایط نه چندان مطلوب مالی، اقداماتی را در جهت بهبود اوضاع روحی مردم انجام داده‌اند که از آن جمله می‌توان به برگزاری کنسرت‌های رایگان یا خیابانی، کاهش قیمت بلیت‌ها و لغو کنسرت‌ها اشاره کرد.

این قبیل اقدامات اگر چه در نگاه اول به نفع مردم صورت گرفته است اما وقتی کمی دقیق‌تر می‌شویم، می‌بینیم که در این چند ماهه نه تنها اتفاق مثبتی در این حوزه به سود مردم رخ نداده است، بلکه به نظر می‌رسد وضعیت معیشتی مردم بهانه‌ای شده برای هنرمندان حوزه موسیقی تا از این طریق وجهه مردمی‌تری برای خود دست و پا کنند.

اگر کمی به عقب بازگردیم، نخستین بار سیروان خسروی خواننده مطرح پاپ تصمیمی با این مضمون گرفت و با انتشار پستی در اینستاگرام اعلام کرد که به دلیل وضعیت نامطلوب مردم، کنسرت خود را در برج میلاد لغو کرد، او برگزاری کنسرت در آن شرایط را اقدام اخلاقی درستی نمی‌دانست. این تصمیم خسروی واکنش‍های متعدد و بعضا انتقادی را به همراه داشت، برخی معتقد بودند که اگر قرار به همدردی با مردم است می‌توان کنسرت را با قیمتی پایین یا حتی رایگان برگزار کرد.

پس از مدتی نیز همایون شجریان خواننده نام آشنا، اعلام کرد که برای برگزاری کنسرت رایگان داوطلب است و در صورت فراهم شدن شرایط از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند. تصمیمی که در همان روزهای نخست با موافقت و استقبال هنرمندان و مسئولان همراه شد و وعده‌هایی نیز در جهت تحقق این پیشنهاد داده شد. البته همان زمان این تصمیم مخالفان و منتقدانی نیز داشت.

با این حال به نظر می‌رسید که این تصمیم بیشتر از سایر اقدمات جنبه عملی پیدا می‌کند، حتی جلساتی نیز بین همایون شجریان و مسئولان شهرداری تهران برگزار شد اما با گذشت چند ماه هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است؛ به جز یک اجرای زنده از محمد معتمدی در پارک آب و آتش که با اغماض می‌توان نام کنسرت خیابانی را روی آن گذاشت.

با گذشت این اتفاقات، خواننده دیگری چون شهرام شکوهی نیز اعلام کرد که حاضر به کاهش قیمت بلیت‌های کنسرتش است تا مردم بتوانند لحظات خوبی را تجربه کنند، این اقدام شکوهی «کنسرتی ارزان برای همه» نام داشت و بلیت‌های آن در بازه قیمتی پایین‌تری نسبت به سایر خوانندگان، بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان عرضه شد.

وعده کاهش قیمت بلیت چند ماهی است که در بین خوانندگان پاپ به یک روال تبدیل شده است و هر از چند گاهی چنین وعده‌هایی از سوی تهیه‌کنندگان برخی از این هنرمندان به گوش می‌رسد.

حامد همایون خواننده پاپ که پس از مدتی دوباره فعالیت خود را از سر گرفته و به تازگی تاریخ برگزاری کنسرت او در روز ۲۸ آذر در سالن برج میلاد اعلام شده است، تازه‌ترین نمونه از چنین وعده‌هایی به شمار می‌آید.

طبق آنچه در سایت پیش فروش بلیت درج شده است، بلیت‌های کنسرت همایون از ۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است. در حالیکه محسن رجب‌پور تهیه‌کننده حامد همایون پیش از این اعلام کرده بود بلیت‌های کنسرت این خواننده با قیمت پایین در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

با نگاهی به قیمت بلیت کنسرت‌ سایر خوانندگان، به نظر می‌رسد که بلیت‌های کنسرت حامد همایون با کاهشی همراه نبوده است، بلکه سقف در نظر گرفته شده برای آن نیز از برخی کنسرت‌ها بیش‌تر است.

قیمت بلیت‌ها را افزایش نداده‌ایم

محسن رجب پور تهیه‌کننده آثار حامد همایون در پاسخ به این پرسش که خلاف وعده قبلی، قیمت بلیت‌ها با کاهش همراه نبوده است، گفت: «ما ۹ ماه کنسرتی نداشتیم و قیمت بلیت آخرین کنسرت‌مان بین ۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود، در حالیکه با توجه به شرایط موجود باید بلیت‌های ما افزایش قیمت داشته باشد. همانطور که در چند ماه اخیر همه کالاها در کشور چند برابر شده است.»

او ادامه داد: «همچنین همه ابزارها و خدمات مربوط به فعالیت برای برگزاری کنسرت، حتی اجاره سرورهای بلیت فروشی نیز با افزایش قیمت همراه بوده است ولی ما این افزایش را بر قیمت بلیت‌ها اعمال نکردیم.»

این تهیه کننده درباره بازه انتخابی برای قیمت بلیت‌های کنسرت آذرماه همایون، توضیح داد: «بلیت‌های این کنسرت در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که بخش عمده‌ای از بلیت‌های ۱۶۰ هزار تومانی به فروش نمی‌رسد و هدیه داده می‌شود. بر همین اساس سقف بازه در نظر گرفته شده برای بلیت‌های این کنسرت حدود ۱۴۰ هزار تومان است، اگر این مبلغ را برای دو هزار صندلی سالن همایش‌های برج میلاد در نظر بگیریم، مشخص می‌شود که ما چه میزان از درآمدمان را کاهش داده‌ایم.»

رجب پور با اشاره به هزینه‌های تبلیغات کنسرت نیز، بیان کرد: «با توجه به شرایط عمومی جامعه که حال مردم خوب نیست، ضریب تبلیغ هم چند برابر شده است و ما نیز به ناچار چند برابر گذشته هزینه تبلیغات کردهایم.»

برگزاری کنسرت در شهرستان‌های کوچک

او با اشاره به برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها و سایر نقاط ایران، گفت: «ما همکاری در شهرستان‌ها را دو چندان کرده‌ایم، در شهرستان‌هایی که سالن بزرگ نداشتند به دلیل آنکه برایمان توجیه اقتصادی نداشت کنسرت برگزار نمی‌کردیم، ولی هزینه را پایین آوردیم تا بتوانیم در آنجا نیز کنسرت برگزار کنیم. ضمن آنکه هزینه تهیه‌کنندگان شهرستان زیاد شده و هر آنچه به رفت و آمد یک گروه مربوط می‌شود چند برابر شده است، حتی اجاره کامیونی که لوازم گروه را منتقل می‌کند. با این حال ما نیز به برپایی کنسرت ادامه دادیم.»

پاسخی به علت قیمت بالای بلیت‌های کنسرت حامد همایون

با این حال پرسشی که پیش می‌آید این است که دلیل قیمت بالای بلیت کنسرت‌های حامد همایون نسبت به سایر خوانندگان چیست و وجه تمایز او با سایر خوانندگان در برگزاری کنسرت چه چیزی است؟

رجب پور در پاسخ به این سوال، بر تفاوت نحوه برگزاری کنسرت‌ها تاکید کرد و گفت: «هر تهیه‌کننده‌ای در یک قواره و شکلی کنسرت برگزار می‌کند که شاید تماشاگری که به تماشای کنسرت می‌رود تفاوت آن را نداند. به عنوان مثال در زمینه نورپردازی تمامی سالن‌ها یک قالب اصلی دارند ولی ما تمهیداتی انجام دهیم و ال‌ای‌دی و ابزاری را فراهم کنیم تا نورپردازی سالن بهتر باشد، از این قبیل تغییرات گرفته تا سایر امکانات سالن مانند امکانات صوتی، موسیقی و… را انجام می‌دهیم تا کنسرت بهتری برگزار کنیم.»

او افزود: «نرخ کنسرت‌های حامد همایون با درنظر گرفتن این مولفه‌ها تعین شده است، ما در کنسرت‌های گذشته حداکثر امکانات با کیفیت را استفاده می‌کردیم و دلیل قیمت بالای بلیت‌ها نیز به این دلیل بود تا سودمان را کسب کنیم. اما در حال حاضر این تغییرات را انجام داده‌ایم ولی افزایشی در قیمت بلیت نداشته‌ایم.»

این تهیه کننده در پایان گفت: «بدون منت و قلبا می‌گویم که به دلیل اینکه حال عمومی جامعه خوب نیست و موسیقی می‌تواند نقش موثری در بهبود حال مردم داشته باشد، این تغییرات را انجام داده‌ایم.»

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “وعده کنسرت ارزان حامد همایون واقعی است یا بازارگرمی؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید