آخرین خبر

«علیا مخدره» به باغ کتاب می‌رود/ اجرایی ویژه بانوان

به گزارش آوای ایرانیان نمایش «علیا مخدره» به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی که توسط گروه تئاتر «هنر مقدس» به صحنه می‌رود، داستانی ملی مذهبی و مستند از دوران قاجار است و چگونگی به وجود آمدن تعزیه زنانه در دربار ناصرالدین‌شاه را روایت می‌کند.

در «علیا مخدره» سه زن ادیب و هنرمند برای اولین بار شرایط اجرای تعزیه زنانه را در کاخ ناصری به وجود می‌آورند. در شکل‌گیری این اتفاق، ماه تابان خانم یا قمرالسلطنه خواهر ناصرالدین‌شاه و فخرالدوله و فروغ الدوله دختران ناصرالدین شاه نقش دارند و تعزیه‌های مختلفی را در کاخ شاه اجرا می‌کنند.

در این اثر نمایشی علاوه بر پرداختن به این اتفاق، تعزیه‌هایی مثل تعزیه «حضرت قاسم (ع)» و «حضرت علی‌اکبر (ع)» و شبیه خوانی «حضرت زینب (س)» نیز اجرا می‌شود.

در روایت این نمایش ملی مذهبی تلاش شده از مستندات تاریخ معاصر عصر ناصری در تصویرسازی وقایع، طراحی شخصیت ها، طراحی لباس و دکور استفاده شود تا روایت معتبری به مخاطب ارائه شود و در احیا تعزیه زنان به عنوان هنر سنتی و پرقدمت ایرانی گام مؤثری بردارد.

بازیگران این نمایش از هنرمندان توانمند تئاتر هستند که بیش از یک دهه در حوزه نمایش، تعزیه و تئاتر فعالیت داشته اند و در سال اخیر نیز نمایش بین المللی «فاطمه (س)» را در سالن بین المللی تئاتر کشور بغداد روی صحنه برده اند.

نمایش «علیا مخدره» از ۲۲ تا ۲۴ شهریور ساعت ۱۷ با همکاری باغ کتاب در سالن نمایش و کنسرت باغ کتاب، ویژه بانوان اجرا می‌شود.

این نمایش مرداد ماه نیز در حوزه هنری روی صحنه رفته بود.

عوامل این نمایش عبارتند از بازیگران: عطیه بحری، فاطمه زارع، فاطمه مرادی، محدثه رمضانی، سارا قادری، سبا رضایی، مهدیه خادمی، شکیبا عبدی مطلق، فاطمه گودرزی و حنانه حدادی، مدیر تولید: هانیه سادات شاکر، دستیار کارگردان: منا شعبانی، مدیر اجرایی: زهرا هودگر، مدیر صحنه: زهرا توحیدی، مدیر تبلیغات: سیده رضوانه مجلسی، مدیر روابط عمومی: سیده مریم پیشنمازی، مدیر برنامه: فاطمه مرادی، رهبر فرم: محدثه رمضانی،
طراح لباس: منا شعبانی، مسئول لباس: شکیبا سروش‌نیا، زهره باقری، مسئول نور: هانیه سادات شاکر، مسئول صوت و میکس و مستر: منصوره جلالیان، دستیار صحنه: معصومه حکیمی، ریحانه احمدی، محمد طاها موحدی، مدیر فروش: ریحانه سادات ذاکر، عکاس: زینب رضاپور، فیلمبردار: مریم باقری، طراح پوستر: حمیده خلیل آبادی، پوستر موشن: علی نور اللهی.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«علیا مخدره» به باغ کتاب می‌رود/ اجرایی ویژه بانوان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید