آخرین خبر

آقای گیتاریست درگذشت

به گزارش آوای ایرانیان، «رویترز» نوشت: «اسکاتی مور» هنرمند ۸۴ ساله که گیتاریستی پیشتاز در موسیقی راک بود، پس تحمل چند ماه بیماری در «نشویل» ‌درگذشت.

او در گروه اصلی «الویس پریسلی» گیتار می‌زد و الهام‌بخش چهره‌هایی مانند «جیمی پیج» و «کیت ریچاردز» بود. «سگ شکاری» و «اشکالی نداره» از جمله همکاری‌های «مور» و «پریسلی» بودند.

«مور» متولد گادسن ایالت تنسی بود و گیتار نواختن را از هشت سالگی شروع کرد. «سم فیلیپس» تهیه‌کننده «پریسلی» بود که او را در سال ۱۹۵۴ در گروه موسیقی «پسران نایاب» (Blue Moon Boys) به کار گرفت. در این گروه «بیل بلک» گیتا باس می‌زد و «دی‌جی فونتانا» دارمر بود. «پریسلی» پس از یک دهه همکاری با این گروه بود که به شهرت رسید و لقب «سلطان راک اند رول» را از آن خود کرد.

اسکاتی مور

«کیت ریچاردز» زمانی گفته است‌: همه می‌خواستند «الویس» باشند، من دلم می‌خواست «اسکاتی» باشم.

«الویس آرون پریسلی» (۱۹۷۷-۱۹۳۵) خواننده و هنرپیشه‌ آمریکایی و یکی از موفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکای قرن بیستم است. مرگ او در سن ۴۲ سالگی به محبوبیتش بین هوادارانش افزود. او در دوران شکوفا شدن سبک «راک اند رول» بویژه در نیمه‌ دوم دهه ۱۹۵۰ بر آن حکمرانی می‌کرد، چنان که به «سلطان راک اند رول» مشهور شد.

مور و پریسلی

«مور» و «پریسلی» اما در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ بر سر مسائل مالی به اختلاف نظر رسیدند. آلبوم «اشکالی نداره» پریسلی تنها ۸۰۰۰ دلار عاید این گیتاریست کرد، در حالی که سودی میلیونی برای «پریسلی» دربرداشت. علاوه بر این، «مور» با «تام پارکر» مدیر برنامه‌های این خواننده هم به مشکل برخورد.

«اسکاتی مور» در سال ۲۰۰۰ به تالار مشاهیر راک راه پیدا کرد. نام او نیز در رده بیست‌ونهم فهرست ۱۰۰ گیتاریست برتر تاریخ جهان که «رولینگ ستون» در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، ثبت شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آقای گیتاریست درگذشت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید