به گزارش آوای ایرانیان جلسه هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی سه‌شنبه‌ به‌صورت وب کنفرانس برگزار شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، نود و سومین دوره جوایز اسکار همچنان قرار است ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (بامداد دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ به‌وقت ایران) برگزار شود، اما مسیر رسیدن به این جوایز با هر یک از ۹۲ دوره قبلی متفاوت خواهد بود.

۵۴ عضو هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به پیشنهاد کمیته قوانین جوایز اسکار در جلسه‌ای دو ساعتی که از ۹ صبح به‌وقت محلی آغاز شد، به‌صورت آنلاین تشکیل جلسه دادند تا در واکنش به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹  که صنعت سینما در سراسر دنیا را تا حد زیادی تعطیل کرده است، شرایط رقابت در جوایز اسکار ۲۰۲۱ را تا حد قابل ملاحظه‌ای راحت کنند.

در این جلسه مقرر شد تا اطلاع ثانوی، فیلم‌ها بدون نیاز به هفت روز پیاپی اکران عمومی در سینماهای منطقه لس آنجلس، قانونی که سال‌هاست برای حضور در رقابت اسکار یک مانع محسوب می‌شود، برای رقابت در جوایز اسکار واجد شرایط باشند. به هر حال، تمام سینماها در لس آنجلس و بخش زیادی از ایالات متحده برای مدت نامحدود همچنان بسته خواهند بود.

در عوض، فیلم‌هایی که قرار بود روی پرده سینماها بروند و به دلیل شیوع بیماری این امکان را پیدا نکردند، در صورتی که واجد دیگر شرایط لازم برای رقابت باشند و به مدت ۶۰ روز از زمان پخش عمومی در قالب سرویس پخش اینترنتی یا پخش وی‌اودی، از طریق سرویس پخش اینترنتی ویژه‌ اعضای آکادمی، در دسترس اعضاء قرار بگیرند، برای رقابت در جوایز اسکار واجد شرایط خواهند بود.

کمیته قوانین جوایز اسکار که در حال حاضر لوییس بِروِل نایب رئیس اول آکادمی، ریاست آن را بر عهده دارد و متشکل از حدود ۱۲ عضو هیئت رئیسه (شامل چهره‌هایی جسور چون ووپی گلدبرگ) است، تأکید کرد این یک تغییر موقتی است، اما عادلانه نیست کمپانی‌ها و فیلمسازانی را تنبیه کرد که حس می‌کنند نیاز است به دلایل مالی یا هر چیز دیگر، کارهای خود را پیش از شروع مجدد سیستم سنتی نمایش فیلم‌ها عرضه کنند.

هیئت رئیسه در عین حال تائید کرد اگر پس از مشورت با کارشناسان حوزه سلامت به این نتیجه برسد که بازگشایی سینماها تهدیدی برای تماشاگران نیست، بار دیگر به قوانین قبلی در مورد شرایط رقابت در جوایز بازخواهد گشت. (در آن صورت، فیلم‌ها برای رعایت قانون یک هفته اکران عمومی می‌توانند به‌جز لس آنجلس در پنج شهر نیویورک، سان فرانسیسکو، شیکاگو، میامی و آتلانتا نیز روی پرده بروند.)

گردهمایی آنلاین روز سه‌شنبه اعضای هیئت رئیسه با تغییرات دیگری در فصل جوایز پیش رو نیز همراه بود. بعد از مدت‌ها بررسی توسط هیئت رئیسه شاخه صدا آکادمی، تصمیم گرفته شد که دو جایزه اسکار بهترین تدوین صدا و بهترین صداگذاری یکی شده و در قالب جایزه اسکار بهترین صدا اعطاء شود. برنده این جایزه هم تدوینگران صدا و هم صداگذاران را در برمی‌گیرد.  به این ترتیب تعداد جوایز اسکار از ۲۴ به ۲۳ می‌رسد.

در بخش اسکار بهترین موسیقی متن نیز مقرر شد حداقل ۶۰ درصد موسیقی یک فیلم اورجینال باشد. برابر با استاندارد قبلی، برای رقابت یک فیلم در بخش موسیقی ضروری بود که موسیقی آن “عمدتاً” اورجینال باشد.  استفاده بیش از حد از ترانه یا موسیقی‌ای که از قبل وجود داشته، از مواردی است که یک فیلم را از رقابت در بخش اسکار موسیقی محروم می‌کند.

درنهایت تصمیم گرفته شد از این به بعد تمام اعضای آکادمی – نه‌فقط آن‌هایی که می‌توانند و می‌خواهند در جلسات نمایش فیلم در مقر آکادمی در بورلی هیلز شرکت کنند – می‌توانند در انتخاب فهرست کوتاه بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی کمک کنند که این امکان از طریق سرویس پخش اینترنتی ویژه‌ اعضای آکادمی فراهم می‌شود. (البته از آنجا که بسیاری از کشورها به خاطر کروناویروس نتوانسته‌اند هیچ فیلمی را اکران کنند، مشخص نیست قانون جدید چطور اعمال خواهد شد.)