آخرین خبر

برپایی «روز مستند» و رونمایی از «لاله»

مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: شیوه‌نامه حمایتی مرکز از فیلمسازان تجربی امروز منتشر می‌شود و در ۵ بند اولویت‌های موضوعی آن مشخص است.

شیوه‌نامه سینمای مستند و تجربی منتشر شد/ برپایی «روز مستند» و رونمایی از «لاله»

به گزارش آوای ایرانیان، نشست رسانه‌ای محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در صدمین روز پذیرش این مسئولیت برگزار شد.

وی ابتدای این نشست درباره اهمیت مرکز متبوع خود در نقشه سینمای ایران گفت: شاید با توجه به وضعیت اقتصادی در سینما، مرکز گسترش چندان نقشی نداشته باشد اما از نظر مفهومی، می‌تواند جایگاه تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

حمیدی‌مقدم با اشاره به سهل شدن ساخت مستند در سال‌های اخیر اضافه کرد: می‌خواهیم از این فرصت جدید استفاده کنیم و رویکرد جدیدی را در ۵ جایگاه اثرگذارمان یعنی «سینمای مستند، سینمای انیمیشن، فیلم‌های تجربی، ایجاد خانه‌های مستند استانی و درگاه عرضه سینمای مستند» پیش بگیریم.

وی توضیح داد: تنوع گونه‌ها و ژانرهای متنوعی که وجود دارد، یکی از اهداف فعلی برای پرداختن به مستندهای علمی و دیگر گونه‌هاست. انیمیشن هم با توجه به اهمیتش در بخش هنرصنعت، جایگاه خوبی در سال‌های اخیر پیدا کرده و مرکز گسترش به عنوان مهمترین مرکز حامی انیمیشن‌های کوتاه و تجربی است. هدف آینده مرکز ورود به بازار جهانی با توجه به همکاری انیماتورهای جوان و خلاق است.

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: فیلم‌های تجربی در این چندسال فراز و فرودهایی داشت و امسال دوباره فیلم تجربی به مرکز بازگردانده شد تا فیلمسازان کوتاه که در مرحله گذار به سینمای بلند هستند، خلائی احساس نکنند. البته هنوز تولیدی نداشته‌ایم.

به گفته مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با تأسیس خانه‌های مستند، هنرمندان فعال و خوش‌ذوق استانی جذب می‌شوند و اشتیاق و استقبال فیلمسازان شهرستانی از جشنواره سینماحقیقت مبین این است. سینماحقیقت مهمترین جشنواره مستند در خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به سیاست شفافیت دکتر انتظامی در وزارت ارشاد، شیوه‌نامه مرکز گسترش را طراحی کردیم و انتشار شیوه‌نامه حمایتی امروز منتشر می‌شود و نگاه عادلانه در تقسیم منابع برای فیلمسازان به خوبی از طریق تارنمای مرکز به نشانی www.defc.ir قابل رصد است.

شیوه‌نامه آنلاین است و هر فرد می‌تواند طرح خود را ارائه کند و نگاهی جدید به حوزه ساخت و بازاریابی فیلم است که از ارائه طرحهای مشترک و تکراری جلوگیری می‌کند.

سیزدهمین مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به اولویت‌های موضوعی مرکز اشاره کرد و گفت: در شیوه‌نامه جدید در ۵ بند اولویت‌های موضوعی را داریم که مباحث اسلامی ایرانی هم جزء آن‌هاست. از طرحهای موضوعی دینی قرآنی که فرمتی ماندگار و اثرگذار داشته باشند، استقبال می‌کنیم.

*رونمایی از «لاله» در جشنواره فیلم فجر

وی درباره فیلم سینمایی «لاله» و سرانجام آن گفت: ما مالک ۱۰۰درصد فیلم هستیم و در وضعیت فعلی، با شورای حکمیتی که تشکیل شد، اختلاف‌ها کنار رفت و هیأت امنا دستور داد کارشناسی تعیین کنند که آیا این پروژه می‌تواند جلو برود یا نه؟ شورای حکمیت با حضور آقای رضاداد در سال ۹۷ تشکیل و سرانجام لاله از وضعیت بلاتکلیفی خارج شد.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: با توجه به اینکه سرمایه‌ای از دست رفته داشتیم و باید آن را احیا می‌کردیم و به سینما باز می‌گرداندیم. با مطالعات کارشناسی و جلسات متعدد، تیم جدیدی با تهیه‌کنندگی تورج منصوری گرد هم آمدند و از شهریور تولید از سرگرفته شد و سه – چهار روز پیش فیلمبرداری بخش مهم باقیمانده (درگیری فیزیکی خودروها) انجام گرفت و تدوین آن در حال انجام است و امیدواریم به جشنواره فیلم فجر امسال برسد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به پرسشی دیگر گفت: اتفاقات خوبی در بخش هنر و تجربه شکل گرفته و بعد از جشنواره سیزدهم سینماحقیقت، یک پاتوق فرهنگی و «روز مستند» را در پردیس چارسو شکل خواهیم داد، چون اکران مستندهای سینمایی به تنهایی کافی نیست و مستندهای کوتاه و میان‌مدت از اهمیت بالایی برخوردار است. چند روز قبل هم مستندهای مرکز گسترش به درگاه VOD راه یافت تا جریان سینمای مستقل حمایت شود و مستند از چرخه بسته فستیوالی خارج شود و حتی وضعیت بازگشت سرمایه به فیلمساز بهبود یابد.

وی اظهار داشت: عنوان فیلم تجربی برای فیلمسازان کوتاه و حتی بلند، عنوانی امیدبخش است. مرکز گسترش قرار است نگاه حمایتی را برای رشد چنین تفکری انتخاب کند و ما هم هیچ قیدی نداریم که طرح ارائه‌شده از سوی یک فیلمساز با تجربه ساخت اثر سینمایی است یا یک فیلمساز کوتاه. ما احساس نمی‌کنیم فیلمنامه به جایی داده شده است یا نه، مرکز می‌خواهد جریان‌سازی خودش را داشته‌باشد. با توجه به تکراری بودن برخی کارها و ژانرها در سینمای داستانی، مرکز مستند چنین رویکردی را ضروری می‌بیند.

حضور مستندسازان در هفته‌های فیلم در دیگر کشورها از برنامه‌های ماست و با توجه به مشکلات اقتصادی، به دنبال جذب حامی مالی هستیم تا عملی شود. کشورهای همسایه، همزبان و با منافع مشترک در اولویت قرار دارند. تولید مشترک در حوزه انیمیشن و مستند یکی از اهدافی است که روی آن سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. حضور در بازارهای جهانی در این دوره بیش از حضور در فستیوال‌های جهانی برایمان اهمیت دارد.

وضعیت نمایش ما در جشنواره‌ها بسیار خوب است اما در فروش، خوب نیست. باید روی وضعیت فروشمان و پخش‌کننده‌های خصوصی در حوزه انیمیشن و سینمای مستند حمایت کنیم و بخش بیشتری از سهم هم به آن‌ها خواهد رسید تا وضعیت بهبود یابد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برپایی «روز مستند» و رونمایی از «لاله»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید