آخرین خبر

از شایعه‌ای درباره مهران مدیری تا حضور جنجالی رشیدپور

با مطرح شدن نام محمدحسین لطیفی به عنوان مجری احتمالی «هفت»، باید دید که این برنامه پس از مدت‌ها چه روالی را دنبال خواهد کرد و آیا لطیفی به صندلی اجرای «هفت» می‌رسد یا خیر؟

مهدی درستی: «هفت» به واقع یکی از برنامه‌های پرمخاطب و پرحاشیه سال‌های اخیر تلویزیون است، برنامه‌ای تخصصی در حوزه سینما که سعی داشته و دارد تا پلی میان مردم و سینما بوده و ارتباط آن‌ها را نزدیک و نزدیک‌تر کند.

این برنامه سینمایی همیشه از مجری گرفته تا مهمانان و منتقدانش با چالش‌های فراوانی همراه بوده، چالش‌هایی که بعضا برای این برنامه نیز تبعاتی داشته و گاهی نیز گران هم تمام شده است.

این‌بار نیز، انتخاب مجری برنامه «هفت» یکی از مسایل حساس تلویزیون بود و پس از تمام گمانه زنی‌ها علی فروغی مدیر شبکه سه سیما در گفت‌وگو با رضا رشیدپور در برنامه «حالا خورشید» اعلام کرد که برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی به جدول پخش شبکه سه سیما باز می‌گردد.

انتخابی که با واکنش‌های متعدد و بعضا متفاوتی همراه بود و موافقان و مخالفان بسیاری داشت، حدود یک ماه بعد افخمی با پیشنهادی از جانب یکی دیگر از شبکه‌های تلویزیون روبه‌رو شد، شبکه پنج سیما اجرای برنامه‌ای آموزشی در حوزه سینما را به این کارگردان پیشنهاد کرد. برنامه‌ای که گویا به نظر افخمی نزدیک‌تر بود زیرا که باعث شد تا عطای «هفت» را با آن همه پشتوانه به لقایش بخشیده و این برنامه آموزشی را انتخاب کند.

افخمی که مدتی پیش مهمان کافه خبر بود، اعلام کرد که آموزش سینما در یک برنامه تلویزیونی برایش اولویت بالاتری دارد اما بدش هم نمی‌آید که اجرای برنامه «هفت» را ادامه دهد زیرا به نظرش روی زمین ماندن برند این برنامه حیف است.

حال پس از تمام این اتفاقات، روز چهارشنبه ۲۸ آذر اعلام شد که محمدحسین لطیفی کارگردان با سابقه سینماوتلویزیون به عنوان مجری این برنامه انتخاب شده، خبری که هنوز به طور قطعی تایید نشده است، این اولین تجربه اجرای یک برنامه سینمایی برای لطیفی نیست، او سابقه اجرای یک برنامه سینمایی را در شبکه پنج با نام «سینما اکران» هم داشته است.

لطیفی همچنین پس از انتشار خبر انتخابش به عنوان مجری برنامه «هفت»، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که منتقد رویکرد قبلی این برنامه بوده است و سعی دارد تا رویه‌ای همراه با مهر، محبت و دوستی را در پیش گرفته و از این طریق مانع خندیدن مردم به سینما شود.

انتشار خبر حضور لطیفی در برنامه «هفت» فرصتی شد تا مروری داشته باشیم بر آنچه درباره انتخاب مجری این برنامه در دو سال پیش گذشت.

چالش مسئولان صداوسیما پس از جیرانی

پس از فریدون جیرانی، انتخاب مجری این برنامه یکی از مسایل حساس و جنجالی برای مسئولان سازمان صداوسیما بوده است، مسئله‌ای که پس از حضور بهروز افخمی در این برنامه چالش برانگیزتر هم شد.

دهم مهر سال ۹۴ بود که افخمی به عنوان مجری «هفت» در قاب تلویزیون ظاهر شد و برنامه‌ای با سبک و سیاق متفاوت نسبت به گذشته و بعضا پرحاشیه را تا چند هفته پس از پایان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن برد.

برنامه «هفت» پس از جشنواره سی و پنجم با جنجال‌های بسیاری همراه شد تا جایی که مسئولان تصمیم به تعطیلی موقت این برنامه تا اواخر فروردین گرفتند. اما وعده بازگشت این برنامه در فروردین سال ۹۶ به کنداکتور هیچگاه جامه عمل به خود نپوشاند و سرنوشت پخش پرمخاطب ترین برنامه سینمایی تلویزیون تا نزدیک ترین زمان ممکن به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

کرم‌پور، گزینه‌ای که به سرعت منتفی شد

در طول این مدت اما نام‌های گوناگون بسیار و بعضا پرسروصدایی از سوی رسانه‌های مختلف برای اجرای «هفت» اعلام شدند، اسامی که هیچگاه به اجرای این برنامه هم نزدیک نشدند.

مهدی کرم‌پور از چهره‌های شاخصی بود که در شهریور سال ۹۶ نامش به عنوان مجری «هفت» در رسانه‌های مختلف منتشر شد، کارگردان نام آشنای سینما که به نظر می‌رسید انتخابش پایانی بر تمام حواشی این برنامه بود.

این انتخاب اما دوام زیادی نداشت و با واکنش مرتضی میرباقری معاون سیمای رییس سازمان صداوسیما همراه شد. میرباقری در گفتگویی اعلام کرد که هر نامی که برای اجرای برنامه «هفت» مطرح شود بلافاصله حذف می‌شود.

او درباره انتخاب کرم‌پور نیز این چنین واکنش نشان داد بود: «مهدی کرم پور حذف می‌شود چرا که اگر کسی به کار تیمی وارد نباشد قواعد کار تیمی را برهم می‌زند.»

مهران مدیری، از شایعه حضور قطعی تا تکذیبیه

پس از حذف نام کرم‌پور از نامزدهای اجرای برنامه «هفت»، بار دیگر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره گزینه‌های احتمالی اجرای این برنامه انجام شد و در این میان یک نام بیشتر از سایرین به صندلی اجرا نزدیک‌تر شد و آن هم کسی نبود جز مهران مدیری.

پس از شایعات مختلفی که دربار حضور مدیری مطرح شد و او نیز تکذیبیه‌ای را منتشر کرد، علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه در اواخر دی در گفتگویی اعلام کرد که این هنرمند به عنوان مجری برنامه «هفت» انتخاب شده است، خبری که این بار واکنشی از سوی مدیری به همراه نداشت.

او اما چند هفته بعد با حضور در برنامه «هفت» اعلام کرد که پس از جلسات متعددی که با مسئولان شبکه سه داشته است، درخواست کرده تا او را از اجرای این برنامه منع کنند اما گویا به دلیل قطع و وصل شدن تلفن صدای او را به درستی نشنیده و فکر کردند با اجرای برنامه موافقت کرده است.

مدیری همچنین گفت: «به دلیل آنکه مرتبه اول که نامم منتشر شد، تکذیبیه‌ای را منتشر کرده بودم، امکان انتشار یک تکذیبیه دیگر را پس از اعلام این خبر نداشتم و ناچار بودم سکوت کنم.»

وقتی قرعه به نام رضا رشیدپور افتاد

پس از گذشت بیش از یک هفته از تمام این شایعات، همچنان اجرای برنامه «هفت» و پخش آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و نامشخص بود تا آنکه روابط عمومی شبکه سه ۱۰ بهمن ۹۶ اعلام کرد که رضا رشیدپور مجری این برنامه شده است، بدین ترتیب این انتخاب پایانی بود بر حواشی یکساله این برنامه.

انتخاب بسیار چالش برانگیز که مخالفان بیشتری نسبت به موافقان داشت زیرا که ارتباطی میان رشیدپور و حوزه فعالیتش با سینما نمی‌دیدند.

با این حال رشیدپور سکان «هفت» را در طول ایام جشنواره در دست گرفت و این برنامه را با حواشی بسیاری را به پایان رساند، از ماجرای اختلاف میان هادی حجازی‌فر و محمدحسین مهدویان با او تا روبه‌رو شدن با اعتراض تند ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره سی و ششم.

بازخوردهای اعتراض حاتمی‌کیا آنقدر گسترده بود که عبدالعلی علی عسگری رییس وقت سازمان صداوسیما ضمن دلجویی از این کارگردان، رشیدپور را نیز توبیخ کرد.

حواشی به وجود آمده در دوره رشیدپور، عاملی شد تا حضور او در برنامه «هفت» با پایان جشنواره به اتمام برسد.

تعطیلی «هفت» با بهانه تغییر و تحول اساسی

پس از پایان جشنواره سی و ششم فیلم فجر، برنامه «هفت» با اجرای رشیدپور نیز به کار خود پایان داد. این بار اما مسئولان سازمان صداوسیما اعلام کردند که دیگر تمرکزشان تنها بر مجری این برنامه نیست بلکه خواهان تغییر اساسی در ساختار و محتوای این برنامه هستند.

در واقع مسئولان سازمان در فکر بازنگری تازه در این برنامه پربیننده بودند تا بار دیگر با شکل و شمایلی تازه روانه آنتن شود، اما گویا این بازنگری مدت بسیار زیادی به طول انجامید و تا به امروز که محمدحسین لطیفی بیشتر از هر چهره دیگری به اجرای برنامه «هفت» نزدیک‌تر شده، ثمره‌ای نداشته است.

حال باید نظاره‌گر بود تا این برنامه در بیش از یک ماهی که به آغاز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، چه وضعیتی خواهد داشت و آیا لطیفی با وجود آنکه تهیه کننده «هفت» از قطعی نبودن حضور او در این برنامه سخن گفته است، تازه‌ترین چهره‌ای است که روی صندلی داغ این برنامه می‌نشیند یا خیر؟

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “از شایعه‌ای درباره مهران مدیری تا حضور جنجالی رشیدپور”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید