آخرین خبر

در رویدادهای تئاتری چالش متن داریم/مسئولان به تئاتری‌ها توجه کنند

به گزارش آوای ایرانیان  بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی به دبیری مهدی اکبری زاده و داوری شهرام کرمی، آرام جعفری و شیوا مکی‌نیان در بخش صحنه‌ای و وحید فخر موسوی، رضا فیاضی و روح‌الله سنایی در بخش خیابانی برگزار شد و چندی پیش طی مراسمی برگزیدگان خود را معرفی کرد.

شیوا مکی‌نیان با گذشت چند روز از پایان یافتن این جشنواره، بزرگترین چالش پیش‌روی گروه‌های تئاتری در این جشنواره را متون نمایشی عنوان کرد و این چالش را به تمامی رویدادهای تئاتر کشور تعمیم داد. وی با بیان این موضوع افزود: متن‌های انتخابی یا متن‌های نوشته شده یکی از مهمترین نقطه ضعف‌هایی است که وجود دارد.

مکی‌نیان افزود: در واقع به طور معمول در جشنواره خواهان دیدن اجراهای خوبی هستیم که پر از ایده و خلاقیت باشد چه در عرصه کارگردانی، متن، بازی، صحنه و … جشنواره تئاتر از نگاه من تجمیع دوستان هم‌فرکانس با طول موج‌های مشابه است که باید بالاترین کیفیت معاشرت و آگاهی و حضور در آن باشد اما من با چشم پوشی از همه این خوبی‌ها نقدی کوتاه و خواهش‌های خاضعانه‌ای دارم. در برخی از اجراها به عنوان یک تماشاگر در مواجهه با آثار نمایشی شاهد عدم پرداخت درست و عدم توجه به لایه‌های زیرین بررسی کاراکترها در نمایشنامه‌ها بودیم که این امر ناشی از شناخت ناکافی نویسنده نسبت به روحیات کاراکترهایی است که خودش خلق کرده مثل مادری که فرزندان خود را خوب نمی‌شناسد و این جای تأسف و تأمل و به آموزش نیاز دارد.

عضو گروه داوری بخش صحنه‌ای جشنواره بیست و هشتم تئاتر استان تهران تاکید کرد: ولی به جرأت می‌توان گفت؛ بانوان در این جشنواره حضور پررنگی داشتند و پر بودند از دغدغه‌های فردی-اجتماعی که به واسطه هنر بیان کردند که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان باشد چرا که پیشرفت هنر و هنرمند مستلزم حمایت مدیران و مسئولان است و این معادله‌ای دوطرفه فارغ از جنسیت است.

مکی‌نیان اظهار کرد: اگر چه متأسفانه اعتبارت مادی در تئاتر اندک است ولی از مسئولان تقاضا می‌کنم به این هنر و هنرمندان احترام بیشتری گذاشته شود. من در اختتامیه از زبان یکی از عزیزان در هنگام دریافت لوح شنیدم که در رستوران تمرین می‌کردند این جمله به نظرم خود جان کلام است و تأسف به حال عزیزان که امکانات لازم را در اختیار هنرمندان قرار نمی‌دهند.

وی در مورد گروه برگزار کننده جشنواره بیست و هشتم تئاتر استان تهران گفت: به تیمی که فعالیت می‌کرد خسته نباشید می‌گویم چرا که یک تیم بسیار پرانرژی و حرفه‌ای بود و با همه قلبم آرزو می‌کنم بستری مناسب برای تمام عزیزانم در گروههای تئاتری محیا شود تا بدون نگرانی مالی، مکانی و آموزشی؛ نگاهی عمیق‌تر به جهان را به من و ما هدیه دهند.

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری مهدی اکبری‌زاده آبان و آذر ماه سال جاری در مجموعه تئاتر محراب برگزار شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “در رویدادهای تئاتری چالش متن داریم/مسئولان به تئاتری‌ها توجه کنند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید