آخرین خبر

رکوردشکنی جهانی محسن یگانه + عکس

محسن یگانه با آهنگ «بهت قول می‌دم» در شبکه اشتراک ویدئوی یوتیوب مخاطبان جهانی پیدا کرده است.

 اجرای آهنگ «بهت قول می‌دم» در شبکه یوتیوب تا کنون بیش از ۵۸ میلیون بار تماشا شده است و از این نظر می‌توان عنوان پربازدیدترین ویدئوی ایرانی را برای آن در نظر گرفت. این نکته وقتی جالب توجه‌تر می‌شود که بدانیم یوتیوب در ایران فیلتر است و مردم ایران بیشتر برای تماشای ویدئو از سرویس‌های مشابه داخلی استفاده می‌کنند. در نتیجه بازدید بالای ویدئوی محسن یگانه نشان از مخاطبان جهانی این نماهنگ دارد.

هنر بستری مناسب برای تعامل با جهانیان

ویدئوی «بهت قول می‌دم» اواخر سال ۲۰۱۶ در سایت یوتیوب بارگذاری شد. این ویدئو از آن زمان تا کنون بیش از ۵۸ میلیون بار تماشا شده است و فراتر از ۲۲ هزار نفر پس از تماشای آن نظراتی را پای ویدئو مطرح کرده‌اند که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آنچه بیش از همه در این نظرات برجسته است، غیرایرانی بودن کسانی است که نظر داده‌اند و خیلی از آن‌ها با تماشای این ویدئو و گوش سپردن به موسیقی آن نسبت به ایران و فرهنگ ایرانی ابراز علاقه کرده‌اند. این موضوع نشان‌گر موضوعی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه فرهنگ درباره‌اش نظری یکسان دارند،‌ با هنر می‌توان بر افکار تاثیر گذاشت و با جهانیان ارتباطی موثر برقرار کرد. 

برای نمونه یکی با نام راجو خان از کشمیر نوشته است: «عاشق ایران و فرهنگ ایرانی هستم.» فرد دیگری از بنگلادش نوشته: «سلام به همه ایرانیان از بنگلادش. فرهنگ، زبان و موسیقی شما را دوست دارم.»

زبان جهانی موسیقی، دریچه‌ای برای معرفی زیبایی‌های زبان فارسی

موسیقی زبانی جهانی است و نیاز به آموختن ندارد. هر کسی از هر گوشه‌ای از جهان توانایی لذت بردن از آن را در ذات خود دارد. همین است که بسیاری بدون دانستن زبان فارسی از مخاطب این آهنگ شده‌اند. میسی آصفا از آمریکا خطاب به محسن یگانه نوشته است:‌ «حتی یک کلمه از ترانه نمی‌فهمم اما آهنگ‌هایت را دوست دارم.» رزماری برندستتر از اتریش هم نوشته: «موسیقی مرز نمی‌شناسد.»

بدون شک کسی که مخاطب موسیقی می‌شود، زیبایی‌های زبان فارسی را هم می‌شنود و همین بهترین راه معرفی است. چنانچه مشفق آذریار از آذربایجان نوشته‌ است: «عاشق این آهنگم. زبان فارسی خیلی زیباست.» کاربر دیگری نوشته است: «زبان من فارسی نیست اما عاشق این آهنگم. می‌خواهم فارسی بیاموزم.»

ابراز علاقه فارغ از مرزها و اختلافات

وقتی پای هنر به میان می‌آید انگار مرزهای جغرافیایی و اختلافات سیاسی رنگ می‌بازند. چنانچه بسیاری علاقه‌مندان این ویدئو هم شاید از مردمانی باشند که در مرزهای سیاسی امروز حکومتشان روبه‌روی ایران ایستاده‌ و برخی سران آن‌ها چشم دیدن آسایش و پیشرفت ایرانیان را ندارند. برای مثال اندکی که نظرات پای ویدئو را بالا و پایین کنید چندین نظر محبت‌آمیز از عربستان پیدا می‌کنید.

خط بطلانی بر خود کم‌بینی افراطی 

همیشه عادت داریم که خودمان را دست کم بگیریم و محصولات خودمان را ناچیز و بی‌کیفیت بدانیم. درباره موسیقی به ویژه موسیقی پاپ این مسئله حادتر است و همیشه دست کم گرفته می‌شود و کسی شاید گمان نمی‌کرد که موسیقی پاپ ایرانی می‌تواند مخاطبان جهانی را به وجد بیاورد اما دست کم درباره این آهنگ از محسن یگانه اینگونه شد و مخاطبان بسیاری یافت. البته احتمالا محسن یگانه و کیفیت کارهایش قبل و بعد از این ۵۸ میلیون بازدید تغییری نمی‌کند، آنچه شاید تغییر کند، نگاهی افراطی است که هر آنچه خودی است را دست کم می‌گیرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رکوردشکنی جهانی محسن یگانه + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید