آخرین خبر

من و عادل فردوسی‌پور رو کجا می‌برین؟ + عکس

آوای ایرانیان: وقتی درفضای مجازی خبر «ممنوع‌الکاری حامد همایون» با سرعت نور منتشر و در گروه‌های مختلف دست‌به‌دست شد، وزارت ارشاد، ممنوع‌الفعالیت‌شدن او را تکذیب و عنوان کرد: «اگر پخش صدا و تصویر حامد همایون در صداوسیما با ممنوعیتی روبه‌رو شده، این موضوع به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارتباطی ندارد و سازمان صداوسیما در مواردی اینچنینی همیشه مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد عمل کرده است».

من و عادل فردوسی‌پور رو کجا می‌برین؟
انگار موج جدیدی از ممنوع‌الکاری و ممنوع‌التصویری در راه است. بعد از اعلام ممنوع‌التصویری یکی از مجریان معروف هواشناسی- که البته خودش این خبر را تکذیب کرد و حاکی از سوء‌تفاهم نامید- دیروز فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور تحت‌تأثیر شدید ممنوع‌التصویری حامد همایون قرار گرفت. خبری که خبرگزاری رسمی خبرآنلاین آن را چنین بازتاب داد: حامد همایون به خاطر بهروز وثوقی ممنوع‌التصویر شد!
به گزارش شهروند، خبری که برای حامد همایون که چندی پیش تور کنسرت‌هایش را در آمریکا برگزار کرد، می‌تواند آغاز چالشی جدی باشد. همایون که کنسرت‌های موفقی را در آمریکا اجرا کرده و حتی پای بهروز وثوقی را نیز در اجرای لس‌آنجلس به کنسرتش باز کرده بود، حالا به نظر می‌رسد به خاطر همین اجرای موفق دچار گرفت‌وگیر اداری شده است.
آغاز داستان
اول بار سردبیر برنامه «دلصدا» که از شبکه ۵ پخش می‌شود، خبر از ممنوع‌التصویری حامد همایون داد. او در تصویری که در توییتر منتشر کرد، خبر از ممنوع‌التصویری همایون داد. تصویر منتشرشده برگه‌ای را روی تابلوی اعلاناتی در جام‌جم نشان می‌داد که به مدیران پخش اعلام می‌کرد هرگونه صوت و تصویر از حامد همایون تا اطلاع ثانوی ممنوع است. در کنار این عکس مطلبی هم با این مضمون نوشته شده بود که «بعد از حمید عسگری، مهدی یراحی و حمید شهریاری حالا همایون هم به جمع ممنوع‌الکارها، ممنوع‌التصویر‌ها و ممنوع‌الهمه‌چی‌ها اضافه شد».
اشاره این خبرنگار موسیقی به اخبار ممنوع‌الکاری و ممنوع‌التصویری بود که در چند وقت اخیر در مورد خوانندگانی، چون یراحی و رحیم شهریاری و حتی حمید عسگری رسانه‌ای شده بود. او البته فراموش کرده بود نامی از محسن چاووشی ببرد که به خاطر ترانه خوزستان در اواسط سال گذشته روز‌های دشواری را پشت‌سر گذاشت.
اولین واکنش‌ها
درشرایطی‌که خود حامد همایون اظهار داشت که مایل به صحبت در این مورد نیست، محسن رجب‌پور مدیر برنامه‌های حامد همایون هم از پاسخگویی طفره رفته و همه چیز را موکول کرد به استوری اینستاگرام خود. رجب‌پور البته در اینستاگرام واکنش کاملی به این قضیه نشان داده و ممنوع‌التصویری را به دلیل دو اتفاق دانسته بود. به گفته رجب‌پور، جرم حامد همایون علاوه بر حضور بهروز وثوقی در کنسرتش، دیدار از مزار خواننده‌ای بود که بیش از ٣٠سال از مرگش گذشته. محسن رجب‌پور برای اعلام خبر ممنوع‌التصویری نوشته‌ای کنایه‌آمیز نیز منتشر کرده بود: «واکنش صداوسیما به موفقیت حامد همایون در کنسرت ١۴٠٠نفری در لس‌آنجلس»؛ که طعنه‌آمیز بود.
تکذیب ارشاد
واژه‌ها در دستورالعمل‌های اداری به‌رغم شباهت‌شان معانی متفاوتی دارند. به این دلیل هم بود که برخی از رسانه‌ها به‌خصوص در فضای مجازی بدون توجه به بار معنایی واژه‌ها خبر از ممنوع‌الکاری حامد همایون دادند؛ که با تکذیب فوری وزارت ارشاد مواجه شد.
وقتی درفضای مجازی خبر «ممنوع‌الکاری حامد همایون» با سرعت نور منتشر و در گروه‌های مختلف دست‌به‌دست شد، وزارت ارشاد، ممنوع‌الفعالیت‌شدن او را تکذیب و عنوان کرد: «اگر پخش صدا و تصویر حامد همایون در صداوسیما با ممنوعیتی روبه‌رو شده، این موضوع به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارتباطی ندارد و سازمان صداوسیما در مواردی اینچنینی همیشه مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد عمل کرده است».
این شبه‌بیانیه را مدیر روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در واکنش به انتشار خبر ممنوعیت فعالیت حامد همایون به خبرگزاری ایرنا گفت. معنای این جملات هم چیزی نبود جز این‌که «حامد همایون از نظر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعی برای کار ندارد».
حامد همایون چه می‌گوید؟
ساعاتی بعد از انتشار خبر شخص حامد همایون در یادداشتی که توسط ایلنا منتشر شد، به انتشار خبر ممنوع‌التصویرشدنش توسط سازمان صداوسیما واکنش نشان داد. همایون در این یادداشت نوشت: «تشکر ویژه از صداوسیمای عزیز که تا به امروز بدون هیچ چشمداشتی، هر آن‌چه از دستمان برمی‌آمد را بدون هیچگونه چشمداشت مالی انجام دادیم؛ از حذف عادل فردوسی‌پور و چهره‌های محبوب این مردم تا ممنوع‌شدن صدا و تصویر من. روزبه‌روز درحال پیشرفت هستید، تبریک ویژه منو بپذیرید».
واکنش‌های مردمی
با این‌که تا زمان تنظیم این گزارش هنوز چهره‌های مطرح واکنشی به ممنوع‌التصویری حامد همایون نشان نداده‌اند، اما کاربران فضای مجازی مثل همیشه از این خبر درجهت طنزآفرینی سود برده‌اند. مثل کاربری که نوشته «حامد همایون تو کنسرتش بهروز وثوقی رو معرفی کرده ممنوع‌التصویرش کردن. کاش بقیه این هنرمندای قدیمی یه همتی بکنن پاشن برن کنسرت این حمید هیراد و بهنام بانی».
برخی نیز فارغ از زشتی و منفوربودن هرنوع سانسور صرفا به این دلیل که سلیقه‌شان حامد همایون را نمی‌پسندد، ممنوع‌التصویری او را- جدی یا شوخی؟! – مورد تأیید قرار داده‌اند: «حامد همایون به مناسبت ممنوع‌التصویری‌اش، پست اینستاگرامی گذاشته و خودش را همرده عادل فردوسی‌پور دانسته. به‌شخصه از مدیران صداوسیما بابت این تصمیم ممنونم. اگر حمید هیراد، ماکان‌بند و پازل‌بند را هم ممنوع‌التصویر کنند، حذف نود فدای سرشان».
اما حرف آخر را کاربری زده بود که به نقل از اینشتین نوشت: «دو چیز را پایانی نیست: یکی جهان هستی و دیگری جهالت انسان» ..

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “من و عادل فردوسی‌پور رو کجا می‌برین؟ + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید