آخرین خبر

انتظار «ننه‌آقا» برای فرزند شهیدش/ لزوم حمایت از فعالان فرهنگی

به گزارش آوای ایرانیان محمد یزدی که نمایش «ننه‌آقا» را با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران تولید کرده  درباره این نمایش گفت: «ننه‌آقا» داستان شهدای غواص است و پروسه تولید این اثر نمایشی هم به علت پژوهش‌ها و کار تحقیقاتی که در زمینه این شهدا انجام دادم، طولانی شد به شکلی که نگارش نمایشنامه این اثر ۴ ماه طول کشید و پس از آن نمایش طی ۳ ماه به تولید رسید.

وی درباره مضمون این اثر نمایشی عنوان کرد: «ننه‌آقا» داستان شهدای غواص است و قصه مادری را مطرح می‌کند که در انتظار بازگشت فرزندش از جبهه است. او متوجه می‌شود پسرش در علمیات کربلای ۴ به صورت دست بسته به شهادت رسیده است. مادر با ۲ فرزند معلولش زندگی می‌کند و در خانه با قالی بافی زندگی می‌گذراند. او با جستجوهایش نوع به شهادت رسیدن فرزند را می‌فهمد و وقتی ماجرا را برای ۲ فرزند دیگر خود که معلول هستند، تعریف می‌کند اتفاقی غیرمنتظره می‌افتد که انتظارش را ندارد. ماجرای این مادر و فرزندانش مستند و واقعی است اما بخش دیگر نمایش برگرفته از قدرت تخیل خودم بوده است.

یزدی درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی بیان کرد: «ننه‌آقا» به شیوه مینی‌مالیستی اجرا می‌شود و طراحی صحنه خاصی ندارد بلکه بیشتر روی بازی نقش آفرینان تمرکز می‌کند. برای مثال در طراحی دکور از المان‌ها استفاده شده یعنی به‌جای دریا و قایقی که برای رسیدن به دریا استفاده می‌شود، یک وان روی صحنه قرار گرفته است. نورپردازی در این اثر نیز نقش کلیدی دارد و استفاده از آکس‌سوار و ابزار اندک باعث شد ایده‌های جالبی در طراحی و فضاسازی به ذهن‌مان برسد. از این‌رو فکر می‌کنم این اجرا توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

نویسنده و کارگردان «ننه‌آقا» اظهار کرد: این نمایش با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران برای جشنواره تئاتر «ایثار» تولید شده است. معتقدم نگاه فرهنگی هر دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی مهمترین و بزرگترین ارزشی است که آن ارگان از هنر کسب می‌کند برای مثال اینکه بهزیستی فقط مددجو جذب کند و از زنان بی‌سرپرست حمایت کند یا بنیاد شهید و امور ایثارگران صرفاً به خانواده شهدا بپردازد و یاد شهدا را زنده نگه دارد، کافی نیست.

یزدی با تاکید بر اینکه بهترین شکل عملکرد هر دستگاه و نهادی فعالیت در قالب تولید آثار فرهنگی است به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «تئاتر منبر است و بلکه فراتر از منبر» اشاره کرد و گفت: تئاتر هنر مادر است و افراد به واسطه آن بهتر از یک سخنران می‌توانند، اثرگذار باشند. احساس می‌کنم بنیاد شهید و امور ایثارگران به این نکته پی برده که اگر قرار است اتفاق خوبی رخ دهد و یاد و خاطره شهدا زنده نگه داشته شود، هیچ چیز بهتر از فرهنگ‌سازی نیست. همچنین معتقدم اگر هر دستگاه موظف به تنظیم و تثبیت بودجه فرهنگی باشد، می‌تواند با زبان هنر چه موسیقی، چه نمایشی یا هر هنر دیگری مردم را همراه کند.

«ننه‌آقا» به جشنواره تئاتر استان تهران راه یافته است و ۳۰ آبان به مدت ۵۵ دقیقه و با بازی نرگس ایزدی، امیر قربانی، امیر یزدی و علیرضا قناد در ۲ نوبت ۱۶:۳۰ و ۱۸ در تماشاخانه جمیله شیخی تالار محراب اجرا خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتظار «ننه‌آقا» برای فرزند شهیدش/ لزوم حمایت از فعالان فرهنگی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید