آخرین خبر

موسیقی فیلم های آهنگساز دوران طلایی هالیوود بررسی می‌شود

نشست بررسی موسیقی فیلم های اِریش ولفگانگ کُرنگُلد آهنگساز دوران طلایی هالیوود روز پنجشنبه ۳۰ خرداد در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌شود.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست بررسی موسیقی فیلم‎های اِریش ولفگانگ کُرنگُلد آهنگساز شناخته شده دوران طلایی هالیوود روز پنجشنبه ۳۰ خرداد با حضور نصرالله داوودی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود.

در این نشست نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) به بررسی زندگی و آثار اِریش ولفگانگ کُرنگلدیکی از بزرگترین آهنگسازان دوران طلایی هالیوود می‎پردازد.

اریش ولفگانگ کُرنگلد در ۲۹ می ۱۸۹۷ در شهر نوراویا در امپراطوری اتریش-مجارستانِ آن زمان، که اکنون بخشی از جمهوری چک است به دنیا آمد. پدرش دکتر جولیوس کُرنگلد، منقد مشهور موسیقی بود.

کرنلد را بدون تردید می توان یکی از بزرگترین کودکان نابغه تاریخ موسیقی جهان دانست. او که موسیقی را از بزرگانی چون ریخارد اِشتراوس فرا گرفت وقتی در ۱۹۰۹ کانتاتای طلا ساخته خودش را برای گوستاو مالر نواخت مالر او را یک نابغه موسیقی نامید. وی در سن یازده سالگی یک اپرای کامل نوشت که به سرعت به موفقیت چشمگیر رسید و حتی آثارش در حضور امپراطور فرانتس یوزف اجرا شد. سپس چند اثر پیانویی موفق تصنیف کرد، تا اینکه در سن چهارده سالگی اولین اثر ارکسترالش را تصنیف کرد. حس ملودیک زیبا و ارکستراسیون حجیم و نجیب و هارمونی ساده و شفاف و روان از مشخصه کاری کرنگلد است که تاپایان حیاتش در آثارش مشهودند. با نوشتن اپرایش در سن ۲۳ سالگی کرنلد به سرعت به یک ستاره بین‎المللی تبدیل شد و آهنگسازان بزرگی چون ریخارد اشتراوس و پوچینی به تمجید او پرداختند و سولیستهای بزگ جهان آثار وی را در رپرتوار اجرایی خود قرار دادند. سپس به فراگیری رهبری ارکستر از یوهان اشتراوس پرداخت و همزمان با دریافت درجه پروفسوری به تدریس آهنگسازی در کنسرواتوار دولتی وین پرداخت.

مکس راینهارت که مدیر هنری کرنگلد بود از او دعوت کرد اثر «رویای نیمه شب تابستانی» اثر فلیکس مندلسون را برای نسخه تئاتری آن تنظیم کند و موسیقی‎های اضافه اثر را نیز بسازد. بدین ترتیتب کرنلد در ۱۹۳۸ به هالیوود رفت. وی را در کنار مکس اشتاینر و آلفرد نیومن از بینانگذاران موسیقی فیلم در هالیوود میدانند. با ورود به سینما کرنگلد رویای اپراهای واگنری را در پرده عظیم سینما یافت و به شدت شیفته سینما شد. وی برای آثار زیادی موسیقی فیلم ساخت و سبک درخشان مکتب وین را به هالیوود آورد. او در کنار مکس اشتاینر، میکلوش روژا، دیمیتری تیامکین، آلفرد نیومن و فرانس وکسمن آنچه امروز «صدای هالیوودی» می‎خوانیم را در موسیقی فیلم شکل داد.

گرچه با پایان جنگ و فوت پدرش به تدریج موسیقی فیلم را کنار گذاشت و به خلق آثار کلاسیک پرداخت ولی امروزه جهان بیشتر او را بیشتر به لطف آثار سینمایی‎اش می‎شناسد. از موسیقی فیلم‎های ساخته او می‎توان به: «ستون پادشاه»، «زندگی خصوص الیزابت و اِکسِس»، «فریب»، «ماجراهای رابین‎هود»، «کاپیتان بلاد»، «عقاب دریا» و «آتش جادویی» اشاره کرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موسیقی فیلم های آهنگساز دوران طلایی هالیوود بررسی می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید