آخرین خبر

تکذیب یک خبر درباره توزیع کاغذ روزنامه

آوای ایرانیان: اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره انتشار گزارشی در برخی رسانه‌ها مبنی بر واردات کاغذ غیر استاندارد، توضیحاتی منتشر کرد که براساس آن تنها دو روزنامه از ۴۰ روزنامه‌ای که کاغذ را دریافت کردند، غیراستاندارد بودن آن را خبر داده‌اند.

به گزارش آوای ایرانیان، در اطلاعیه معاونت مطبوعاتی با اشاره به برخی مطالب منتشر شده با محوریت وردات کاغذ غیراستاندارد، آمده است:

– کاغذ مورد نظر ساخت کارخانه UPM آلمان با استاندارد جهانی است که بعد از توزیع میان بیش از ۴۰ روزنامه، تنها دو روزنامه کاغذ را غیر استاندارد اعلام کردند.

– براساس اعلام شرکت واردکننده، قطر کاغذ این شرکت بین ۱۲۲۵ تا ۱۲۵۰ میلی متر است که برای تعدادی از چاپخانه‌ها که بخش رول و غلطک آنها کمی فرسوده بوده، ایجاد مشکل کرده است در حالی که چاپخانه‌های با تجهیزات استاندارد و به روز شده، مشکلی با این کاغذ نداشته‌اند.

– شرکت موزع این کاغذ قبل از در اختیار گذاشتن کاغذ از طریق فرم مخصوص، مشخصات فنی کاغذ مورد اشاره را به خریداران اعلام کرده و کارشناسان فنی روزنامه‌ها پس از رویت نمونه کاغذ نسبت به خرید کاغذ اقدام کرده‌اند. همچنین معاونت مطبوعاتی برای رسانه‌هایی که به هر دلیلی با این کاغذ مشکل داشته‌اند، دو راه حل پیشنهاد داده؛ اولا عودت کاغذ به یک شرکت اعلامی و دریافت کاغذ مورد نظرشان، ثانیا شرکت موزع متعهد شده که در صورت عدم هماهنگی تجهیزات چاپخانه با کاغذ توزیعی، نسبت به عودت کالا و بازپرداخت وجه پرداختی اقدام نماید.

– معاونت مطبوعاتی در شرایط فعلی، با بسیج همه امکانات و بخش‌های داخلی و حتی سازمان‌ها و نهادهای خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال کمک به رسانه‌ها برای حل مشکل کاغذ مطبوعات بر اساس موجودی انبارها و شرکت‌های واردکننده است و خود را موظف به کمک برای تامین کاغذ مطبوعات می‌داند و قطعا در این مسیر با توجه به مشکلات موجود، امکان بروز برخی گلایه‌ها وجود دارد.»

در پایان اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی آمده است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس منابع ورودی کاغذ به کشور، توزیع و نظارت را بر عهده دارد و بر همین اساس با دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در امور واردات و تخصیص ارز مورد نیاز هماهنگی‌هایی به صورت منظم و دوره‌ای صورت می‌دهد و تمام توان خود را صرف سرعت دادن و رفع موانع واردات کاغذ کرده و همزمان اطلاع‌رسانی شفاف با روش‌های مختلف صورت گرفته است که از جمله می‌توان به برگزاری جلسه مشترک با مدیران مسئول روزنامه‌ها در موضوع کاغذ در هفته گذشته اشاره کرد. با این حال نوع نظارت بر توزیع کاغذ در حال حاضر بر اساس میزان موجودی و بررسی شمارگان واقعی مطبوعات، صورت می‌گیرد؛ ضمن آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیتی در قبال کاغذهای وارداتی با ارز غیر دولتی و قبل از تشکیل کارگروه‌های ساماندهی کاغذ ندارد. هدف اصلی، کمک به رسانه‌هایی است که اکنون دچار کمبود کاغذ هستند چرا که اصولا نظارت بر واردات و توزیع کاغذ جزء وظایف ذاتی معاونت مطبوعاتی نبوده و تنها به دلیل شرایط اضطرار فعلی، نسبت به آن اقدام نموده است.»

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تکذیب یک خبر درباره توزیع کاغذ روزنامه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید