به گزارش آوای ایرانیان؛ در مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی “امیرجاهد” که با معرفی هنرمندان و گروه‌های برگزیده در تالار ایوان شمس  با اجرای سهیل محمودی برگزار شد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی “امیرجاهد” در سخنانی اظهار کرد:

در کشور جشنواره‌های مختلفی در زمینه موسیقی داریم که با موضوعات گوناگون و در سطوح مختلف برگزار می‌شود. جشنواره موسیقی فجر که با موضوع و کارکرد مشخص خود هر ساله برگزار می‌شود. جشنواره موسیقی جوان را هم داریم که در زمینه سازهای ایرانی، غربی، موسیقی نواحی و آواز در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود. همچنین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را که متأسفم باید بگویم داشتیم در بخش گروه‌نوازی موسیقی ایرانی فعال بود و بعد از سه دوره برگزاری مدیرانی که در معاونت هنری و دفتر موسیقی آمدند متأسفانه این جشنواره را تعطیل کردند و امیدوارم مدیریت جدید دفتر موسیقی این جشنواره را احیا کند.

او افزود: اما جشنواره‌ای برای استعدادیابی در حوزه موسیقی وجود نداشت. این در حالی است که در کل کشور گروه‌هایی هستند که با اشتیاق در حال فعالیت‌اند و با استعدادهای خوبی هم مواجه می‌شویم. بر همین اساس دوستان ما در خانه موزه دکتر معین و امیر جاهد، خواستند که آنجا پایگاهی برای این جشنواره باشد و همچنین عزیزانی در شهرداری تهران از این جشنواره حمایت کردند. در نهایت خوشبختانه این جشنواره آغاز شد. طبیعتاً در آغاز نقص‌هایی وجود دارد و در روند کار مشکلات و نقص‌ها برطرف می‌شود و جشنواره موسیقی امیرجاهد در آینده می‌تواند جشنواره‌ای پایدار باشد که بتواند نقش‌آفرینی و بسترسازی کند و ویترین جذابی برای معرفی استعدادهای جوان باشد.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: ما در خانه موسیقی خدمتگزار موسیقی هستیم و در زمینه‌هایی که وظیفه داریم، حمایت و تلاش‌هایمان را انجام می‌دهیم. به عنوان نمونه بحثی که در این مدت در خصوص اخذ ۱۰ درصد از فروش کنسرت‌ها مطرح بود و در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شد و برای جامعه موسیقی شوک بزرگی بود. این موضوع را با دوستان دفتر موسیقی پیگیری و تلاش کردیم جلو این قانون گرفته شود که در نهایت همان‌طور که اعلام شد قرار است فعلاً حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی از این موضوع مستثنی باشد. در حال تلاش هستیم که بخش موسیقی پاپ هم از این ماجرا لطمه نخورد و با تعاملی که با نمایندگان مجلس داشتیم تلاش می‌کنیم سال آینده این قانون را ملغی کنیم.

همچنین بابک بنی‌حسینی (نماینده هیئت داوران) بیانیه هیئت داوران این جشنواره را خواند. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«هیئت داوران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جشنواره‌هایی که در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر ملی ایران و کشف استعدادهای درخشان در زمینه موسیقی ملی ایران قدم نهاده، اعلام می‌کند متأسفانه به علت نبود امکانات و تسهیلات مناسب در بخش آموزش و نبود فضاهای فرهنگی بویژه در بخش موسیقی، بسیاری از استعدادهای درخشان در بخش کودکان و نوجوانان مغفول مانده و یا به بیراهه کشیده می‌شوند. قطعاً برگزاری چنین جشنواره‌هایی نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی و هدایت نوجوانان و هنرجویان در شناخت مسیر درست داشته و نتایج پُرباری در بر خواهد داشت.»

در ادامه مراسم امیرحسین حسینی‌زاده (برگزیده بخش تکنوازی دوتار) چند قطعه اجرا کرد.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران دیگر سخنران این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره گفت: من امروز آمده‌ام از دوستان خانه موزه امیرجاهد برای برگزاری این جشنواره و عزیزان خانه موسیقی و آقای نوربخش که از این اتفاق حمایت کردند تشکر کنم، همچنین همکارانم در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران که مجموعه ایوان شمس را در اختیار جشنواره گذاشتند و تلاش بسیار برای برگزاری جشنواره کردند.

او افزود: این جشنواره با هدف کشف استعداد و توجه به هنر موسیقی میان هنرجویانی که در سراسر کشور در رده‌های مختلف سنی تلاش می‌کنند برگزار شد و می‌دانم داوران و هیئت برگزاری و سیاستگذاری حدود شش ماه برای این جشنواره تلاش کردند. من از برگزاری این رویداد بسیار خوشحالم و امیدوارم سالیان سال این جشنواره با نام استاد امیرجاهد که هنر موسیقی ایران و تهران مدیون ایشان است، ادامه پیدا کند.

به دنبال سخنان حق‌شناس، سعید ثابت (سنتور) و محمد اسماعیلی (تنبک) به اجرای چند قطعه در دستگاه ماهور پرداختند.

در این مراسم دو گروه موسیقی «امیر جاهد» به سرپرستی مهدی مساح بیدگلی و گروه «بیدار» به سرپرستی مهبد ایازی به اجرای برنامه پرداختند. در ادامه مراسم برگزیدگان دومین جشنواره موسیقی امیر جاهد در دو بخش اصلی موسیقی ایرانی و موسیقی غیر ایرانی معرفی شدند و با اهدای لوح و تندیس از آنان قدردانی شد.

هیئت داوران دومین جشنواره موسیقی امیرجاهد در بخش سازهای ایرانی میلاد کیایی، سیدمحمد میرزمانی، مظفر شفیعی، بهناز ذاکری، بابک بنی حسینی و علی طریقت، در بخش سازهای غربی محمدعلی موسوی، فاروق جهانشاهی فرد، فرنوش تدین، مهدی مساح بیدگلی و محسن میکائیلی، و در بخش گروه‌نوازی علی تحریری، بهرام ساعد، داوود یاسری و آرش فرهنگ‌فر بودند.