آخرین خبر

تحلیلی بر آسیب شناسی شیوه جدید اجرایی جشنواره موسیقی فجر

آوای ایرانیان:

نابودی گروه های جوان کلاسیک غربی و کلاسیک ایرانی به چه قیمتی

پس از هشت دوره مدوام شیوه اجرایی جشنواره موسیقی فجر با تغییر در مدیریت اجرایی آن متفاوت شد و با مخالفت ها و موافقت هایی همراه است . فارغ از درگیری خانه موسیقی با منتقدان خود و حمایت دفتر موسیقی و لغو کنسرت های متعدد در سال اخیر جشنواره موسیقی فجر طبق اخبار با استقبال بی نظیری مواجه شده است که صحت آن نسبت به اخبار فروش بلیط کنسرت های ارکستر سمفونیک تهران در سال جاری مشخص نیست .
اما در اینجا به یکی از زوایای جشنواره امسال می پردازیم و سوالاتی بی پاسخ را مطرح خواهیم کرد .
از سال ۸۶ بخش رقابتی موسیقی فجر گرمی خاصی بین جوانان موزیسین ایجاد کرد و استعدادهای درخشانی از میان این گروه های نوپا که هزینه سنگین برگزاری کنسرت را نسبت به موسیقی خاصی که ارایه می دادند و مخاطب عام نداشتند ظهور کردند و توانستند در عرصه های جهانی نیز موفقیت های چشمگیری به دست بیاورند.
و هر سال سطح کیفی و تکنیکی بخش رقابتی در شاخه های کلاسیک غربی ، کلاسیک ایرانی ، آواز جمعی و پایان نامه ها و مسابقه آهنگسازی با ایجاد انگیزه های فراوان مانند جوایز نقدی و کنسرت با شرایط بهتر برای رتبه های برتر بیشتر می شد .
از طرفی هیچ مسابقه موسیقایی معتبری در ایران وجود نداشت که به غیر از جشنواره موسیقی فجر گروه های موسیقی با یکدیگر به رقابت بپردازند و فرصت حضور پیدا کنند و جشنواره موسیقی جوان نیز شامل بخش گروه نوازی نمی شود .
بحث دیگر این است که با توجه به کمبود هنرستان موسیقی و آموزش ناپایدار موسیقی در مدارس و مشکلات متفاوت مردم عام کودک و نوجوان با استعداد و علاقمند به موسیقی در دوران دانشگاه و حتی پس از تحصیل دانشگاهی می تواند سطح نوازندگی و خوانندگی و گروه نوازی خود را به حد مطلوب برساند و آن گاه دیگر سن او به شرکت در جشنواره موسیقی جوان نمی رسد .
حال بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر نیز برچیده شده و گروه های موسیقی کلاسیک غربی ، موسیقی کلاسیک ایرانی و گروه های کر که مانند گروه های امسال جشنواره فجر به فکر گیشه نیستند و در منزل های شخصی خود به امید تنها جشنواره معتبر موسیقایی کشور یک سال در حال تمرین بودند نه به امید جایزه بلکه به امید ارایه هنر خود و دیدار با گروه های دیگر .
آیا ارزش فروش بی نظیر بلیط های جشنواره که در کنسرت های مستقل نیز امکان پذیر است با بها دادن و حمایت از گروه های موسیقی فعال و با انگیزه و موسیقی علمی ارجحیت دارد؟!!
ای کاش به یاد این گروه های بی حمایت نیز باشید . در جشنواره ای مستقل در حمایت از گروه های موسیقایی که برای کسب در آمد موسیقی خود را ارایه نمی دهند.

 صابر جعفری، رهبر کر فرهنگسرای بهمن

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

یک دیدگاه در “تحلیلی بر آسیب شناسی شیوه جدید اجرایی جشنواره موسیقی فجر”

  1. حسین گفت:

    کاملا منطقی و درست!!! جناب نوربخش هم که رفته
    گل بچینه….

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید