آخرین خبر

زمان: دلیل ۱۷ سال ممنوع‌الکاری‌ام را نمی‌دانم/ واژه «مبتذل» بهترین واژه برای موسیقی پاپ امروز است

آوای ایرانیان: حسین زمان خواننده موسیقی پاپ پس از ۱۷ سال دوری از اجراهای زنده، طی یک نشست خبری از جزییات تازه‌ترین کنسرتش در برج میلاد تهران سخن گفت.

به گزارش آوای ایرانیان، مهر نوشت: حسین زمان خواننده موسیقی پاپ طی یک نشست رسانه‌ای که روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه در سالن تشریفات مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزارشد، از جزئیات تازه‌ترین کنسرت خود که مرداد ماه سال جاری بعد از ۱۷ سال وقفه در فعالیت‌هایش برگزار خواهد شد، سخن گفت.

حسین زمان در ابتدای این نشست خبری درباره جزئیات حضورش در این کنسرت بعد از ۱۷ سال دوری توضیح داد: اینکه چرا من نتوانستم ۱۷ سال فعالیت داشته باشم هنوز برایم دلیل دقیق و واضحی ندارد. گرچه من همیشه پیگیر این ماجرا بوده‌ام اما همواره مسئولان ارشاد به من می‌گفتند که به آن‌ها دستور داده شده که بنده فعالیتی نداشته باشم. اما از آنجا که من در ردیف هنرمندانی بودیم که به نوعی موسیقی پاپ در کشور بعد از انقلاب را زنده کردیم همواره پیگیر فعالیت‌هایم بودم تا به من مجوز بدهند. خوشبختانه همین اواخر که تقریباً یک سال پیش بود علی ترابی (مدیر کل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد) از من دعوت کرد و از من خواست تا دوباره در عرصه موسیقی فعالیت کنم. البته برای برگزاری کنسرت حرف و حدیث‌هایی تکرار شد اما من ساکت نشستم تا اینکه در زمان مسئولیت آقای اله یاری به من اعلام شد می‌توانم کنسرت برگزار کنم. خوشبختانه من تا امروز مجوزهای قانونی را در رابطه با کنسرت دریافت کرده‌ام و امیدوارم تا روز برگزاری کنسرت مشکلی وجود نداشته باشد.

تقریباً یک سال پیش بود علی ترابی (مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد) از من خواست تا دوباره در عرصه موسیقی فعالیت کنم، در زمان مسئولیت آقای اله‌یاری به من اعلام شد می‌توانم کنسرت برگزار کنم وی ادامه داد: من و امثال من وظیفه خود را برای ارائه یک موسیقی مناسب در حوزه پاپ انجام می‌دهیم. ما از همان زمان نیز اعتقاد داشتیم که موسیقی پاپ نیاز جامعه است و نمی‌توان مردم را از این نوع موسیقی محروم کرد. ما دلمان می‌خواست در دهه هفتاد کارهایی را انجام دهیم که این نوع موسیقی در بهترین شکل ممکن خود به مخاطبان به ویژه جوانان ارائه شود.

حسین زمان تأکید کرد: در این زمان هنرمندانی آثار خود را ارائه دادند که واقعاً بالاترین تیراژ انتشار آلبوم را از آن خود کرد. ما دلمان می‌خواست این موضوع تداوم پیدا کرده تا پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم. متأسفانه پس از دهه هفتاد فضا عوض شد و موسیقی دست کسانی افتاد که بیشتر فکر تجارت موسیقی بودند تا کیفیت.

وی تأکید کرد: آنها چون قدرت داشتند همه امور را به دست گرفتند و اجازه ندادند کسانی که به هنر اهمیت بیشتری می‌دهد فضایی برای ارائه کار داشته باشند. من معتقدم حالا که چنین اتفاقاتی افتاده و اتفاقاً مخاطبانی هم دارد این فرهنگ جامعه ماست که پذیرای این گونه آثار موسیقایی است که بیشتر جنبه تجاری دارد. ما باید برای کسانی که کارهای خوب انجام می‌دهند بها بدهیم. اجازه بدهیم همه فعالیت‌ها در شکل عادلانه خود انجام پذیرد. این عدالت اگر انجام شود و مردم با موسیقی خوب آشنایی بیشتری پیدا کنند قطعاً می‌توانند موسیقی خوب از بد را تشخیص دهند.

خودم را با ذائقه موسیقی پاپ امروز تغییر نمی‌دهم

این خواننده پاپ با انتقاد از سیاست‌های رسانه ملی در حوزه موسیقی پاپ تصریح کرد: من تلاشم را می‌کنم تا موسیقی خوبی را به مخاطب نمایش بدهم. من می‌خواهم بگویم که موسیقی پاپ می‌تواند با استانداردهای هنری خودش وجود داشته باشد. البته اگر مردم دوست داشته باشند کارم را ادامه می‌دهم اما اگر مردم دوست نداشته باشند قطعاً من هم می‌روم گوشه‌ای می‌نشینم تا وقتی دوباره فضای کار مهیا شود و دوباره به صحنه بازگردم. من معتقدم به زور نمی‌توانم مردم را وادار به شنیدن موسیقی‌ام کنم. من فقط تلاش می‌کنم موسیقی خوبی را ارائه دهم که مردم راضی باشند. این را هم بگویم من به هیچ وجه خودم را مطابق با آنچه در موسیقی پاپ ایران می‌گذرد تغییر نخواهم داد.

خواننده آلبوم «شب دلتنگی» در بخش دیگری از این نشست خبری درباره قطعات کنسرت هم گفت: من ۱۷ سال از اجراهای زنده دور بوده‌ام بنابراین از آثار قدیمی‌ام در این کنسرت استفاده خواهم کرد. البته کارهایی هم بوده که من در دورانی که حضور نداشتم تولید کردم و مردم کم و بیش آشنایی دارند. چند اثر جدید هم دارم که هنوز مخاطبان آن‌ها را نشنیده‌اند. این کارها دارای مضامینی عاشقانه هستند که در کنسرت پیش روی برای مخاطبان ارائه خواهم کرد. یک قطعه ویژه هم دارم که با نوازندگی دکتر چراغعلی اجرا می‌شود و دارای مضمونی اجتماعی است که به نوعی درددلی آشنا با اوضاع امروز ایران است.

زمان بیان کرد: از کسانی که دلشان می‌خواهد موسیقی پاپ وجاهت خود را حفظ کرده و بتواند فرهنگ‌سازی کند خواهش می‌کنم کنار ننشینند. به هر حال ما در موقعیتی هستیم که تنها راه چاره بازگشت هنرمندانی است که می‌توانند موسیقی خوب را به مخاطب بدهند. شما مطمئن باشید اگر موسیقی خوب اجرا شود قطعاً ذائقه‌های مخاطبان نیز تغییر خواهد کرد. قطعاً زمان زیادی است که از برگزاری کنسرت‌های من می‌گذرد و شاید خیلی از مخاطبان امروزی اصلاً من را نشناسند. اما من بر این باورم که صدای من بالاخره به گوش جوان‌ترها رسیده و از موسیقی من خوششان خواهد آمد. من چندی پیش در میدان ولیعصر داشتم قدم می‌زدم که یک پسر بیست ساله دستفروش در یک اقدام غافلگیرکننده سراغم آمد و به من ابراز لطف کرد. همین که می‌بینم هنوز فراموش نشده‌ام برای من اتفاق خوبی است. تصور می‌کنم در کنسرت پیش رو مخاطبان جوان‌تر هم بیایند.

اجرای یک موسیقی به روز به شرط خارج نشدن از باورها

این خواننده موسیقی پاپ اظهار کرد: نوع موسیقی من موسیقی کلام محور است. من روی ترانه حساسیت بسیار زیادی دارم من معتقدم هر شنونده‌ای بعد از شنیدن آن قطعه موسیقایی باید تلنگری در خود حس کند. پس من سعی می‌کنم موسیقی که اجرا می‌کنم این موضوع ترانه محوری در آن جاری و ساری باشد. ما باید کاری کنیم که موسیقی ارائه شده به شکلی باشد که مردم به کلام هم توجه کنند. من قطعاً به ترانه‌های گذشته و سبک کاری خود اعتقاد داشته و دارم اما قطعاً از تکنیک‌ها و علایق مخاطبان امروزی جامعه تا جایی که من را از چارچوب باورهایم جدا نکند استفاده می‌کنم. من سعی می‌کنم کارهایم از این پس طوری باشد که روی دل مردم بنشیند.

من روی ترانه حساسیت بسیار زیادی دارم من معتقدم هر شنونده‌ای بعد از شنیدن آن قطعه موسیقایی باید تلنگری در خود حس کند. پس من سعی می‌کنم موسیقی که اجرا می‌کنم این موضوع ترانه محوری در آن جاری و ساری باشد وی درباره نحوه حضورش در رسانه ملی در دور جدید فعالیت‌های خود توضیح داد: در سازمان صدا و سیما از همان گذشته این انگیزه وجود داشت که کارهای من را پخش نکند، اما الان به فرض محال هم اگر بخواهند که در شبکه‌های مختلف رسانه ملی حضور پیدا کنم این کار را نخواهم کرد.

زمان تصریح کرد: من همان حسین زمان ۱۷ سال پیش هستم که باورهایم اصلاً تغییر نکرده است. معتقدم هنرمند باید برخی واقعیت‌ها را به شکلی زیبا و هنرمندان ارائه دهد. اساساً وظیفه هنرمند روشنگری است و اگر در این میان شریک درد مردم نباشد و در مقابل بی‌عدالتی‌ها ساکت باشد هنرمند نیست. البته یک مدتی این انگ را به من می‌زدند که فردی سیاسی هستم اما شما بدانید اگر سیاسی بودم قطعاً ۱۷ سال دور نبودم.

وی تأکید کرد: من وامدار هیچ دسته و حزبی نیستم اما مبتنی بر اندیشه‌هایی که داشتم مواضعی گرفتم. هر هنرمندی به واسطه اظهارنظر اجتماعی خود مواضعی نشان می‌دهد سیاسی نیست. من هیچ وقت نخواستم وابستگی سیاسی داشته باشم. البته نه اینکه تفکرات سیاسی نداشته باشم اما اهل سیاسی کاری نیستم و اگر بودم قطعاً می‌توانستم بهترین بهره برداری‌ها از موقعیت خودم داشته باشم.

حسین زمان وابسته به هیچ حزب سیاسی نیست

این هنرمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حضورش در این کنسرت نشأت گرفته از برخی تلاش‌های سیاسی در آستانه انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی است، توضیح داد: من ضامن کسی برای انجام دادن کاری نیستم من فقط تلاش کردم که در روز سوم مرداد کنسرت برگزار کنم. قطعاً کسانی که بخواهند موج‌سواری کنند این کار را انجام می‌دهند. اما من نقشی در این ماجرا ندارم و شما اگر کسی را ببینید که در این موج سواری اتفاق می‌افتد باید از او بپرسید. فقط می‌توانم بگویم حداقل برای صدور مجوز کنسرت من چنین انگیزه‌ای وجود نداشته است. قطعاً اگر از اسم من برای کارهای انتخاباتی استفاده شود قطعاً واکنش نشان می‌دهم. شما بدانید هیچ‌کدام از احزاب سیاسی از سال ۷۶ به این طرف هیچ گام مثبتی برای من انجام ندادند. من وامدار هیچکس نیستم و شما مطمئن باشید اگر بخواهند از اسم من استفاده کنند واکنش نشان می‌دهم.

من اوایل سال ۵۷ از ایران رفتم و در آمریکا هم خیلی اوضاع خوبی در کالج محل تحصیلم داشتم اما جنگ که شد به ایران برگشتم و در این دوران همواره در جبهه‌ها حضور داشتم. اما هیچ جا وطن نمی‌شود. من هیچ وقت حاضر نیستم ایران را ترک کنم زمان در ادامه با اشاره به انگیزه‌های خود برای عدم مهاجرت به خارج از کشور توضیح داد: من اوایل سال ۵۷ از ایران رفتم و در آمریکا هم خیلی اوضاع خوبی در کالج محل تحصیلم داشتم اما جنگ که شد به ایران برگشتم و در این دوران همواره در جبهه‌ها حضور داشتم. اما هیچ جا وطن نمی‌شود. من هیچ وقت حاضر نیستم ایران را ترک کنم کما اینکه در این مدتی که فعالیتی نداشتم پیشنهادات بسیار خوبی برای مهاجرت داشتم اما عشق به ایران در خون است و علیرغم اینکه موقعیت این را نداشتم هیچ گاه دست به چنین کاری نزدم.

برهم زدن کنسرت‌ها نمک برنامه‌های ما بود

وی در پاسخ به این پرسش که ترسی از برهم زدن کنسرت توسط برخی از گروه‌ها ندارید؟ گفت: من ترسی برای به هم زدن کنسرت ندارم چون زمان این مداخله‌ها گذشته و بعید می‌دانم افرادی حضور داشته باشند که بخواهند کنسرت من را به هم بزنند. کما اینکه در گذشته چنین اقداماتی نمک کنسرت‌های ما بود.

زمان تأکید کرد: من از قیمت بالای کنسرت‌ها به شدت غمگین هستم اما باور کنید این قیمت‌ها اصلاً دست ما نیست. متاسفانه هزینه برگزاری کنسرت‌ها به قدری زیاد است که دیگر نمی‌توان در تهران کنسرت برگزار کرد. اما من عاجزانه از مسئولان می‌خواهم شرایطی را فراهم کنند تا کاری کنند هزینه‌های جانبی برگزاری کنسرت‌ها کاهش پیدا کند. جدای از ماجرای ۱۰ درصد این کار را که می‌توان انجام داد. اصلاً من با همین نیت این موضوع را مطرح کردم که اگر شرایط و فضای لازم در اختیار ما گذاشته شود حاضریم با همین ارکستر ۳۰ نفره مجانی کنسرت خیابانی برگزار کنیم.

واژه «مبتذل» بهترین واژه برای موسیقی پاپ امروز است

صابر جعفری رهبر ارکستر کنسرت «حسین زمان» هم در این برنامه خبری توضیح داد: ارکستر سی نفره‌ای برای این کنسرت در نظر گرفته شده که در آن نوازندگانی چون بابک ریاحی‌پور و حسین شریفی با ما همکاری می‌کنند. این در حالی است که ما در کنار نوازندگان مطرح موسیقی از تعدادی نوازنده جوان و مستعد موسیقی ایرانی هم استفاده کردیم که به اصرار خود آقای زمان این فرآیند شکل گرفت. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که در فضای موسیقی پاپ امروز ایران که به اعتقاد من واژه مبتذل بهترین واژه برای توصیف آن است کارهای مناسبی را به مخاطبان ارائه دهیم که امیدوارم بتوانم مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد.

تازه‌ترین کنسرت حسین زمان روز پنجشنبه سوم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به تهیه کنندگی موسسه «نوای باران» و سرمایه گذاری موسسه‌ای به نام «تماس» در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زمان: دلیل ۱۷ سال ممنوع‌الکاری‌ام را نمی‌دانم/ واژه «مبتذل» بهترین واژه برای موسیقی پاپ امروز است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید