آخرین خبر

جزئیاتی از راه‌اندازی نخستین پردیس تئاتر کشور در جنوب تهران

به گزارش خبرنگار آوای ایرانیان، نشت خبری اعلام وضعیت پیشرفت پروژه های فرهنگی شهرداری تهران و آخرین وضعیت مرکز تئاتر تجربی صبا پیش از ظهر امروز با حضور “خلیل راحتی” مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

خلیل راحتی مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این نشست خبری در سخنانی، گفت: پروژه هایی را که شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تا به امروز توانسته به خوبی از عهده اجرای آن بر بیاید به دلیل استقلالی بوده که در برنامه ها و مدیریت خود داشته است.

تئاتر

وی افزود: سیاست کلی شهرداری تهران به پایان رساندن پروژه هایی است که تا امروز به هر دلیل نیمه تمام باقی مانده است. بر این اساس شهرداری دیگر پروژه جدید را کلید نخواهد زد تا تمام پروژه های نیمه تمام فعلی با موفقیت به پایان برسند.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تئاتر تجربی صبا پروژه بسیار طولانی است. مساحت این پروژه کمتر از ۲۰ هزار متر مربع است و به سه بخش فرهنگی با مساحت حدود ۶ هزار متر، تجاری با مساحت ۶ هزار متر و مشاع که شامل پارکینگ و خدماتی است با مساحت حدود ۶ هزار متر تقسیم می شوند.

راحتی خاطرنشان کرد: از ویژگی های این پروژه می توان به چند عامل مهم و تاثیرگذار اشاره کرد. از جمله این عوامل زیر زمینی بودن این پروژه است. در حقیقت این پروژه نخستین طرح زیرزمینی است که طراحی و اجرا شده است. بر این اساس ایده زیر سطحی بردن میدان هفت تیر هم به دنبال موفقیت این پروژه مطرح شد.

وی اضافه کرد: مرکز تئاتر تجربی صبا و طراحی آن تا امروز چندین جایزه بین المللی معماری را از آن خود کرده است. نکته مهم در این سازه این است که در ساخت آن فقط از آن و شیشه استفاده شده است. امتیاز خاص و جالب دیگر این پروژه این است که ما توانسته ایم تا نور آفتاب را تا عمق ۱۸ متری زمین بیاوریم.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران یادآور شد: یکی از سالن هایی که این نشت خبری در آن برگزار می شود ۷۵ متر مربع مساحت دارد و دارای ظرفیت ۶۰ نفر است. نکته مهم این است که سالن مورد نظر دارای ۴۲ متر مربع فضای نمایشی است.

راحتی تصریح کرد: این سالن نمایش دارای ۲ اتاق گریم و ۱ اتاق فرمان است. طراحی این سالن به قدری مناسب و منحصر به فرد است که زمانی که استاندار کرمان به همراه وزیر ارشاد از آن بازدید کردند قرار داد ساخت ۶ سالن دیگر را نیز با آنها امضاء کردیم.

وی افزود: مرکز تئاتر تجربی صبا دارای ۲ بلک باکس و ۱ سالن تمرین است. از این دو بلک باکس ها می توان برای اجرای نمایش های تئاتر و اجرای موسیقی استفاده کرد. حتی سالن تئاتری که این نشست خبری در آن برگزار می شود دارای قابلیت “غیب شو” است. این سالن یک ماه است که اماده بهره برداری شده و حتی جمعه همین هفته گروهی تمرین اجرای خود را در آن آغاز کرده اند.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: این مرکز تئاتر تجربی علاوه بر این سالن ها دارای این سالن بزرگ فوق حرفه ای برای اجرای تئاتر و نمایش است. همچنین دارای یک سالن نمایش روباز است.

راحتی خاطرنشان کرد: این سالن بزرگ و اصلی مجموعه تئاتر تجربی صبا دارای امکانات و تجهیزات بی نظیری در سطح کشور است. از ویژگی های این سالن نمایش می توان به قابلیت متحرک بودن و جابجا شدن سن، جایگاه تماشاگران و صحنه نمایش اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به علت اینکه ساخت این سالن منحصر به فرد نیازمند تجهیزات روز دنیا بود ما هم تمامی تجهیزات آن ازجمله صندلی ها، نور، صدا و حتی طراحی ساخت آن را توسط پیمانکار خارجی انجام داده ایم. از دیگر امکانات این مجموعه تئاتری می توان به دارا بودن پارکینگی به ظرفیت ۱۶۰ خودرو اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران یادآور شد: مرکز تئاتر تجربی صبا در ۳ فاز پیش بینی شده است. نخستین فاز آن تکمیل پارکینگ و ۳ سالن این مجموعه است. دومین فاز شامل بحث فضاهای دیگر این مجموعه به غیر از سالن اصلی آن است. سومین فاز و آخرین فاز نیز ساخت سالن اصلی مرکز تئاتر تجربی صبا است.

راحتی به زمان پایان ساخت این مرکز اشاره کرد و گفت: کارهای ساخت تمامی بخش های مختلف این مرکز تئاتر تا قبل از پایان امسال به پایان می رسد و آماده بهره برداری خواهد بود. نکته مهم اینکه ساخت سالن اصبی این مجموعه را با کمک دانشگاه صنعتی شریف با هزینه ای بسیار کمتر از مبلغ پیشنهادی پیمانکار خارجی انجام دادیم.

وی افزود: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در ۵ مقوله فرهنگی، اجتماعی، هنری، و مذهبی و ورزشی فعالیت می کند. از جمله پروژه هایی که توسط این شرکت انجام شده و به پایان رسیده می توان به باغ کتاب اشاره کرد. این پروژه در حال حاضر در مرحله تحویل است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: اگر بخواهیم مشخصات بیشتری پیرامون باغ کتاب بیان کنیم باید عرض کنم که طول کامل پروژه باغ کتاب ۵۰۰ متر مربع است. همچنین دارای ۲۰ کیلومتر فضای نمایشگاهی بوده و عملکردی که برای ان درنظر گرفته ایم منطقه ای و فرامنطقه ای است.

راحتی به پاناروما حماسه خرمشهر اشاره و عنوان کرد: پانورامای خرمشهر در زیر زمین احداث شده است. قطر گنبد آن ۴۰ متر بوده و برای مخاطبانی که به بازدید از ان می آیند فضای ننمایشی ۳۶۰ درجه ای را ایجاد می کند.

وی پیرامون دیگر پروژه های درحال تکمیل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: موزه علوم و نجوم در دارآباد کارهای نهایی آن انجام شده و اماده تحویل به بهره بردار خود است. نخستین پردیس تئاتر کشور که در خاوران می باشد با ۱۰ سالن نمایش تقریبا در حال اتمام است. همچنین مسجد ۷۲ تن که در حوالی میدان آزادی قرار دارد نیز شبستان آن برای اقامه نماز آماده بوده و تزئینات آن سال آینده به پایان خواهد رسید.

منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جزئیاتی از راه‌اندازی نخستین پردیس تئاتر کشور در جنوب تهران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید