آخرین خبر

گزارشی از نخستین روز جشنواره موسیقی جوان + تصاویر

آوای ایرانیان: نخستین روز جشنواره موسیقی جوان در فضایی نسبتا آرام در دو سانس به موسیقی نواحی اختصاص داشت. در این روز کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی که برخی برای نخستین بار روی صحنه می‌رفتند، در دو گروه به نواختن دف پرداختند.

به گزارش آوای ایرانیان، نخستین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش تکنوازی دف برای گروه‌های سنی الف و ب، ساعت ۹ صبح در تالار رودکی با حضور داوران از جمله سید عطاالله سلامیه، عبدالرحمن غوثی، منصور مرادی و سیدعلاالدین یاسینی آغاز شد.

بنابر اظهارات نوازندگان گروه الف، عمده آنها حدود چهار سال است که دف می‌نوازند و بیشتر آنها تنها نواختن همین ساز را می‌دانند. یکی از نکات قابل توجه اجرای بخش اول امروز کمتر بودن تعداد نوازندگان دختر نسبت به پسران بود. درواقع در رده سنی الف و ب به ترتیب تنها سه و دو نوازنده دختر شرکت داشتند.

همچنین اجراهای این بخش با توجه به ریتم‌های اجرایی که داشتند، مقام‌های مشترکی از جمله حی‌الله الله، حی‌الله، حدادی، دائم و … را دارا بودند.

در ادامه گزارش اجرای بخش رده سنی الف را می‌خوانید:

با آغاز مسابقات، خانواده‌های نوازندگان به تماشای اجراها نشسته‌اند. همچنین در بین خانواده‌ها، برخی از نوازندگان گروه سنی ب نیز به چشم می‌خورند.

اولین اجرا با نوازندگی دختربچه هشت ساله‌ای به نام «افرا اسلام» آغاز می‌شود. این نوازنده با وجود سن پایینی که دارد، می‌تواند مسلط اجرا کند. داوران پس از پایان اجرایش از او سوال می‌کنند که چند سال است نوازندگی دف را آغاز کرده است؟ که پاسخ می‌دهد چهار سال و نیم.
پس از اتمام اجرا، مادر افرا به خبرنگار ایسنا می‌گوید که او در مقام‌های حی الله، حدادی و … اجرا کرد.

با شروع اجرای نوازنده دوم که نوجوانی ۱۸ ساله به نام کاوان زندسلیمی از سنندج است، می‌بینیم که تقریبا ضرباتی تند و محکم را روی دف پیاده می‌کند. او در مقام‌های حی‌الله الله، دو چهار، حدادی و … به اجرا می‌پردازد. پس از پایان اجرایش داوران از او می‌خواهند که در سه مقام دیگر نیز به اجرا بپردازد.
او به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با دیدن فراخوان جشنواره با مشورت استادم تصمیم گرفتم در آن شرکت کنم. جشنواره موسیقی جوان اولین تجربه حضور من در یک جشنواره است. مدت پنج سال است که دف می‌نوازم.
از او سوال می‌کنیم که اجرایش از نظر خود او چگونه بود؟ پاسخ می‌دهد: تقریبا خوب بود ولی فکر کنم یکی دوجا را خراب کردم.

نفر سوم که با سن ۱۷ سال از سنندج در جشنواره شرکت کرده است، می‌توان گفت که در ابتدای کار دارای ضرباتی لطیف و ظریف بود و ریتم‌های مشخصی همانند اجرای دیگر نوازندگان در کار او تکرار می‌شد.
او نیز در مقام‌های حی‌القیوم، دائم و حدادی به نواختن دف می‌پردازد. پس از پایان اجرایش داوران از او می‌خواهند که مقام دیگری را بنوازد ولی او متوجه منظور آنها نمی‌شود، به همین دلیل پس از راهنمایی درباره مقام مورد نظر، آن را می‌نوازد. با این حال باری دیگر مورد انتقاد داوران قرار می‌گیرد و داوران به او تذکر می‌دهند که باید سنگین‌تر بنوازد.

این نوازنده به ایسنا پاسخ می‌دهد که به مدت هشت سال سازهای دیگری از جمله کاخون، اودو و ضرب کردی را نیز نواخته است. ولی بعد از دو سال وقفه در نواختن ساز متوجه شده که علاقه اصلی‌اش به دف است.
او می‌گوید که در جشنواره نوای رحمت نیز شرکت کرده ولی مقامی کسب نکرده است.

نوازنده چهارم، نوجوانی ۱۵ ساله به نام بهار دهستانی از اراک است. او طی اجرای خود که مقام‌های مختلفی از جمله حی الله، گریان  هل گرتن را می‌نوازد، می‌تواند تسلطش را حفظ کرده و مورد تشویق داوران و تماشاچیان قرار بگیرد. همچنین پس از اینکه داوران از او می‌خواهند مقام دیگری را بنوازد بار دیگر اجرای او مورد استقبال داوران قرار می‌گیرد.
بهار به ترتیب به مدت هفت و پنج سال است که دف و تار می‌زند. او می‌گوید که قبلا در جشنواره نوای رحمت نیز شرکت کرده و مقام دوم را در نواختن ساز دف کسب کرده است.
این نوازنده جوان از اجرای امروز خود راضی است و به کسب مقام امیدوار است.

نفر پنجم نوازنده‌ای ۱۸ ساله از سنندج است که لباس محلی آن منطقه را به تن دارد و به گفته خودش چهار سال است که دف می‌نوازد. نام او محمد بنگین‌پور است که در مقام‌هایی همچون حی‌الله، حی‌القیوم، رخشی و … همراه با ریتم کردی اجرا می‌کند. اجرای این نوازنده نیز با تشویق داوران همراه است و خود او نیز از کارش راضی است.

او می‌گوید که در جشنواره نوای رحمت با یک اجرای گروهی شرکت کرده و توانسته‌اند مقام دوم را کسب کنند. این نوازنده سابقه شرکت در جشنواره بوکان را نیز دارد.

نوازنده ۱۸ ساله ششم نیز در ریتم‌های دو چار، چار چار و هشت و مقام‌های حدادی دائم و حی الله الله اجرا می‌کند. کیارش سلجوقی که از اصفهان به این جشنواره آمده است، به ایسنا می‌گوید: اجرایم خوب بود ولی وقتی که خواستند ذکر دوم را بزنم متوجه نشدم گرچه که بلد بودم.‌ پنج سال است که دف می‌زنم و در جشنواره دیگری شرکت نکرده‌ام. این جشنواره را نیز برخی از دوستانم که قبلا شرکت داشته‌اند به من معرفی کرده‌اند.
این نوازنده برخلاف دیگر شرکت‌کنندگان لباس محلی برتن نداشت.

پس از اجرای نوازنده هفتم‌ که ۱۲ سال داشت، داوران به او می‌گویند که مقام‌ها را ننواخته است، البته اجرایش دارای تکنیک و حالات دستانش نیز خوب بود.
به همین دلیل از او خواسته می‌شود تا در مقام حدادی نیز بنوازد و  با این حال داوران به او می‌گویند که یکی از ضربات را حین اجرا نزد.

به گفته این شرکت‌کننده از تبریز، او در مقام‌های حدادی، هل گرتن و غوثی اجرا کرد.

او می‌گوید: چهار سال است که دف می‌زنم. به نظرم اجرایم خوب بود ولی کمی استرس داشتم. شرکت در این جشنواره پیشنهاد استادم بود.

نوازنده هشتم به نام عامیار میرزا نیا، ۱۹ ساله از سنندج در مقام‌های حی الله ، حدادی و سقزی اجرا می‌کند.
اجرای او با انتقاد داوران روبرو می‌شود چراکه معتقد هستند، مقامی که اجرا کرد در ابتدا کامل نبود. به همین دلیل از او می‌خواهند در مقام دیگری اجرا کند ولی این بار مورد رضایت داوران قرار می‌گیرد.
از او سوال می‌کنیم که آیا در انتخاب مقام‌ها چیز از پیش تعیین شده‌ای وجود داشت؟ پاسخ می‌دهد: انتخابش دست خودمان بود ولی باید از مقام‌ها هم بزنیم.
او می‌گوید که اجرایش بد نبود و دو سال پیش در نوای رحمت شرکت کرده است.

نوازنده آخر این بخش وحیده نگیری است که ۱۸ سال سن دارد. او نیز با تشویق داوران روبرو شد.
نگیری که چهار سال از نوازندگی‌اش می‌گذرد، در مقام‌های حی الله الله، سقزی، حی الله اجرا کرد.
او می‌گوید که استرسش زیاد بود و می‌توانست اجرای بهتری داشته باشد.

گروه سنی ب

با آغاز این بخش این بار نوازندگانی از گروه الف و ج را می‌بینیم که به تماشای اجرای این گروه می‌نشینند.
این بخش با اجرای سپهر پرویزی ۱۹ ساله از تبریز، آغاز می‌شود. او نیز همانند نوازندگان گروه الف در مقام‌های حی الله و هل گرتن می‌نوازد. پس از پایان اجرایش داوران از او می‌خواهند که مقام دائم را بنوازد و به مقام حدادی با ریتم ریز برود. ولی پس از اینکه می‌نوازد به او می‌گویند: ما چیزی نشنیدیم دوباره بزن.

او به ایسنا می‌گوید:  ۹۵ درصد اجرایم خوب بود. مقامی را که خواستند بزنم بار اول به دلیل اینکه دستانم خسته شده بود نتوانستم خوب اجرا کنم، ولی بار دوم توانستم. بار اول بود و اولین جشنواره بود. دو سال نیم است که دف می‌زنم. سال پیش چون آمادگی نداشتم در جشنواره شرکت نکردم.

نوازنده دوم نیز که از سنندج شرکت کرده، بل اجرای خوب و تکنیکی با تشویق داوران روبرو می‌شود. یکی از داوران به دلیل تکنیک استفاده از دست چپ در حین اجرا به او می‌گوید: این تکنیکی که استفاده کردی در کتاب‌ها نیست و از اساتید بزرگ به جامانده و خوشحالم که تو این را می‌دانی.

نوازنده سوم که محمد مرادی ۲۰‌ساله از سنندج است، حین اجرا ضرباتی پرقدرت و محکم را روی دف پیاده می‌کند.

او می‌گوید: ۱۰ سال است که دف کار می‌کنم. امروز در مقام‌های حی‌الله الله‌، حی القیوم و نجاری اجرا کردم. از اجرایم راضی هستم. در دوره ۱۲  و ۱۱ جشنواره نیز شرکت کرده و هر بار اول شدم.

دو نوازنده آخر این بخش دو جوان نوازنده تقریبا ۲۰ ساله هستند.
مهتا رسولی از تبریز که شرکت کننده چهارم است، می‌گوید: دو سال و نیم است که دف می‌نوازم. اولین تجربه حضور در یک جشنواره بود. تنها دف می‌زنم. در حد توانم اجرا کردم انشالله که بتوانم در حد جشنواره هنر نمایی کنم.

او در مقام‌های حی‌الله، الله الله حی الله، حدادی، هلگرتن نواخت و با دائم تمام کرد.
نوازنده پنج که قرار بود اولین اجرا کننده باشد ولی دیرتر از همه در جشنواره حضور پیدا کرد و داوران بابت این امر از او سوال کردند.
او حرکاتی ظریف روی دف پیاده می‌کرد و در پنج مقام نواخت.

سیران ادیب فر از سنندج که ۲۰ سال دارد به ایسنا می‌گوید: ۸ سال که دف می‌زنم. در جشنواره نوای رحمت در سال ۹۶ شرکت کرده ولی مقام نگرفته‌ام. دوستانم اینجا را به من معرفی کردند. اجرایم خوب بود ولی داوران سلیقه‌ای عمل می‌کنند. داوران مقام خانقاهی را مدنظر دارند. البته من در این مقام هم اجرا کردم.

بر اساس این گزارش ایسنا، از نکات قابل توجه در اجراهای جشنواره موسیقی جوان، تفاوت نحوه اجرای دختران و پسران بود. به نحوی که در نواختن سازی مانند دف، قدرت دستان پسرها به مراتب قوی‌تر بود که اختلاف در سطح کیفی اجراها را موجب می‌شد. البته این امر در گروه الف در مقایسه با بخش ب که از سن بیشتری برخوردار بودند، چندان مشهود نبود.

در همین راستا یکی از داوران به نام منصور مرادی بیان می‌کند: پیشنهاد می‌دهم سال‌های آینده به دلیل تفاوت آوایی که خانم‌ها در نواختن دف دارند از آقایان جدا شوند و با خودشان به رقابت بپردازند.

گزارش اجرای بخش رده سنی ج هم به این شرح است:

در این بخش شش نوازنده از جمله نسرین اسدی ۲۹ ساله از آذربایجان غربی در مقام‌های «هو الحی القیوم، گریان، حی‌الله الله و غوثی»، عادله رحیمی ۲۴ ساله از اصفهان، صهیب خسروی ۲۴ ساله از آذربایجان غربی در مقام‌های «گریان، حی‌الله و سقزی»، آرمین حسن نژاد ۲۶ساله، نسرین برهانی و مونا ملائی به اجرا پرداختند.

اسدی به خبرنگار ایسنا می‌گوید که شرکت در این جشنواره اولین و آخرین تجربه حضورش در یک جشنواره موسیقی بود. به نظر می‌رسید که این هنرمند از این تجربه خود راضی نبوده است.

همچنین حسن‌نژاد که سومین نوازنده است پس از اجرایش مورد تشویق داوران قرار گرفت.

خسروی نیز پس از پایان اجرای خود به ایسنا می‌گوید که امسال بار دومی است که در جشنواره حضور پیدا کرده و دفعه قبل مقامی کسب نکرده است.

پس از اجرای رقابت‌های امروز برخی از تماشاچیان و شرکت‌کنندگان از نحوه داوری جشنواره شاکی بودند و اظهار می‌کردند که نباید تنها روی نواختن مقام‌ها تأکید شود؛ چراکه امروزه تأکید روی توانایی هنرمند در نواختن نت است و دانستن چند مقام اهمیت خاصی ندارد.

جشنواره موسیقی جوان از پنجم مرداد ماه تا پنجم شهریور ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارشی از نخستین روز جشنواره موسیقی جوان + تصاویر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید