آخرین خبر

پدیده‌های «عصر جدید» در تندباد شهرت/ سکوت بازیگران «شهرزاد» شکست

چند روز پس از انتقال هادی رضوی به زندان برای سپری کردن دوران محکومیت، بالاخره دو بازیگر مجموعه حاشیه‌ساز «شهرزاد» نسبت به صدور حکم «رد مال» برای سرمایه‌گذار این سریال اظهارنظر کردند.

«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۷ مردادماه می‌توانید با چهارمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون در هفته‌ای که گذشت،.

چهره هفته؛ پدیده‌های «عصر جدید»

آیتم «چهره هفته» این بار، به جای انتخاب یک چهره به رویکرد دیده شدن چهره‌های گمنام برنامه «عصر جدید» اختصاص یافته است که طی زمان باقی مانده تا فینال این مسابقه استعدادیابی قرار است مستندهایی درباره زندگی شخصی‌شان از تلویزیون پخش شود و ابعاد دیگر زندگیشان را در معرض دید مخاطب ۸۰ میلیونی تلویزیون قرار دهد.

طی هفته‌ای که گذشت مستندهای مربوط پارسا خائف و محمد زارع از تلویزیون پخش شد که یکی خواننده نوجوان و چهره مشهورشده این روزهای «عصر جدید» است و دیگری آکروبات کاری که با حرکات خطرناک چاقویش معروف شد.

محمد زارع که حرکات خاص و آکروباتیک او در مراحل مختلف «عصر جدید» دیده و در مستندی که از او پخش شد ابعاد دیگری از زندگی خانوادگی و دوستانه اش به نمایش گذاشته شد. ورود زارع به مرحله بالاتر در حالی با یک رای اضافه‌تر و قانع کردن رویا نونهالی انجام شد که در توجیه بازی‌های زارع با چاقوهایی که به سمت همبازی خود پرتاب می‌کرد گفته شد این نمایش رقابتی برای مقابله با خویشتن و نوعی تقابل بین خیر و شر بوده است. مقابله‌ای که می‌توانست به هر نحو دیگری انجام شود و قطعا پررنگ کردن چنین اتفاقاتی اگر با حساسیت‌های لازم همراه نباشد می‌تواند خطرآفرین باشد.

این جنس چهره کردن ِ افراد معمولی و بی نام و نشان‌ و وقت و انرژی گذاشتن برای آن‌ها برای تمرکز بخشی روی تصویری بزرگتر از آنچه تاکنون در حرفه، کار، مهارت و تونایی خود بوده‌اند آن هم در مقابل دوربین تلویزیون،‌ در همین مرحله است که درست به تیغی دو لبه شبیه می‌شود.

احتمالا در مستند پارسا خائف هم دیدید که چطور از اینکه همه او را می‌شناسند و در خیابان به یکدیگر نشانش می‌دهند، تعریف می‌شد تا جایی که معلمان و مدیران مدرسه محل تحصیلش نیز به صف می‌شدند تا با او دست بدهند، اما آنچه در حال شکل‌گرفتن پیرامون این هنرمند نوجوان است، به همین سادگی‌ها تعریف شدنی نیست.

«عصر جدید» در هر قسمت برای هر یک از این استعدادها مثل ذره‌بینی است که درصد زوم و فوکوس آن روی زندگی شخصی شرکت کنندگانش آنقدر بالاتر می‌رود که می‌تواند گاهی خطرآفرین هم باشد. کمااینکه از منظر حرفه‌ای هم چندی پیش شاهد هشدار حسین علیزاده از اساتید موسیقی نسبت به نحوه تصویر شدن این نوجوان بودیم و حالا نیاز است رسانه ملی مراقبت بیشتری از هویت فردی و شخصیت اجتماعی و روحی و روانی این استعدادها و آینده شان داشته باشد. زمانی که یک نوجوان ۱۴ ساله به یکباره در معرض این حجم از «دیده شدن» و شهرت قرار می‌گیرد، باید آگاهی‌های لازم نسبت به این مسیر هم برای او تشریح شود.

پخش این مستندها تا روز فینال «عصر جدید» ادامه دارد که در ادامه جمعه این هفته ۱۸ مرداد به سعید فتحی روشن و یکشنبه هفته آینده ۲۰ مرداد به دختران نینجا اختصاص خواهد داشت و البته باید اشاره کرد که ساخت هر یک قسمت از برنامه برای یک فرد غیرچهره و غیرسلبریتی در رسانه‌ای که این روزها بدون سلبریتی‌ها تماشاگری ندارد، آن هم با تدارک جذابیت‌های رسانه ای که برای مخاطب گیرا هم باشد خودش یک مزیت است.

حاشیه هفته؛ سکوتی که بالاخره شکست

هر چه در زمان تولید و پخش، نام «شهرزاد» عجیبن با تحسین منتقدان و لذت مخاطبان بود، چند صباحی است که این نام گویی همزاد «حاشیه» شده است. پرونده جنجالی و تأسف‌بار هادی رضوی به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اصلی فصل اول این سریال تولید شده در شبکه نمایش خانگی، به‌طور جدی پای این سریال را به مباحث و گفتگوهای مرتبط با مفاسد اقتصادی بازکرده و تنها صدور حکم محکومیت رضوی کافی بود تا ناگاه همه نگاه‌ها به سمت عوامل این مجموعه هم بازگردد.

مصطفی زمانی: اگر من حقوق نامتعارفی برای «شهرزاد» گرفته‌ام خیانت کرده‌ام و اگر نهادهای حکومتی بخواهند، می‌گویم قراردادهایم را بررسی کنند و بعد از بررسی حاضرم اگر لازم باشد مقداری را که خارج از عرف است برگردانمدر این میان هرچند توجه بیشتر به سمت آن دسته از عوامل شهرزاد بود که تا پیش از برگزاری دادگاه منتقدان همکاری خود با این سرمایه‌گذار را به پیگیری قضایی و بررسی شبهات در دادگاه حواله داده بودند، اما سکوت ناگهانی همه عوامل درباره این دادگاه ابهامات درباره موضع تیم تولید این مجموعه دو چندان کرده بود.

هم‌زمان با این سکوت برخی کارشناسان حقوق در این زمینه اظهارنظر کردند؛ برخی حکم بر لزوم استرداد همه اموال رضوی، حتی بخش صرف‌شده از آن در قالب دستمزد عوامل «شهرزاد» می‌دادند و برخی دیگر اجرایی شدن چنین حکمی را ممکن و حتی مطابق با قانون ندانستند.

مصطفی زمانی و پرویز فلاحی‌پور دو تن از بازیگران اصلی مجموعه «شهرزاد» اما سرانجام سکوت عوامل این مجموعه نسبت به دادگاه هادی رضوی را شکستند و امروز پنجشنبه در قالب گفتگوهای کوتاهی با روزنامه «اعتماد» موضع خود درباره ابهاماتی که نسبت به همکاری‌شان با این مجموعه در اذهان عمومی شکل گرفته است را تبیین کردند

مصطفی زمانی بازیگر نقش «فرهاد» که تأکید دارد «هرکسی که کلاهبرداری کرده است باید به زندان برود» و «خوشحال می‌شویم که در شرایط سخت اقتصادی امروز که مردم در آن قرار گرفته‌اند کسی که کلاهبرداری کرده است به سزای کارش برسد.» درباره مشروع نبودن منبع مالی تأمین دستمزد خود در این سریال گفته است: «اگر من حقوق نامتعارفی گرفته‌ام خیانت کرده‌ام و اگر نهادهای حکومتی بخواهند، می‌گویم قراردادهایم را بررسی کنند. قراردادهای قبل و بعد ما در شبکه نمایش خانگی مشخص است و بعد از بررسی حاضرم اگر لازم باشد مقداری را که خارج از عرف است برگردانم.»

مصطفی زمانی برای بررسی حقوقی قراردادش در سریال «شهرزاد» اعلام آمادگی کرد

این بازیگر سینما و تلویزیون در عین حال خودش معتقد است: «من فکر نمی‌کنم رقم خارج از عرفی دریافت کرده‌ام. من صبح سر فیلمبرداری رفته و شب بازگشته‌ام و برای «شهرزاد» زحمت کشیده‌ام. در این سریال آب بسته نشده است و ما بازیگران پول زحمتکشی خود را گرفته‌ایم با این حال باز هم منتظر می‌مانیم تا ببینیم قانون چه می‌گوید.»

پرویز فلاحی‌پور:‌هر یک از این آقایان که این‌گونه اختلاس و پولشویی می‌کنند و مال حرام وارد زندگی می‌کنند و باقی را هم وارد دردسر می‌کنند، من خوشحال می‌شوم که به نتیجه کارشان برسندزمانی به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفته است: «کسانی که می‌گویند باید بخشی از پول استرداد شود آیا حاضرند دستمزد چند میلیاردی عوامل را کم کنند اما سود پولی که از طریق این سریال در شبکه نمایش خانگی و یا وی‌اودی‌ها و سایت‌ها جمع شده است به خود ما پرداخت کنند؟ با این حساب باز هم دستمزد ما که از طریق سود حاصل از فروش سریال و زحمتی که متحمل شده ایم دریافت کرده ایم چندین برابر می‌شود.»

پرویز فلاحی‌پور هم از بازیگرانی است که به خصوص  در فصل دوم و سوم نقش پررنگی در سریال داشت و به گفته خودش حقوق نامتعارفی دریافت نکرده است. او که صراحتا رقم حضورش در این پروژه را ماهی ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده در واکنش به حکم صادره برای سرمایه‌گذاران سریال معتقد است: هر یک از این آقایان که این‌گونه اختلاس و پولشویی می‌کنند و مال حرام وارد زندگی می‌کنند و باقی را هم وارد دردسر می‌کنند، من خوشحال می‌شوم که به نتیجه کارشان برسند اما اگر ما در این مدت حرفی نزدیم فکر کردیم بهتر است حاشیه جدیدی درست نشود.

این بازیگر حتی درباره سکوت حسن فتحی، کارگردان شهرزاد نیز معتقد است: حسن فتحی همیشه سالم زندگی کرده و اگر لازم باشد او هم صحبت می‌کند ولی آدمی بوده که در سلامت بوده و من او را از زمانی که تئاتر کار می‌کرد، می‌شناسم.

فارغ از مباحث طرح شده اما نباید فراموش کرد در ماجرای پرونده سرمایه گذار «شهرزاد» علاوه‌بر ابعاد حقوقی،‌ شاخص‌های «اخلاقی» را هم می‌توان ملاک‌نظر قرار داد ویک بار دیگر از این منظر عوامل مجموعه، به‌خصوص ستاره‌های پیش‌تر معترض به منتقدان را به پاسخ‌گویی فراخواند.

اتفاق ویژه هفته؛ بحث‌هایی که تابو نیست

برنامه «بدون توقف» مدتی است که از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. در این برنامه در هر فصل یکی از مسئولان یا چهره‌های شاخص سیاسی و اجتماعی مهمان برنامه می‌شود و طی چند جلسه از او سوالاتی پرسیده می‌شود که قرار است باب بحث‌هایی جدید و چالشی را در شبکه را باز کند.

بحث درباره شبهات حجاب و بررسی ابعاد مختلف این مقوله از منظر قانون، شرع و مسائل مختلف و یا حتی حضور محمدباقر قالیباف در این برنامه و پاسخ‌های صریحش به شبهات مطرح شده درباره کارنامه‌اش، بخش‌هایی از این برنامه بودند که با واکنش‌هایی هم در فضای رسانه‌ای مواجه شدند.

در این بین انتقاداتی هم درباره برخی اجزای برنامه مانند ترکیب پرسش‌کنندگان در فضای مجازی مطرح شد اما در مجموع این برنامه در عبور از برخی تابوهای مصنوعی سیما موفق عمل کرده است و این برنامه توانسته در این چند وقت  رویکرد جدیدی را در دعوت از یک مهمان در یک برنامه گفتگومحور در پیش گیرد و چالش‌هایی را که مدت هاست در جامعه و در میان مردم و اذهان وجود داشته را به تریبون رسمی رسانه ملی بکشد.

«بدون توقف» در هفته‌ای که گذشت با حضور دکترعلی بهادری جهرمی، مدرس دانشگاه و حقوقدان روی آنتن رفت و موضوع آن ولایت فقیه و پاسخ به شبهات و سوالاتی پیرامونی این بحث بود.

مطالعات بهادری در زمینه حقوق است و استاد جوان دانشگاه امام صادق (ع) است که پیش از این در چند بحث و تحلیل و مناظره درباره ولایت فقیه در تلویزیون حضور یافته بود. این مباحث در «بدون توقف» هم توانست باب جدیدی از بحث‌های مورد چالش و سوالات ذهنی را باز کند که این اتفاقی درخور توجه در رسانه ملی محسوب می‌شود.

سینما در سیما؛ ازدواج را جدی بگیریم یا شوخی

شنبه هفته‌ای که گذشته مصادف با ۱۲ مرداد همزمان با اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود مناسبتی که در شبکه‌های مختلف توسط مجری و مهمانان اشاره‌هایی شد، اشاراتی که معمولا هم به شکل روتین و کلیشه ای در مناسبت‌ها انجام می‌شود.

شبکه نمایش اما سعی کرد به این رویداد به شکل ویژه‌ای توجه کند و فیلم هایش را بر این اساس انتخاب کند. این شبکه هر هفته بسته موضوعی ویژه‌ای را بر اساس یک شخص اعم از کارگردان یا بازیگر، یک ژانر یا سوژه را در دستور کار قرار می‌دهد و فیلم‌ها را با این محورها در کنداکتور پخش قرار می‌دهد. فیلم‌هایی که به فراخور به سینمای کلاسیک و یا چهره‌های سینمای ایران و جهان پرداخته و گاه با استقبال هم مواجه شده است.

مجموعه فیلم‌هایی که این هفته شبکه نمایش همزمان با هفته ازدواج انتخاب کرد،‌فیلم‌های نزدیک و مرتبط با همین سوژه بود که در میان آن نام‌هایی مثل «آپارتمان شماره ۱۳» از یدالله صمدی یا «خواستگاری» مهدی فخیم‌زاده از فیلم‌های قابل توجه بود.

در این میان اما بخش اصلی این جدول ویژه به نمایش آثاری مثل «مادرزن سلام» و «مجردها» اختصاص داشت که به نظر می‌رسد آثاری هم‌تراز با اهمیت مقوله ازدواج محسوب نمی‌شوند. البته نفس تولید و نمایش این دست آثار چندان محل ایراد نیست اما در یک مناسب ویژه اینکه شبکه نمایش این آثار را نماینده روایت سینمای ایران از مقوله پیچیده «ازدواج» نشان دهد، در بهترین حالت نشان از یک بدسلیقگی دارد.

پیشنهاد ویژه؛ در میان آثار حاتمی کیا

آخر این هفته سه فیلم «دیده بان»، «وصل نیکان» و «به وقت شام» ازابراهیم حاتمی کیا نمایش داده می‌شود که هر کدام به نوعی جزو فیلم‌های شاخص این کارگردان سینماست.

«دیده بان» از محبوب‌ترین فیلم‌های جنگی حاتمی کیاست که در سال ۶۷ ساخته شده که خود حاتمی‌کیا نیز در این فیلم در نقش کوتاهی ظاهر شده است. در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال که ابتدای ۹۸ برگزار شد نسخه مرمت شده این فیلم در بخش در بخش «فیلم‌های کلاسیک مرمت‌شده» به نمایش درآمد و معلوم نیست که تلویزیون قرار است این نسخه باکیفیت تر و مرمت شده فیلم را نمایش دهد یا همان نسخه قدیمی آن را.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ارتباط خط کمین با نیروهای خودی توسط دشمن قطع شده و احتمال سقوط منطقه بسیار زیاد است. مقابله و مقاومت نیروها در مقابل دشمن نیازمند حضور دیده‌بان جهت هدایت آتش سنگین است. عارفی برای پیوستن به خط کمین و دیده‌بانی باید از مسیری عبور کند که زیر آتش شدید دشمن عراقی قرار دارد.

اکثر بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند امروز یا ناشناخته اند و یا دیگر در سینما و تصویر حضور ندارند؛ هرداد سلیمانی، علیرضا حیدری، غلامرضا علی‌اکبری، اصغر پورهاجریان، اسماعیل سلطانیان و سعید جوانشیر در فیلم سینمایی «دیده بان» هنرنمایی کرده‌اند و این فیلم امشب پنجشنبه ۱۷ مرداد از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

«وصل نیکان» اثر دیگری از حاتمی کیاست. فیلمی که حاتمی کیا را از جنگ در وسط منطقه و میدان مین به داخل شهر کشاند تا قصه ای از یک عروسی را زیر سایه موشک باران روایت کند. این فیلم در زمان خود سر و صدای زیادی به پا کرد و بسیاری آن را به نوعی پاسخ به «عروسی خوبان» ساخته محسن مخملباف قلمداد کردند.

قصه این فیلم درباره امیر و مریم است که می‌خواهند با هم ازدواج کنند اما روز عروسی، شهر توسط دشمن موشک باران می‌شود و مردم، شهر را خالی می‌کنند.

حسن عباسی، کبری فرخی، حبیب‌الله بهمنی، اصغر نقی‌زاده، فریبرز عرب‌نیا و… از جمله بازیگران این فیلم هستند که قرار است جمعه ۱۸ مرداد ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما نمایش داده شود.

«به وقت شام» اما آخرین فیلمی است که از حاتمی‌کیا بر پرده سینماهای ایران اکران شده است. این فیلم در سال ۹۶ ساخته شد و ماجرای پدر و پسر خلبانی است که قرار است هواپیمایی را با سرنشینان سوری آن که تحت آزار و اذیت‌های داعش هستند به دمشق برساند. هادی حجازی فر نقش پدر و بابک حمیدیان نقش پسر وی را بازی می‌کند.

«به وقت شام» تقریبا تنها فیلم سینمای ایران است که با جدیت به مساله داعش می‌پردازد. هرچند حاتمی کیا قبل از اکران این فیلم گفته بود که می‌خواهد اثری درباره شهدای مدافع حرم بسازد و محوریت این فیلم بیشتر به داعش و یک مبارزه دو طرفه با آنها تبدیل شد با این حال فضایی که به تصویر کشیده شد و تاثری که این فیلم برانگیخت تا حدی خلأ چنین آثاری را هم جبران کرد.

این فیلم توسط سازمان رسانه ای اوج ساخته شده است و جمعی از بازیگرانش خارجی هستند و قرار است جمعه ۱۸ مرداد ساعت ۱۷ از شبکه افق پخش شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پدیده‌های «عصر جدید» در تندباد شهرت/ سکوت بازیگران «شهرزاد» شکست”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید