آخرین خبر

آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال برگزار شد

به گزارش آوای ایرانیان، این آیین با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و جمعی از مدیران کشوری در تالار وحدت برگزار شد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خوراکیان عضو شورای ملی فضای مجازی کشور، جعفر پور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از افراد حاضر در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال بودند.

** صالحی: عصر سایبری در واقع یک ورق جدید از تاریخ بشریت است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای صحبت های خود در این مراسم طی سخنانی گفت: جهان سایبر کوچک و بی اهمیت نیست بلکه جهانی است که در واقع آینده کودکان و نوجوانان ما است. ما در دوران خاصی قرار گرفتیم و ورود به جهان سایبری جدید تعاریف خاص خودش را دارد و نوع مواجهه ما را و از طرفی عمق برخورد افراد را با این جهان متفاوت می کند.

وی با اشاره به دوره های مختلف تاریخی اعم از پیشا تاریخی،عصر مدرن و پسا تاریخی و مدرن یعنی عصر و جهان سایبری ، افزود: عصر سایبری در واقع یک ورق جدید از تاریخ بشریت است.اگر جهان را به پیشا تاریخ و پساتاریخ تقسیم کنیم پس می توانیم بشریت در فضای مجازی را نیز به پیشا سایبر و پسا سایبر تقسیم کنیم.

صالحی ادامه داد: عصر سایبر  یک مقطع جدید در تاریخ بشریت به شمار می آید که با سرعت در حال تحول و گذر به جهانی جدید و تحولات نو است که انسان را با سرعت تحولات و تغییرات خود وارد جهانی تازه می کند. در جهان تازه سایبری اشیا معنای تازه پیدا کرده و روابط انسان با انسان و با اشیا نیز تعاریف خاص خودش را پیدا خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروزه در فضای وجودی انسان یک خود سایبری در حال شکل گیری است. اگر خود را با تحولات و سرعت آن در فضای مجازی هماهنگ نکنیم و با آن به روز نشویم بطور یقین از  سرعت تحولات در این فضا عقب مانده و دچار زیان خواهیم شد لذا باید خود را با سرعت تحولات این فضا هماهنگ کنیم.

وی در ادامه صحبت های خود بیان داشت : غفلت از انقلاب صنعتی و علمی منجر به عقب ماندگی ها می شود و اگر در اینباره عجله نکنیم و همراه و همگام با تحولات فضای مجازی و سایبری نشویم در این مقطع هم دچار عقب ماندگی شده و دیگران گوی سبقت را از ما می ربایند.

** بهمنی: دوره یازدهم را با تغییر نسبت به دوره های قبل اجرا کردیم

«محمد رضا بهمنی» مشاور وزیر و رییس رسانه های دیجیتال در ابتدای صحبت های خود گفت:  این روزها فضای مجازی به بستری برای استفاده معارضان و یاس آفرینان در عرصه سیاسی اقتصادی فرهنگی و…. تبدیل شده است. بنابراین از تولیدکنندکان محتوا می خواهیم تا به موضوع حیاتی امید و نشاط اجتماعی به عنوان نیازی فرهنگی کشور در این فضا بپردازند.

وی در ادامه ضمن بیان توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره یازدهم رسانه های دیجیتال ،گفت: رویدادها و جشنواره ها به عنوان برنامه ای مرسوم در عرصه فرهنگی کشور، غالبا به عنوان راهکاری برای شناسایی و معرفی آثار و تولیدات برتر اجرا می شوند که جشنواره ملی رسانه های دیجیتال نیز با همین مبنا تعریف شده و امروز برگزیدگان دوره یازدهم آن معرفی می شوند.

بهمنی در ادامه نیز بیان داشت: شرایط جدید و تحولات فضای مجازی از یک سو و ظرفیت ها و قابلیت های محتوایی فرهنگ و هنر ایران  و ایرانی برای حضور در این فضا از سوی دیگر ، ما را برآن داشت که دوره یازدهم را با قدری تغییر نسبت به دوره های قبل آن تعریف و اجرا کنیم.

وی با اشاره به تغییراتی در این زمینه افزود: این تغییرات در دو بخش موضوع محور شدن جشنواره و شبکه سازی بر محور جشنواره در قالب حلقه های موضوعی اجرا می شود. در این دوره علاوه بر تمرکز بر قالب های محصولات شامل پایگاه های اینترنتی، نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه ، شبکه های اجتماعی،بازی های رایانه ای و هنرهای دیجیتال مسئله های مورد نیاز عرصه فرهنگی کشور هم در دستور کار جشنواره قرار گرفت.

بهمنی با بیان اینکه مسئله های مهم کشور در محورهای مختلف، در دستور کار این جشنواره قرار گرفته است، افزود: یکی از محورها در این دوره از جشنواره توجه به خانواده محور بودن آثار بود که این موضوع برخلاف فرد محور موضوعات در فضای مجازی مدنظرمان قرار گرفت و می خواستیم الگوی ایرانی- اسلامی را مورد توجه  قرار داد. از فرصت فضای مجازی می خواهیم برای تقویت خرده فرهنگ ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از محورهای مورد توجه این دوره که به عنوان اولویت نیز در نظر گرفته شد صیانت از ارزش های انقلاب اسلامی بود. با توجه به نیاز هم نشین شدن بین اقتصاد و فرهنگ در این دوره از جشنواره موضوع اقتصاد فرهنگ بنیان را هم در دستور کار قرار دادیم و یک محور دیگر از جشنواره توجه به موضوع حکمرانی و مدیریت بود.

بهمنی در پایان اظهار داشت: در بخش توجه به شبکه سازی بر پایه این جشنواره هم تلاش داریم بعد از برگزاری، آثار برتر را معرفی کرده و برای توانمندسازی شرکت کنندگان تلاش هایی انجام دهیم. همچنین قصد داریم این جشنواره را با سایر جشنواره های رسانه های دیجیتال هماهنگ کنیم. همچنین هدف این جشنواره این است که رسانه های دیجیتال جریان ساز شوند.

** فیروزآبادی: باید به مقررات گذاری های نوین نیز توجهی ویژه داشته باشیم

فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به فعالیت های مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما معتقدیم در مرکز ملی فصای مجازی در آغاز تحول اصلی قرار داریم. در سالهای گذشته تلاش هایی مبنی بر این شد و در غرب در پایان دهه ۸۰ میلادی صحبت از پست مدرنیسم غربی شد.

وی ادامه داد: امروزه وارد عصر جدیدی می شویم که دارای خصایصی است و در اینجا اشاره ای به این خصیصه ها می کنم. ما در این عرصه شاهد تحولات بزرگی هستیم و شدت تحولات و سرعت آنها افزایش یافته است، اما برای خروج از عصر مدرن شاهد سرعت خطی شاهد سرعت نمایی هستیم.
وی با اشاره به دلیل این موضوع نیز گفت: علت سرعت بالای تحولات این است که آنچه که انسان را از سایر موجوادت جدا می کند استفاده از قدرت تفکر است. در فضای اجتماعی و عقلی جهان اگر این انرژی مدیریت نشود تخریب شده و مدیریت پذیر هم نیست.

فیروز آبادی با بیان اینکه تحولات سریع قواعد کمی برای کنترل کردن دارد، بیان داشت: با این شرایط امیدواریم بتوانیم آینده را به راحتی پیش بینی کنیم. دد ادامه تلاش هایی برای مدیریت این فضا و درک آن می شود و باید  این تلاش ها به نتیجه برسد.

وی با اشاره به دیگر خصیصه های این فضا بیان داشت: شبکه ای بودن این فضا از دیگر خصیصه هایش است و همه مردم می توانند در آن فعال باشند و یک انسان در این فضا می تواند با انسان های دیگر در ارتباط باشد.

فیروزآبادی بیان داشت: در حوزه سیاسی نیز در کنار قدرت سخت، قدرت نرم تولید  شده که این قدرت نرم برآمده از رسانه های دیجیتال است و باید به قدرت نرم توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی در ادامه بیان داشت: ما نمی توانیم ملت قدرتمندی باشیم اما به وجوه حوزه نرم توجه نکنیم وگرنه با افرادی مواجه می شویم که هیچ نیرویی در برخی جبهه ها نداریم. در چنین شرایطی مدیریت فضای مجازی در اختیار دیگران قرار می گیرد.

وی با بیان دیگر خصیصه های این فضا به اجتماعی بودن آن اشاره کرد و افزود: امروزه ارتش های ما فقط سلاح سخت در دست نمی گیرند بلکه افرادی هستند که در فضای نرم مجازی فعالند. خلق ارزش در این فضا با شاخص اقتصادی در نطر گرفته می شود. ما در این فضای موجود شاهد همگرایی هستیم و از طرفی هم دیگر نمی شود فقط یک شاخه را به تنهایی پیش برد برای مثال نمی توان تنها در حوزه اقتصادی بود و وجوه فرهنگی را نادیده گرفت.

فیروزآبادی ادامه داد: بزودی در فضای مجازی مصرف ترافیکی متعلق به ویدیو خواهد شد و مفهومش این است که باید به وجه اقتصادی در حوزه فرهنگ نیز توجه کنیم.  از طرفی هم باید به حوزه اقتصاد دیجیتال توجه کرد و همچنین باید به مقررات گذاری های نوین نیز توجهی ویژه داشته باشیم.

** واعظی: معمولاً حقوق تولیدکننده محتوا مراعات نمی‌شود

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در ابتدای صحبت های خود در این مراسم گفت: بعد از تمام شدن جنگ سرد شرایط قدرت در دنیا دستخوش تغییراتی شده و جایگاه قدرت نظامی کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قدرت‌های مهم دیگری از جمله قدرت نرم، جایگاه محوری پیدا کرده است، بیان داشت: ما  می‌توانیم در کشور با کمک فرهنگ غنی، سنت‌ها، تاریخ و اعتقادات و آموزه‌های دینی و با ابزار فضای مجازی، قدرت نرم خود را در کشورهای اسلامی و در سایر نقاط جهان تبلیغ کنیم.

واعظی بیان داشت: افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در کشور و استفاده از غنای فرهنگی و دینی می‌تواند در نا امیدی و از بین بردن اقدام های دشمن، نقش مهمی را ایفاگر باشد.

وی با اشاره به اینکه باید روی محتوای فرهنگی و دینی فضای مجازی تاکید به سزایی داشته باشیم، افزود: تعمیق اندیشه، پررنگ کردن فرهنگ و صادر کردن این فرهنگ به مشتاقان در جهان می‌تواند از مزایای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان باشد.

واعظی در ادامه ضحبت های خود نیز عنوان داشت: هه ما می دانیم که فضای مجازی آسیب‌هایی دارد و باید تلاش کنیم با کاهش این آسیب‌ها از این فضا برای رسیدن به اهداف بلند مدت نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم. دشمن تلاش دارد در این زمینه پیروز شود تا در مراحل بعد به سایر اهداف خود برسد و به همین منظور در این سال ها سخت‌ترین تحریم‌ها علیه کشور ایران اعمال شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: اساس فعالیت‌های ما بر مقاومت فعال است که باید در این زمینه از همه ابزارها به خوبی استفاده کنیم تا تلاش دشمنان خنثی شود، فضای مجازی یکی از عرصه‌ها برای مقابله با اقدامات دشمنان است که این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا اقتصاد خود را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال میان‌بری برای اقتصاد بیمارگونه کشور است،  افزود: این اقتصاد بیمار گونه از قبل از انقلاب و پس از آن وجود دارد. باید باور کنیم که اقتصاد دیجیتال در این شرایط خاص و با توجه به پتانسیل‌های کشور می‌تواند به حل مشکلات کمک کرده و در بسیاری از بخش‌ها ما را به خودکفایی برساند.

واعظی ضمن بیان اینکه همه بخش‌های کشور برای بهره‌گیری از این فضای مجازی باید تلاش خود را به کار ببندند، افزود: در دولت و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، بسترهای خوبی برای ورود به این عرصه فراهم شده است که البته در ابتدای هر کاری با واپس‌زدگی‌هایی مواجه‌ایم، اما اگر تلاش، استمرار و اصرار داشته باشیم، قطعا راه پیش رو باز خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید به صورت جدی بر این باور هستند که باید تلاش کنیم، نقش و جایگاه اقتصاد دیجیتال در کشور ارتقاء یابد و این بدان معناست که باید برخی اقدامات و قانون‌گذاری‌ها در مجلس، تغییر آیین‌نامه‌ها در وزارتخانه ها و همچنین در برگیری فضای مجازی در تمام وزارتخانه‌های مختلف انجام شود.

واعظی ادامه داد: بسترسازی فضای مجازی یکی از اولویت‌های دولت است و بسترهای آن در کشور فراهم شده است و باید تمام کشور بتواند از مزایای فضای مجازی استفاده کند.

وی در ادامه با اشاره به تحولات اینترنت در دولت تدبیر و امید نیز گفت: وجود ۷۰ هزار کیلومتر شبکه اصلی فیبر نوری، اتصال ۱۰.۵ میلیون شرکت یا خانوار به پهنای باند ثابت، ۷۲ میلیون مشترک اینترنت نسل ۳ و ۴، اتصال یک هزار شهر و ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت، اتصال همه دانشگاه‌های سراسر کشور به اینترنت، اضافه شدن به ترافیک VOD در کشور، افزایش صد در صدی تماشای تلویزیون‌های اینترنتی نسبت به سال گذشته و وجود ۲۵۰ هزار اپلیکیشن بومی در کشور را از جمله تحولات اینترنت در دولت تدبیر و امید است.

واعظی افزود: هم اکنون زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در کشور آماده شده است که اگر این زیرساخت‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده نمی‌شد، سایر بخش‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانستند برای محتواهای فرهنگی برنامه‌ریزی نمایند. ضعف ما در بخش خدمات و تولید محتواست که البته در سال‌های گذشته با توجه به اپلیکیشن‌های بومی و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش خدمات رشد قابل توجهی‌ داشته‌ایم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز اندک به سرمایه و ایجاد تحول است که الان به کسب و کارها در حوزه فضای مجازی نیاز اساسی داریم.امروز در دنیا کسی که داده و محتوا دارد، ثروتمند است. تا جایی که در سایر کشورها از ارتباطات معمولی بین مردم به عنوان دیتا برای ثروت‌آفرینی استفاده می‌شود، اما با توجه به غنای فرهنگی و دینی کشور نیاز داریم که از این محتوا برای ثروت‌آفرینی استفاده کنیم.

وی در ادامه نیز بیان داشت: باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و اطلاعات و محتوا را در اختیار آنان قرار داد، بخش خصوصی می‌تواند به اقتصاد دیجیتال کمک نماید و در عین حال این محتواهای فرهنگی و دینی را در دسترس همه مردم ایران و دنیا قرار دهد تا به رشد و توسعه در کشور کمک شود. باید روش‌ها را تغییر دهیم، از بخش خصوصی استفاده شود و به آنان اعتماد کنیم و با در اختیار قرار دادن اطلاعات، یک مهر طبقه‌بندی بر روی  تمام محتواها قرار ندهیم؛ در این صورت شاهد  شکوفایی در کار فرهنگی و همچنین کسب و کارها در کشور، خواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه صحبت های خود افزود: باید از اقتصاد فرهنگ درآمدزایی کنیم و این نهضت می‌تواند به اشتغال‌زایی در کشور کمک اساسی نماید که باید محتوای فرهنگی و دینی در دسترس همگان قرار گیرد.

وی در ادامه افزود:کسب و کارهای فرهنگی ابتدا باید توسط دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شود تا در مرحله بعد مبلغ خودشان باشند و عمومیت یابند. در کشور معمولاً حقوق تولیدکننده محتوا مراعات نمی‌شود و زیرساخت‌ها در صورتی ارزشمندند که تولید محتوا داشته باشند و این نکته مهم، در دولت و شورای عالی فضای مجازی مورد توجه است.

** اعلام برگزیده های جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

در اختتامیه این جشنواره در حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، جعفر پور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان کشور برگزیدگان معرفی و  تجلیل شدند:

** حوزه اقوام و فرهنگ ملی و محلی:

* پایگاه‌های اینترنتی: نشان سرآمد به کویر و بیابان‌های ایران از محسن ادیب اهدا شد.

شایسته تقدیر: ائل او با از مهدی خیری و ندای کرمان از ایمان سلاجقه

*شبکه‌های اجتماعی:

شایسته تقدیر: گردشگری و فرهنگی استان خوزستان از ابوالفضل مهدی‌پور و کوچ‌کالا از داود احمدی‌اقدم

*حوزه امید نشاط اجتماعی

*پایگاه‌های اینترنتی: شایسته تقدیر، سیویتاس از نگار سلیمانی، فستیوارت از علی اصغر کلانتری و شیرین طنز از سید علی روح‌الامین

*نام افزارهای کاربردی تلفن همراه

سرآمد به اثر طنز آشنا از حمیدرضا فتحعلیان

شایسته تقدیر: دختران ایران از حمید افسری و اموزا از یاسر رجبی

*هنرهای دیجیتال

سرآمد به خاله سوسکه از هدا صدرالحسینی

شایسته تقدیر صدای جاده از برزان رستمی و عصر وارونه از هادی امیری و رها فرجی

**حوزه حکمرانی و مدیریت

*نرم افزارهای تلفن همراه

نشان شایسته تقدیر به ترسیم گر کروکی گیسو از سید رضا قوامی

**ایده: نشان شایسته تقدیر به محمدرضا بخشایش

بازی‌های رایانه‌ای

نشان شایسته تقدیر به مزرعه شمالی از فرزام ملک‌آرا

پایگاه‌های اینترنتی

نشان شایسته تقدیر به نوین هاب از آزاد بهرامی و جویشگر علمی فارسی از مهدی نیکنام

** حوزه خانواده و سبک زندگی:

نرم‌افزارهای تلفن همراه

نشان سرآمد به سیدمحمد جواد حسینی

نشان شایسته تقدیر به الفبارون از مهدی حسینی‌پور و طب سنتی از ناصر حسین‌بر

** پایگاه‌های اینترنتی

نشان سرآمد به اثر چی خوبه؟ از قاسم عابدی

نشان شایسته تقدیر به هدف من از علی کریمی و اثر تالار گفت‌وگوهای پویان از سید کاظم فرهنگ

بازی‌های رایانه‌ای

نشان شایسته تقدیر به حمزه آزاد و اثر ستاره باران از هادی جلمبادانی

** هنرهای دیجیتال

نشان سرآمد به جنگل دامون از هادی امیری و رها فرجی

نشان شایسته تقدیر به جوهرکار از هادی امیری و بهروز پارسایی و اثر فرمولیشن از سید عماد نصرآبادی

** حوزه مسجد و مسانک دینی

پایگاه‌های اینترنتی

نشان شایسته تقدیر به اثر پاسخگو از علی مخدوم و مهدی زنگنه

نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه

نشان سرآمد به اثر قصه‌های قرآنی از حمید افسری

نشان شایسته تقدیر به دانشنامه نماز از سیدمحمدجواد حسینی و همقدم به محمدباقر حسنی

حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت

** پایگاه‌های اینترنتی

نشان سرآمد به اثر ایران معاصر از جواد صالحی

نشان شایسته تقدیر به اثر اسرا تی‌وی از محسن فینی زاده بیگدلی، همکلاسی آسمانی از میثم عادل و حریم حرم از حسن شمس‌آبادی

** نرم‌افزارهای تلفن همراه

نشان سرآمد به اثر قلم سرخ از مرتضی امیری

نشان شایسته تقدیر به اثر گام دوم انقلاب از وحید جعفری‌هرستانی

در بخش پایانی

** نام افزارهای تلفن همراه

نشان سرآمد به اثر آخرین خبر از سیدعلی علوی

نشان شایسته تقدیر به حمیدرضا فتحعلیان و امیر جهان‌تیغ

**بازی‌های رایانه‌ای

نشان سرآمد به اثر بردیا از حمید افسری

نشان شایسته تقدیر به خاله قزی از آیریا نادین ورنا و سیدمصطفی کیوانیان، اثر آتش بار از سیدوحید مصطفوی

پایگاه‌های اینترنتی

نشان سرآمد به ابوالفضل ناظمی

نشان شایسته تقدیر به نیما محسنی و سیدمصطفی کلامی‌هریس

به گزارش فارس، این جشنواره با سابقه برگزاری ۱۰ ساله، نقش بسزایی در معرفی آثار محصولات، موسسات برتر و جریان سازی تولید محتوا در کشور دارد.

یازدهمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال در هفت بخش موضوعی، حکمرانی و مدیریت درفضای مجازی، امید و نشاط اجتماعی، خانواده و فرهنگ زندگی، مسجد و مناسک دینی، اقوام و فرهنگ ملی و محلی، انقلاب اسلامی و مقاومت کسب وکارهای نوپا، پذیرای یک هزار و  ۵۰۱ اثر در قالب های مختلف رسانه های دیجیتال شامل پایگاه های اینترنتی، نرم افزارهای تلفن همراه، بازی های رایانه ای، نرم افزارهای رسانه ای، شبکه های اجتماعی، هنرهای دیجیتال و ایده خواهد بود.

در این مراسم که پایانی است بر یک سال تلاش فعالان عرصه تولید و نشر محتوای دیحیتال کشور از برگزیدگان تقدیر شد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال برگزار شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید