آخرین خبر

معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مشهد

برگزیدگان رده سنی جوان و بزرگسال در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، شامل ۳۰ نفر در بخش های مختلف پویش، چهارگزینه‌ای و معرفی متنی کتاب و همچنین ۱۰ برگزیده نوجوان در بخش چهارگزینه ای معرفی و تقدیر شدند.

 

به گزارش آوای ایرانیان، آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی؛ محمدرضا کلایی، شهردار مشهد؛ مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام آستان قدس رضوی؛ محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیران‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از فعالان و مسئولان فرهنگی کشور در مجتمع فرهنگی سپهر ولایت مشهد برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان رده سنی جوان و بزرگسال در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، شامل ۱۰ نفر در بخش پویش، ۱۰ نفر در بخش چهارگزینه‌ای و ۱۰ نفر در بخش معرفی متنی کتاب، و همچنین ۱۰ برگزیده نوجوان در بخش چهارگزینه‌ای معرفی و تقدیر شدند.

مختارپور: مشارکت ​۳۷۰ نهاد در این دوره

در این مراسم، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تلاش‌ها و برگزاری جشنواره‌ کتابخوانی رضوی برای این است که کتابی خوانده شود تا معرفت مان افزایش یابد و به انسان‌های بهتری تبدیل شویم. مسلما با عمل کردن به معارف ائمه اطهار (ع) که در اختیار ما قرار دارد، جامعه ما جامعه بهتری خواهد شد و به حیات طیبه‌تری دست خواهیم یافت.

علیرضا مختارپور در این مراسم با تشکر از همراهی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگی امام رضا (ع)، استادان علم اطلاعات دانش شناسی و همه کسانی که در جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت کردند، گفت: در درجه اول از مردم، کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها و سپس از دستگاهای فرهنگی که در این دوره مشارکت چشم گیری را رقم زدند، تشکر می‌کنم. در این دوره بیش از ۳۷۰ دستگاه‌ فرهنگی مشارکت داشتند. این برای ما مایه افتخار است که نصیب ما و همکاران مان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شده است تا در کنار سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی کشور در جشنواره‌ای ذیل نام امام رضا (ع) فعالیت کنیم.

وی افزود: این کارها، تلاش‌ها و برگزاری این جشنواره‌ها برای این است که کتابی خوانده شود تا معرفت مان افزایش یابد و به انسان‌های بهتری تبدیل شویم. مسلما با عمل کردن به معارف ائمه اطهار (ع) که در اختیار ما قرار دارد، جامعه ما جامعه بهتری خواهد شد و به حیات طیبه‌تری دست خواهیم یافت.

دبیرکل نهاد در ادامه با اشاره به روابط اجتماعی که در کشورمان و در فضای مجازی به وجود آمده است، گفت: دو حدیث از امام رضا (ع) انتخاب کرده‌ام که برای شما بازگو می‌کنم. امام می‌فرمایند خرد مرد مسلمان کامل نشود مگر اینکه ۱۰ ویژگی در او وجود داشته باشد: امید بخیر و نیکی او برود، از شر او در امان باشی، کار خوب کم دیگران را زیاد می‌انگارد، کار خوب زیاد خود را کم می‌شمارد، از تقاضا و درخواست نیاز دیگران خسته نمی‌شود، در طول زندگی از دانشجوئی ملول نمی‌گردد، فقر در رابطه با خدا برایش بهتر است از ثروت، خواری در رابطه با خدا محبوب تر است نزد او از عزت در ارتباط‍‌ با دشمن خدا و گمنامی برایش لذت بخش‌تر از شهرت است. سپس امام فرمودند ویژگی دهم بسیار مهم است: کسی را نبیند مگر اینکه بگوید او از من بهتر و پارساتر است.

مختارپور در ادامه با بیان حدیث دیگری از امام رضا (ع) تصریح کرد: کسی از امام رضا (ع) می‌پرسد که شما امروزت را چگونه شروع کردی و در چه حالی؟ امام فرمودند: امروزم را با عمری شروع کردم که رو به کاهش است، اما هر کاری که دارم انجام می‌دهم یک جا ثبت می‌کنند و عمل من محفوظ است و مرگ هم دارد به من نزدیک می‌شود؛ آتش جهنم هم هست و نمی‌دانم که با ما چگونه محاسبه می‌کند.

نقش حمایت‌ مسئولان، خیرین و شخصیت‌های فرهنگی در یک حرکت فرهنگی بی‌نظیر

مهدی رمضانی، دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مشهد مقدس با اشاره به روند برگزاری، سیاست‌ها و تفاوت‌های این دوره از جشنواره نسبت به ادوار پیشین، گفت: در این دوره با رشد ۵۹ درصدی نسبت به دوره پیشین، مشارکت یک میلیون و ۳۶۴ هزار نفر به ثبت رسیده است.

تعیین سیاست‌های نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام حدود ۱۷ سال  قدمت دارد؛ رشته کتابخوانی حدود ۹ سال است به این جشنواره اضافه شده و پیش از این به صورت استانی برگزار می‌شد که از چهار سال قبل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی برگزاری کشوری جشنواره کتابخوانی رضوی شد.

وی با اشاره به تصمیمات شورای سیاست گذاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: به منظور بهبود سطح برگزاری در این دوره از جشنواره، شورای سیاستگذاری عملکرد جدیدی را در دستور کار خود قرار داد که از آن جمله می‌توان به «بررسی و نهایی سازی سطح کیفی و کمی جشنواره»، «تعیین شاخص‌های انتخاب، ارزیابی و داوری منابع و مسابقات»، «اخذ گزارش از سطح کیفی اجرای فرآیندها»، «کاستن نقایص دوره‌های قبل» و «ارزیابی و بررسی سئوالات» اشاره کرد.

افزوده شدن منابع مرتبط با حضرت امام جواد (ع) به جشنواره نهم

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: بر این اساس چند اقدام در این دوره از جشنواره به صورت ویژه پیگیری شد؛ با تصمیم این شورا مقرر شد هر ساله منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین به کتاب‌های جشنواره اضافه شود و در جشنواره نهم منابع مرتبط با حضرت امام جواد علیه السلام، به موضوعات جشنواره اضافه شد. درنظر داریم که هر دوره علاوه بر حضرت علی بن موسی‌الرضا، آثار مربوط به یکی دیگر از ائمه را هم به موضوع جشنواره اضافه کنیم.

مهدی رمضانی افزود: ایجاد بخش «معرفی متنی آثار جشنواره» و «تعمیم پویش مجازی از بخش کودک به تمام سطوح سنی جشنواره»، نیز از دیگر اتفاقات ویژه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی بوده که در آمار شرکت کنندگان هم رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

افزایش تعداد منابع و ایجاد سهولت در دسترسی به آن

وی درباره افزایش تعداد منابع‌ای دوره از جشنواره نیز گفت: در راستای هدف جذب بیشتر مخاطبان، تعداد منابع در این جشنواره به ۱۲ عنوان کتاب رسید که در رده سنی کودک ۴ عنوان، نوجوان، ۳ عنوان، و در بخش بزرگسال، ۵ عنوان کتاب انتخاب شد و پس از انتخاب کتاب‌ها، از هر عنوان پنج هزارنسخه و در مجموع ۶۰هزار جلد کتاب، ویژه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی منتشر و در فهرست کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی ثبت شد.

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: به منظور دسترسی آسان به منابع، نسخه pdf کتاب‌ها در سایت جشنواره و نرم افزار موبایلی قرار گرفت. ضمن اینکه امسال نرم‌افزار موبایلی جشنواره کتابخوانی رضوی نیز طراحی و در سایت جشنواره بارگزاری شد تا علاقه‌مندان بتوانند از این طریق هم در جشنواره شرکت کنند.

رمضانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حضور فعال گروه‌های خاص در این دوره از جشنواره، گفت: برای روشندلان عزیز منابع بریل و کتاب‌های گویای جشنواره را تولید کردیم و منابع بریل جشنواره در بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت و کتاب‌های صوتی جشنواره نیز بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره بارگذاری شد تا این عزیزان با استفاده از این امکانات بتوانند در جشنواره شرکت کنند.

ویژگی‌های متمایز دوره نهم با سایر ادوار جشنواره

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: این دوره از جشنواره در سال جاری با تفاوت‌های بارزی نسبت به دوره‌های گذشته همراه بود که تنوع دو برابری کتاب‌های جشنواره، افزودن منابع با موضوع امام جواد علیه السلام به عنوان بخش ویژه، افزودن کتاب دلخواه مرتبط با موضوع رضوی به منابع جشنواره و دسترسی آسان به نسخه الکترونیک و گویای منابع در سایت و نرم افزار موبایلی جشنواره برخی از این تفاوت‌ها بودند.

وی ادامه داد: همچنین امکان شرکت در مسابقه نقاشی برای مقطع سنی نوجوان، امکان شرکت در بیش از دو مسابقه در تمامی رده‌های سنی، امکان ارسال فیلم معرفی کتاب در تمامی رده‌های سنی، امکان شرکت در مسابقه معرفی کتاب دلخواه مرتبط با موضوع مسابقه در رده‌های سنی نوجوان و بزرگسال، امکان معرفی کتاب بصورت متنی برای بزرگسالان و امکان شرکت در بخش خانوادگی فقط به صورت الکترونیک نیزاز دیگر ویژگی‌های متمایز این دوره بودند.

مهدی رمضانی تأکید کرد: وجه تمایز جشنوارکتابخوانی رضوی با سایر جشنواره‌ها این است که هیچ جشنواره‌ای با این وسعت و با این گستره جود ندارد و اینکه مخاطبان جشنواره کتابخوانی رضوی توده مردم هستند؛ آحاد مردم با سلایق متفاوت و شئون مختلف می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. همچنین هر کسی که در سایر شاخه‌های جشنواره رضوی مانند جشنواره تئاتر و هنرهای تجسمی شرکت کرده باشد، این امکان را دارد که در جشنواره کتابخوانی نیز شرکت کند.

بررسی آثار توسط ۷۵ داور با ملاک‌های مشخص

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضویدر ادامه به ارائه گزارشی از روند داوری جشنواره پرداخت و گفت: پس از ارسال آثار شرکت کنندگان، حساس ترین بخش که داوری آثار است، با فعالیت شبانه روزی ۵۷ نفر از داوران در ساختمانی مستقل و به صورت آنلاین انجام شد.

رمضانی درباره ملاک‌های انتخاب برگزیدگان در رشته‌های مختلف جشنواره توضیح داد: در «بخش نقاشی» مواردی چون  خلاقیت و تناسب نقاشی با موضوع قصه، نحوه رنگ آمیزی، تکنیک‌های نقاشی و کپی نبودن نقاشی؛ در «بخش معرفی» متنی کتاب مواردی چون  محتوا، ادبیات، شیوه نگارش، بیان، اثر بخشی معرفی کتاب بر روی مخاطب و نوآوری؛ و  در «بخش پویش کتابخوان» نیز مواردی چون  نحوه بیان، معرفی کتاب، خلاقیت، فضاسازی، انتخاب مکان ارائه و نیز کیفیت تصویر و صدا، ملاک‌های داوران برای داوری آثار بود.

مشارکت بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در چهار دوره اخیر

مهدی رمضانی با اشاره به برگزاری ۹ دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: از این ادوار، چهار دوره از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده که در مجموع با ۳ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۴۰۹ نفر شرکت کننده مواجه بودیم؛ بر این اساس در سال ۹۵ (ششمین دوره جشنواره) با مشارکت ۲۳۵ هزارو ۳۸۲ نفر، در سال ۹۶ (هفتمین دوره جشنواره) با مشارکت ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر، در سال ۹۷ (هشتمین دوره جشنواره) با مشارت ۸۵۸ هزار و ۶۹۵ نفر و الحمدالله در سال جاری در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با یک میلیون و ۳۶۴ هزار نفر شرکت کننده مواجه بودیم.

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی درباره میزان استقبال از بخش‌های این جشنواره نیز گفت: در مجموع با توجه به آمار شرکت کنندگان در مهلت اول و تمدید ده روزه، ۵۶۴ هزار و ۵۲۷ نفر در «بخش مکتوب» و ۷۹۹ هزار و ۵۷۷ نفر در «بخش الکترونیک» ثبت نام و شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: به تفکیک در «بخش مکتوب»  ۲۲۲۶۵۷ نفر در بخش نقاشی و ۳۴۱۸۷۰ نفر در بخش چهارگزینه‌ای و در «بخش الکترونیکی» ۸۹ هزار و ۹۱۳ نفر در بخش پویش، ۶۴۰ هزار و ۸۴۸ نفر در بخش چهارگزینه‌ای و ۶۸ هزار و ۸۱۶ نفر در بخش معرفی متنی کتاب، آثار خود را به نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ارسال کردند و با عنایات خداوند متعال و امام مهربانیها، حضرت رضا علیه السلام، یک میلیون و ۳۶۴ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند که در مقایسه با سال گذشته، با رشد ۵۹ درصدی، روبرو شد.

تقدیر از حمایت‌ها و همراهی‌ها در یک حرکت فرهنگی بی‌نظیر

مهدی رمضانی در ادامه به تقدیر از افرادی که در مسیر برگزاری این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت داشتند پرداخت و گفت: از استانداران عزیز، ائمه جمعه و جماعات، فرمانداران محترم مسئولین محلی، شخصیت‌های علمی فرهنگی محلی و منطقه‌ای و ملی در سراسر کشور تشکر می‌کنم که اگر حمایت و همراهی آنها نبود قطعا این فضا شکل نمی‌گرفت. به خصوص خیرین عزیز که حمایت‌های مادی و معنوی‌شان شامل حال دبیرخانه جشنواره در تهران و سراسر کشور بود، کمال تشکر را دارم.

وزیر ارشاد: جشنواره‌های مروج کتابخوانی، فرصتی برای پیوند مردم با «یار مهربان» است

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره، آن را تجلی امید به آینده روشن و کتابخوان ایران بصیر و ولایت مدار دانست.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامی به اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، این جشنواره را، تجلی امید به آینده روشن و کتابخوان ایران بصیر و ولایت مدار دانست.

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، طی پیامی این جشنواره را، تجلی امید به آینده روشن و کتابخوان ایران بصیر و ولایت مدار دانست. متن پیام وی بدین شرح است:

«بوستان سرسبز کتاب آن هنگام که نسیم جانفزای معارف اهل بیت (ع) در آن می‌پیچد و جلوه‌ای از ظرایف سیره و سنت آن عزیزان خدا را متبلور می‌سازد، برکتی صدچندان می‌یابد، بدان گونه که عطر آسمانی آن از جسم و جان خوانندگان استشمام و در رفتار عملی آنان متجلی می‌شود.

جشنواره‌های مروج کتابخوانی، فرصتی ارزشمند برای پیوند عموم مردم با «یار مهربان» اندیشه‌های بشری است و زمانی که با آموزه‌های اصیل مذهبی آمیخته شوند، شکوه صدچندان می‌یابند.

«جشنواره کتابخوانی رضوی» که مفتخر و معطر به نام و یاد نورانی هشتمین اختر تابنده آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء)، خواهر گرانقدرشان حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و فرزند برومندشان حضرت جواد (علیه السلام) است، در قلوب ارادتمندان و عاشقان اهل بیت (ع) در سراسر ایران اسلامی جایگاه ویژه‌ای یافته است.

پشتوانه پرافتخار شرکت عاشقان آن امام همام به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در ادوار مختلف این جشنواره به ویژه نهمین دوره، با مشارکت بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر،‌ بیانگر اوج ارادت و میهمان نوازی شایسته ایرانیان از اهل بیت پیامبر (ص) است و نشان از اشاعه سیره فرهنگی و علمی ایشان دارد.

نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، تجلی امید به آینده روشن و کتابخوان ایران بصیر و ولایت مدار است.

یکایک دست اندرکاران برگزاری این جشنواره،‌ بالاخص کتابداران عزیز در اقصی نقاط کشور، شایستگی آن را داشته اند که در شهر و دیار خویش به افتخار خدمتگزاری حضرت ثامن الحجج (ع) نائل شوند و در دایره بزرگ خادمان رضوی قرار گیرند. به همه شما عزیزانم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خداقوت می‌گویم و ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، که آغاز آن مظهر عبودیت و شکوفایی ایمان و خاتمه آن ثمره نبوت و اکمال دین است، برایتان در این مسیر نورانی، عزت و سربلندی آرزومندم.»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مشهد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید