آخرین خبر

نگاهی به جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها در 22 دوره

جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها امسال در حالی در پله بیست و دوم خود ایستاده است که این جشنواره به محفلی برای دیده شدن بهتر آثار استانی تبدیل شده است.

نگاهی به جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها در 22 دوره / مسیری برای دیده‌ شدن آثار استانی

به گزارش آوای ایرانیان، جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها از جمله مهم‌ترین جشنواره‌های سازمان صداوسیماست که در آن مراکز استان‌ها در رقابت با شبکه‌های سراسری و پایتخت‌نشین مجال می‌یابند تا بهترین آثار خود را عرضه کنند و جشنواره برایشان مسیری برای پیشرفت باشد.

اولین دوره این جشنواره که در زیر مجموعه معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما برگزار می‌شود، ۸ و ۹ اردیبهشت ماه سال ۷۲ در زیباکنار برگزار شد و علی‌رغم اینکه در آن مقطع تعداد شبکه‌ها بسیار کمتر از حال حاضر بود، جشنواره توانست نخستین گام‌های خود را بردارد و در زمان ثابت اردیبهشت ماه، تا چهار دوره همچنان در زیباکنار برگزار شد.

اما در سال ۱۳۷۶، دور پنجم جشنواره به شهر شیراز و استان فارس کشیده شد و پس از آن هم در سال ۷۷ آبادان میزبان دور ششم جشنواره تولیدات استانی شد. دور هفتم و هشتم جشنواره نیز دوباره در زیباکنار برپا شد و دوره نهم در تیرماه سال ۱۳۸۰ ارومیه میزبان این جشنواره شد.

در ۲۷ تا ۳۰ خردادماه سال ۸۱ این جشنواره که حالا مسیر خود را شناخته و برنامه‌سازان مراکز استان‌ها نیز به اهمیت برپایی آن واقف شده بودند، در کرمان برگزار شد. از دوره یازدهم تا هفدهم جشنواره نیز به ترتیب استان‌های اردبیل، یزد، تبریز، اصفهان، مارندران، شیراز و بندرعباس میزبان برپایی جشنواره بودند اما از سال ۸۸ تا ۹۳ وقفه‌ای چهارساله در برپایی این جشنواره به وجود آمد که بخشی از آن به دلیل مشکلات مالی فراوانی بود که سازمان صداوسیما در آن مقطع زمانی با آن دست به گریبان بود. اما در نهایت در خرداد سال ۹۳ دوره هجدهم در تبریز برگزار شد و اهواز، کردستان و چهار محال و بختیاری نیز به ترتیب استان‌هایی بودند که این جشنواره استانی در آنها شکل گرفت.

اما امسال این جشنواره که می‌توان گفت در نقطه اوج خود به سر می‌برد، از ۲۵ تا ۲۷ مردادماه با شعار «توسعه پایدار، رونق تولید است» در استان خراسان شمالی برگزار شد.

بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها امسال در بخش‌های سیما، صدا، فضای مجازی، خبر، شعر و موسیقی، پژوهش و تحقیقات و بین‌الملل برگزار شد. بررسی و انتخاب آثار توسط ۸۷ نفر از صاحب‌نظران، مدیران، استادان کارشناسان برجسته و حرف‌های صورت گرفته است.۹۴۹۷ اثر به هیات بررسی و انتخاب رسید. از این میان ۱۷۴۲ اثر به داوری راه یافت که شامل حوزه سیما ۱۴۶، صدا ۴۵۴، فضای مجازی ۲۴۷، خبر ۵۳۰، شعر و موسیقی ۲۶۸ ، پژوهش و تحقیقات ۹۷ اثر است که از این میان به ۲۶۰ نفر تندیس، دیپلم افتخار و لوح سپاس اهداء خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۵ مردادماه با حضور علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما، رحمانی فضلی وزیر کشور، حمید قربانی جم مدیر کل صدا و سیمای خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی و جمعی از مدیران مراکز استان‌ها برگزار شد.

در این مراسم علی دارابی در سخنانی تاکید کرد که رادیو و تلویزیون در سبد مصرفی جامعه ایران جایگاه مناسبی دارند اما امروزه رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی از سوی رسانه ملی دشوار‌تر شده است.

معاون امور استان‌های رسانه ملی در ادامه خطاب به شبکه‌های استانی تاکید کرد: پیام‌های مثبت و امید دهنده به جامعه منتقل کنید و اختلافات را به حاشیه ببرید و سعی در برجسته سازی خدمات مسئولان و دولت مردان داشته باشید.

وی توسعه پایدار استان را اولویت مراکز استان‌ها عنوان کرد و افزود: صداوسیمای مراکز باید این موضوع را وظیفه خود بدانند و سعی کنند با پیوست رسانه‌ای این توسعه عملیاتی شود.

دارابی ادامه داد: رسانه‌های استانی باید توسعه مدار باشند و مزیت‌های کشور را ترسیم و پیشرفت‌های بزرگ و حیرت آور جوانان دانشمند و نخبگان در عرصه علم و فناوری، فرهنگ، اجتماع و سیاست را به زبان هنری تقدیم کنند.

به گزارش فارس، روز دوم جشنواره به برپایی کمیسیون‌های مختلف جشنواره (سیما، صدا، فضای مجازی، خبر، شعر و موسیقی و همچنین کمیسیون برنامه‌های جنبی) و تجلیل از برگزیدگان هر بخش اختصاص داشت. کمیسیون‌ بخش‌های جنبی به منابع طبیعی، محیط زیست و مقاومت اختصاص داشت.

روز سوم که روز پایانی جشنواره به حساب می‌آید، علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما در خراسان شمالی و محل برگزاری جشنواره حضور پیدا کرد و ضمن دیدار با هنرمندان پای صحبت‌های آنها نشست و اظهارامیدواری کرد که بتواند مشکلاتی که سر راه مراکز استان‌ها قرار دارد را بردارد.

پایان بخش این جشنواره نیز برپایی مراسم اختتامیه است که بناست در آن از ۱۰ چهره از جمله داوود نماینده، مهدی سلطانی، پیمان یوسفی، فریبا متخصص، مریم امیرجلالی، رضا رفیع و محمد اکرامی‌فر تجلیل به عمل آید.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نگاهی به جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها در ۲۲ دوره”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید