آخرین خبر

محفل شعرخوانی «خم غدیر» در بیت آیت‌الله بروجردی برگزار می‌شود

محفل شعرخوانی «خم غدیر» توسط مؤسسۀ ادب‌پژوهی شیعی (سلیس) و به میزبانی آیت‌الله علوی بروجردی، چهارشنبه ۳۰ مرداد در بیت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی در محله چهارمردان قم برگزار می‌شود.

به گزارش آوای ایرانیان، به مناسب عید سعید غدیر خم، محفل شعرخوانی «خم غدیر» با سخنرانی رضا بیات و شعرخوانی چهره‌هایی چون محمدعلی مجاهدی، قربان ولیئی، زکریا اخلاقی، عمار موحد، مجید لشکری، قاسم صرافان و… از ساعت ۱۷ تا ۲۰ چهارشنبه ۳۰ مرداد، به میزبانی آیت الله علوی بروجردی، در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در محله چهارمردان قم، برگزار می‌شود. این برنامه که شهرام شکیبا اجرای آن را بر عهده دارد، با سخنرانی آیت الله علوی بروجردی و همچنین مدیحه سرایی حاج علی انسانی همراه است.

رضا بیات، دبیر این رویداد فرهنگی، ویژگی‌های خاص این شب شعر را چنین برشمرد: نخست مکان برگزاری است که موضوعیت دارد. این خانه محل زندگی آیت‌الله حائری یزدی، آیت‌الله العظمی بروجردی و در مقطعی، محل اقامت امام خمینی بوده است. این خانه برای مردم منطقه به گونه‌ای قداست دارد. دومین ویژگی میزبانی مرجعیت است. این که یک مرجع چنین اهتمامی به شعر مذهبی داشته باشد، بسیار ارزشمند است و از سوی دیگر، این که تشکل‌های ادبی مذهبی نیز کار خود را تحت اشراف علمای اعلام پیش ببرند، ارزش فراوان دارد. خطاها و لغزش‌های محتوایی برخی شاعران دور از حلقۀ تعلیم و تعلم دینی، به خوبی نشان می‌دهد که این ارتباط چقدر مؤثر است و خلأ آن تا چه اندازه می‌تواند مخرب باشد.

وی افزود: سومین نکته این که برگزاری شب شعر به یک گروه تخصصی، یعنی ادب‌پژوهی شیعی، سپرده شده است. این که برای یک شب شعر، شاعری جمعی از دوستانش را دعوت کند، پدیدۀ مرسوم و متعارفی است. بد هم نیست. اما اتفاقی که اینجا افتاده، دعوت هدفمند شعراست. به گونه‌ای که ۱۲ شاعر دعوت شده، از دهه‌های مختلف سنی، شهرهای مختلف، سبک‌های متفاوت شعری و پایگاه‌های فکری گوناگونی هستند. به طوری که با اندکی اغماض می‌توان ادعا کرد تمام جریانات شعر مذهبی فارسی در این شب شعر نماینده دارند. زمان شعرخوانی هر شاعر نیز حدودا ۳ برابر زمان متعارف شب‌های شعر در نظر گرفته شده تا شاعر آسوده‌خاطر باشد و مخاطب نیز بیشتر با ویژگی‌های شعر او آشنا شود.

بیات اضافه کرد: نکتۀ چهارم وجود دو سخنرانی تخصصی در این شب شعر است. یکی گزارشی است از برخی پژوهش‌های انجام گرفته در حوزۀ تاریخ ادبیات و محتوای شعر دینی که بنده ارائه خواهم کرد و دیگر بیانات آیت‌الله علوی بروجردی در خصوص پیام غدیر و توان تبلیغی شعر و هنر در این زمینه است. آخرین نکته این که قرار نیست محفل شعرخوانی خم غدیر یک اتفاق باشد؛ بلکه قرار است به یاری خدا، جریانی باشد که در سال‌های پیش رو بیش‌تر و عمیق‌تر در موضوع شعر علوی و غدیری تمرکز کند و ان‌شاء‌الله به شعر علوی زبان‌های دیگر و حتی مذاهب دیگر نیز ورود کند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “محفل شعرخوانی «خم غدیر» در بیت آیت‌الله بروجردی برگزار می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید