آخرین خبر

بازدید از لوکیشن سریال «شهرزاد» در تعطیلات آخر هفته+ عکس

سه شنبه، پنجشنبه و جمعه این هفته می‌توانید از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب از لوکیشن سریال شهرزاد بازدید کنید.

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: از خیابان پامنار به سمت مسجد کاشانی که بروید، با ورود به بن بست مؤتمن خانه‌ای را می‌بینید که ناخودآگاه شما را به یاد سکانس‌های بازی شهرزاد و فرهاد در سریال شهرزاد می‌اندازد.

ورودی خانه با آن دالان سفید آجری و نمای فیروزه عمارت رو به رو، عاشقانه‌های فرهاد و شهرزاد را یادآوری می‌کند و تب و تاب مهدی سلطانی را که در نقش هاشم خان دماوندی چهره یک پدر را به زیبایی به تصویر کشید.

ثبت ملی خانه مؤتمن در سال ۱۳۷۹

اینجا خانه مؤتمن‌الاطبا، پزشک دربار ناصرالدین شاه است، جایی که کیانوش عیاری در آن «خانه پدری» را ساخت و کمال تبریزی «سرزمین کهن» را، اما هیچ کدام از این‌ها به اندازه سریال «شهرزاد» این خانه قدیمی را معروف نکرد.

خانه‌ای که در حدود سال ۱۳۰۰ قمری (۱۲۶۱شمسی) با مساحتی حدود ۸۰۰ مترمربع بنا شده و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۱۰۴ به‌عنوان یکی از  آثار ملی به ثبت رسیده است.

امکان بازدید از لوکیشن سریال شهرزاد در تعطیلات مردادماه

وارد حیاط خانه که می‌شوید حوض آبی رنگی را می‌بینید که شهرزاد قصه در کنار آن عکس داشته و حالا خیلی‌ها مشتاق هستند تا تصویر خود را در کنار این حوض قدیمی با پس زمینه فیروزه‌ای رنگش ثبت کنند.

این خانه ۱۸ اتاق دارد، طبقه بالا که بروید محل زندگی خانواده هاشم دماوندی را می‌بیند و به زیرزمین که پا بگذارید اتاق «فرهاد» قصه خودنمایی می‌کند، سمت راست حیاط هم مطبخ قرار دارد که محل تردد فریبا متخصص بازیگر نقش مرضیه بود.

با توجه به اینکه قرار است این خانه مرمت شود، امکان بازدید از آن محدود است، به همین جهت سه شنبه ۲۹ مردادماه و همزمان با عید غدیر امکان بازدید از این خانه قدیمی فراهم شده، اگر در این روز موفق به بازدی نمی‌شوید می‌توانید در دو روز باقی مانده یعنی پنجشنبه و جمعه (۳۰ و ۳۱ مردادماه) از خانه هاشم خان دماوندی دیدن کنید.

بازدید از خانه مؤتمن با ۵ هزار تومان

برای رسیدن به خانه مؤتمن الاطبا می توانید در ۳ روز تعیین شده از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به میدان  بهارستان،‌ چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر غربی، خیابان پامنار، رو به روی مسجد کاشانی، انتهای بن بست موتمن الاطبا بروید و با پرداخت ۵ هزار تومان به دنیای جدیدی قدم بگذارید و در این خانه با لباس‌های قاجاری و سنتی عکس‌های یادگاری بگیرید.

پزشک دربار ناصر‌الدین شاه که بود؟

زین العابدین خان حکیم ملقب به «الاطبا» از جمله پزشکان دربار ناصرالدین شاه بود، او از افراد اهل دانش و فرهیخته و جزو فارغ التحصیلان مدرسه دارالفنون در رشته طب بوده است.

یکی از نوادگان مؤتمن‌الاطبا که خود از فرهیختگان بود در گفت‌و‌گویی با مجله بخارا، مهر ۱۳۸۳، شماره ۳۸ درباره‌ ماجراهای این بنا گفته بود: «این خانه پدربزرگ من است و ما دویست سالی هست که توی همین فضا هستیم. دویست سال هم بیشتر یعنی از زمان فتحعلی شاه.

بابا خان برادرزاده آقامحمدخان که بعداً با نام فتحعلی شاه به تخت سلطنت نشست مقیم شیراز بود وقتی آقا محمدخان را در شوش کشتند برای تصرف تاج و تخت عازم تهران شد سر راهش در کاشان آقا فتحعلی صبا را که بعداً به نام فتحعلی خان صبا، ملک الشعرای کاشانی، شهرت یافت با خود به تهران آورد.

صبا و برادر بزرگترش محمد علیخان هر دو وابسته به خاندان زندیه بودند، یکی مداح لطفعلی‌خان زند و دیگری که نیای مستقیم من است وزیر و دبیر دستگاه او.

 پدربزرگ من در حدود ۱۳۰ سال پیش خانه مسکونی‌اش را همین جا و به سبک قدیمی ویران کرد و این خانه فعلی را به سبک زمان خودش ساخت. اسکلت این خانه همان اسکلت ۱۳۰ سال پیش است از نظر ظاهر تغییراتی در آن صورت گرفته اما نه چندان که فرم اصلی ساختمان عوض شده باشد.

مسئولان میراث فرهنگی آمدند و چندین و چند روز خانه را مساحی و بررسی کردند و مایل بودند که آن را به ثبت برسانند اما عملی شدن این امر موکول به تقاضا و موافقت مالکان خانه بود. من شخصاً بی‌میل نبودم اما دیگر مالکان که خواهران من بودند موافقت نکردند و پرونده راکد ماند.»

منبع: فارس

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بازدید از لوکیشن سریال «شهرزاد» در تعطیلات آخر هفته+ عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید