آخرین خبر

«هنر ۱۴۰۱» را مرور کنید/ چهره‌ها و رویدادهای سالی که گذشت

به گزارش آوای ایرانیان، هر ساله در واپسین روزهای سال و در آستانه فرارسیدن عید نوروز، بازخوانی مهمترین تحولات و رویدادهای یک سال گذشته، در دستور کار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. دستور کاری که در کنار جذابیت‌های ژورنالیستی، ریشه در سنت «تجربه‌اندوزی» هم می‌تواند داشته باشد.

در آستانه نوروز ۱۴۰۲ و بر اساس اصول و قواعدی که از نوروز ۹۷ در بخش «هنر» پایه‌ریزی شد، امسال هم قصد بازخوانی مهمترین تحولات یک سال گذشته را در همان قالب و چارچوب داریم.

اصول حاکم بر روایت یکساله خود از تحولات هنری را بار دیگر مرور می‌کنیم؛

تحولات عرصه‌های مختلف هنر از سینما، تئاتر و تلویزیون گرفته تا موسیقی و تجسمی در ایران طی یک سال گذشته، طبیعتاً متأثر از متغیرهای مختلفی بوده است که در نگاهی کلی می‌توان آن‌ها را در سه ضلع «هنرمند»، «مدیر» و «مخاطب» دسته‌بندی کرد؛ با این پیش‌فرض زمانی که آلبوم خاطرات هنری سال ۱۴۰۱ را ورق می‌زنیم، همچنان آثار به جا مانده از هر یک از این سه ضلع است که بیشتر به چشم می‌آید.

آثاری که هنرمندان خلق کردند، سیاست‌هایی که مدیران به اجرا درآوردند و استقبالی که مخاطبان رقم زدند در کنار یک تعامل سه‌جانبه، امروز تبدیل به خاطراتی شده‌اند که تا سال‌ها مختصات فرهنگ و هنر ایران در سال ۱۴۰۱ را با آن‌ها به یاد خواهیم آورد.

بر همین مبنا سرویس هنر در آستانه نوروز ۱۴۰۲ و در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ در نظر دارد در قالب پرونده‌ای ویژه خاطرات هنری یک سال گذشته را ذیل دو عنوان «چهره‌های شاخص» و «رویدادهای شاخص» در هر یک از حوزه‌ها مورد بازخوانی قرار دهد.

تعدد خاطرات یکسال اما طبیعتاً محدود و متناسب با حجم مرسوم گزارش‌های رسانه‌ای نیست و به همین دلیل خبرنگاران حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، رادیو و تلویزیون و تجسمی خبرگزاری مهر، از میان چهره‌ها و رویدادهای متعدد، دست به انتخاب زده و به پنج چهره و رویداد «شاخص» در هر حوزه پرداخته‌اند.

نکته مهم در فرآیند انتخاب این چهره‌ها و رویدادها، تمرکز بر وجوه «خبری» و نه الزاماً «کیفی» و «محتوایی» است. به این معنا که چهره‌ها و رویدادهایی که قرار است در قالب سلسله گزارش‌های «هنر ۱۴۰۱ در آینه مهر» معرفی و مورد بازخوانی قرار بگیرند، الزاماً «برترین» ها نیستند و ملاک انتخاب آن‌ها گستره تأثیرگذاری‌شان (اعم از مثبت و یا منفی) در حوزه فعالیت خود بوده است.

این پرونده ویژه برای بازخوانی دستاوردها و تجربه‌های «هنر ایران» در سالی که گذشت از آخرین روزهای اسفندماه آغاز و تا ایام نوروز ۱۴۰۲ ادامه خواهد یافت؛ از فردا شنبه ۲۷ اسفندماه در این بازخوانی، با سرویس هنر خبرگزاری مهر همراه شوید.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«هنر ۱۴۰۱» را مرور کنید/ چهره‌ها و رویدادهای سالی که گذشت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید