آخرین خبر

حضور امیدبخش کمّی و کیفی گیتارنوازان

بیست و چهارمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار وحدت و رودکی به نوازندگان جوان و نوجوان سازهای گیتار، فلوت، کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت اختصاص داشت.

به گزارش آوای ایرانیان، در واپسین روزهای جشنواره تخصصی ملی موسیقی جوان نوازندگان بخش کلاسیک اجرای خود را در تالار وحدت و رودکی روی صحنه بردند. تراکم، تعدد و تنوع سازی و تخصصی روز بیست و چهارم به حدی بود که سالن انتظار مملو از نوازندگان جوانی بود که برای محک سطح نوازندگی خود در صفی طویل منتظر بودند.

هر بخش  که تمام می‌شد داورها بلافاصله به اتاق مخصوص می‌رفتند و پس از جمع‌بندی و تحویل امتیازات جایگاه را به هیات داوران ساز تخصصی بعد می‌دادند. در این گذر اما نظر تمامی داوران این روز نیز به شرکت‌کنندگان مثبت و امیدبخش بود. تقریبا همه بر رشد کمّی و کیفی امسال جشنواره اذعان داشتند.

در این روز از نوازندگان گیتار و سازهای بادی در سه رده سنی الف، ب و ج در تالار وحدت و رودکی میزبانی شد و راه‌یافته‌گان به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی و مهرداد پاکباز  هیأت داوران ساز گیتار و مجید سینکی، آذین موحد و فیروزه نوائی در بخش فلوت و جاوید مجلسی و اکبر محمدی در بخش کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت اعضای هیأت داوران سازهای بادی را تشکیل می‌دادند.

برعکس روند هر روزه جشنواره بخش نخست بیست و چهارمین روز جشنواره موسیقی جوان به ساز گیتار ابتدا در رده‌های سنی ج و ب اختصاص داشت.

با توجه به برگزاری نشست همگرایی دولت و پدیدآوردنگان آثار فرهنگی و هنری «گام نخست» با حضور وزرای رفاه و فرهنگ و ارشا د اسلامی در تالار رودکی، این بخش در تالار وحدت برگزار شد.

عطاء رستگار از رده سنی ج روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، زهرا اسمعیلی‌فر، زهرا قیاسی‌نوعی، فیروزه علویان‌مهر، محمود محب‌زاده، اشکان احمدی، محمد نوبخت و سیدمحمدرضا سیدی به نوبت مقابل هیات داوران برنامه خود را اجرا کردند.

سیاوش کشاورزی، پوریا رجبی، نیلوفر صالحان، رهام صابری، سینا محمدی و میلاد عصاری نفراتی بودند که از رده سنی ب روی صحنه حاضر شدند و به گیتارنوازی پرداختند.

بعد از ظهر بخش دوم اجراها در تالار رودکی برگزار شد و گیتارنوازان رده سنی الف که به دو بخش الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند برنامه خود را اجرا کردند. هستی بیرقی از رده سنی الف ۱ روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. سپس مانی شیرین، سوگند همدانیان و الهه پشت‌دار از این رده سنی به نوبت مقابل هیأت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از وقفه‌ای کوتاه، رده سنی الف ۲ کار خود را آغاز کرد و مبینا یوسفی‌قرائی، ثنا حاتمی، سپهر فرندی، مهدی پرکاری، یاس گل‌شریفیان، ترانه خسروجردی، امیرماهان معصومی و ماردین نیچی نفراتی بودند که از این رده سنی به اجرای قطعات خود پرداختند.

بخش سوم و پایانی این روز به سازهای بادی اختصاص داشت. ابتدا پانته‌آ یکتافرید از رده سنی الف در بخش ساز فلوت  به روی صحنه حاضر شد. پس از او، ساغر بهادرانی، سروین سیدآقایزدی، آرمین حسن‌زاده و سعید آوار از این رده سنی و فرید شاهسار، گلبرگ گیوقصاب و نیوشا شاکری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از آن نوبت به ساز کلارینت رسید. فریماه خرمی، رها رضایی و محمدرضا محمدوند از رده سنی الف، وحید ولی‌نژاد از رده سنی ب و علی یوسف‌زنجانی‌فرد از رده سنی ج نفراتی بودند که مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به اجرا پرداختند.

مهشاد نادعلیان در بخش ساز ابوا، از رده سنی ب تنها شرکت‌کننده این بخش بود. همچنین در بخش ساز هورن بهار اکبری از رده سنی الف و مونا بامشاد از رده سنی ب دو شرکت‌کننده این بخش بودند.

در بخش ساز ترومبون، سینا قربانی از رده سنی ب نیز تنها شرکت‌کننده این بخش بود. در بخش ساز ترومپت ریحانه عددیان نیشابوری از رده سنی الف و حمید طوماری از رده سنی ب روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

علیرضا تفقدی عضور هیات داوران بخش گیتار کلاسیک در مورد اجراهای روز بیست و چهارم گفت: کیفیت اجراها نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب بود و اجراهای خیلی خوبی را شاهد بودیم. بنده از نوازندگان رده سنی الف رضایت بیشتری داشتم هرچند که تعداد نوازندگان رده سنی ج نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده بود و امیدوارم سال‌های آینده نیز تعداد نوازندگان این رده سنی افزایش یابد. جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم است و امیدوارم دیگر شهرهای کشور هم از این جشنواره الهام بگیرند و هر کدام جشنواره‌ای کوچک در شهر خودشان برگزار کنند.

آذین موحد هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت در مورد اجراها گفت: اتفاق بسیار خوب و بارزی در بخش فلوت این است که سطح اجراها بالاتر رفته است. به هر حال زمانی که رقابت پیش می‌آید، افراد باید یک درخشندگی و قابلیت‌هایی مضاعف نسبت به دیگران داشته باشند. سختگیری‌هایی در اهدای جوایز داشتیم و به راحتی به نوازنده‌ای جایزه ندادیم به دلیل اینکه ما دنبال نوازندگانی هستیم که برجستگی‌های خاص در سطح ملی را داشته باشند.

فیروزه نوائی دیگر داور بخش ساز فلوت گفت: سطح اجراها خیلی بالاتر رفته است. از گروه الف نسبت به گروه ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوبی در این رده سنی حضور داشتند. متأسفانه اجراهای رده سنی ب چندان خوب نبود و به این دلیل است که تعدادی از نوازندگان احساس می‌کنند زمانی که مطلبی را متوجه شدند دیگر نباید کار کنند. تعدادی از نوازندگان در گروه سنی ب سازشان را به خوبی کوک نکرده بودند و همین موضوع باعث شد تا اجراهای خوبی را از این رده سنی شاهد نباشیم. به همین دلیل نیز هیچ جایزه‌ای به نوازندگان این رده سنی داده نشد و هر کدام از آن‌ها اشکالات خودشان را داشتند که از نظر تکنیک فلوت عیب‌های بسیار بزرگی است.

جاوید مجلسی داور بخش سازهای بادی گفت: اگر امتیازاتی که نوازندگان ساکن شهر تهران دارند نوازندگان شهرستان‌های دیگر نیز داشته باشند، قطعا می‌توانند آینده بهتری داشته باشند. ضمن اینکه کیفیت اجراها نسبت به سال‌های گذشته تفاوت آنچنانی نداشته و تنها موضوعی که باعث خوشحالی و امیدواری اعضای هیأت داوران است این است که تعداد نوازندگان بخش سازهای بادی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. جشنواره جوان رویداد بسیار خوبی است به شرطی که درجا نزنیم. امیدوارم شرایطی مهیا شود که نوازندگان سازهای بادی در شهرستان ها نیز در این جشنواره شرکت کنند.

نوازندگان سازهای گیتار کلاسیک، فلوت، ابوا، هورن، ترومپت، کلارینت و ترومبون که در بخش گیتار بیشترین تراکم را شاهد بودیم اجرای خود را روی صحنه بردند. امسال در مجموع شاهد رشد کمّی و کیفی محسوسی  در سطح نوازندگی بودیم. در بخش گیتار نوازنده‌های گروه الف با وجود ضعف‌هایی که بیشتر در زمینه انگشت‌گذاری صحیح و حفظ ریتم و سرعت و دقت در اجرای تکنیک‌های دشوار این ساز داشتند مورد توجه و رضایت داوران قرار گرفتند. نوازنده‌های گروه الف در انگشت‌گذاری بویژه در اجرای پاساژهای سرعتی انگشت‌های روی دسته از مضراب‌های دست راست جا می‌ماند و انگشت‌های دست چش نیز بعضا روی فرِت‌ها قرار می‌گرفت و باعث ایجاد صدای «گِز» می‌شد که این از ضعف‌های نوازندگی این گروه محسوب می‌شود.

گروه‌های ب و ج اما از سطح مطلوب‌تری برخوردار بودند و تسلط بیشتری در اجرای قطعات و تکنیک‌ها داشتند. هماهنگی بین دست چپ و وراست نیز در این دو گروه به مراتب بهتر و بیشتر بود. اما گهگاه ناهماهنگی‌هایی در میزان سرعت و تمپوی ریتم اجرایی احساس می‌شد و در این گروه هم در برخی موارد دست چپ در اجرای نت‌ها از دست مضراب راست جا می‌ماند و بسیاری از نت‌ها به صورت سایه و تکیه ناخواسته شنیده می‌شد. این نقصان بیشتر در پاساژهایی با نت‌های چنگ و دولاچنگ دیده می‌شد و نوازنده‌ها در اجرای برخی فیگورها مشکل داشتند. البته از بین این‌ها دو نوازنده در گروه ج بودند که آن دو را می‌توان بهترین نوازنده‌های این روز در نظر گرفت چراکه از تسلط و هماهنگی بین دو دست گرفته تا اجرای پاساژهای سرعتی و آرپژهای بی‌نقص همه را به خوبی در مقابل هیات داوران به اجرا گذاشتند.

در بخش سازهای بادی اما میزان شرکت‌کننده نسبت به ساز گیتار کلاسیک کمتر بودند اما از نظر کیفیت اجرا شرایط نسبتا بهتری داشتند. نوازندگان کلارینت از فرم لب و صدادهی و تنظیم قمیش و صدای خالص و صاف و کوک گرفته تا تکنیک‌های سرعتی و کشش‌های به‌جا و نُوانس‌های زیبا را به خوبی به نمایش گذاشتند.

بخش فلوت از نظر نوازندگان تنوع بیشتری داشت و هم نوازنده خوب داشت هم ضعیف اما دختران نوازنده فلوت دوبرابر پسران شرکت‌کننده در این ساز بودند. سطح نوازندگی‌ها هم قابل قبول بود و اکثرا کوک می‌نواختند. تنها مشکل نفس‌گیری در برخی نوازنده‌ها دیده می شد که در برخی میزان‌ها باعث فالشی و ناکوکی نوازنده می‌شد. فلوت‌نوازان رپرتوارهای مشخص شده را به درستی اجرا می‌کردند.

خوشبختانه فلوت طی دهه‌های اخیر در کشور ما ترقی یافته و سبک و سیاقی که از کشور فرانسه نشات می‌گیرد و با رویکرد آموزشی «پداگوژیک»(آموش به هدف کشف و نوآوری هنرجو) از سوی مدرسان و نوازندگان مطرح این ساز همچون دکتر آذین موحّد باعث جهش در سطح نوازندگی این ساز شده است و خوشبختانه در ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی و ارکسترهای بزرگ مشکل نوازنده فلوت نداریم و نوازندگان در سطح استانداردهای فرانسه و اروپا هستند. ازینرو حتی در میان همین نوازنده‌های این روز صداسازی و سونوریته و بهره از مهارت‌های آرتیکولاسیون(جمله‌بندی و مفصل‌بندی مناسب) دیده می‌شد که جای بسی امیدواری دارد.

بخش ساز ابوا تنها یک شرکت‌کننده داشت که از نظر کیفی در سطح خوبی بود لیکن انتظار می رود در سال‌‌های آتی ترتیبی اتخاذ شود تا شرکت‌کنندگان بیشتری در بخش این ساز حضور یابند.

در بخش سازهای بادی برنجی شامل ترومپت، هورن و ترومبون نیز سطح مطلوبی را شاهد بودیم. فرم لب و صداسازی درست و سونوریته از موارد مثبت نوازندگان این روز بود و نفس‌گیری نوازنده‌ها در سطحی خوب بود. بیشترین ضعف نوازنده‌ها در این بخش بخصوص در ساز ترومپت اجرای نت‌های زیر است که منوط به تمرینات اصولی و مهارت فرم لب روی دهنه ساز می‌شود. البته کیفیت سازهای بادی برنجی همواره یکی از مهم‌ترین فاکتورها در نوازندگی این دسته از سازهاست که متاسفانه کیفیت سازهای شرکت‌کنندگان فاصله بسیاری با سازهای استاندارد اروپایی دارد.

بخش ترومبون هم تنها یک شرکت‌کننده داشت و اما بخش ترومپت دو نوازنده داشت که یکی از آن‌ها خانم بود و با وجودیکه نوازندگی ترومپت از دشوارترین سازهای بادی برنجی محسوب می‌شود اما این شرکت‌کننده رده الف اجرایی رضایت‌بخش و آینده‌دار از خود به نمایش گذاشت. ترومپت از این جنبه دشوار است که با توجه به کوک این ساز، فرم لب و تولید صدای این ساز با فشار زیاد بر لب‌ها و قفسه سینه و دیافراگم همراه است و کمتر زنان سراغ نوازندگی این ساز می‌روند. با این وجود چون در زمینه این سازها نیازمند حضور فعال بانوان هستیم،  دیدن بانویی در رشته ترومپت امیدوار کننده است.

آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سه‌شنبه پنجم شهریورماه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حضور امیدبخش کمّی و کیفی گیتارنوازان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید