آخرین خبر

جدیدترین آلبوم محسن چاوشی مجوز می‌گیرد/ چرا مهدی یراحی ممنوع‌الکار نشد؟ + فیلم

آوای ایرانیان:  محمد اللهیاری از ابتدای خرداد ۹۸ کار خود را در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد. البته این یک شروع عادی نبود؛ به دلیل استعفای علی ترابی مدیر سابق دفتر موسیقی در واکنش به تصویب قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها، فشار روی این نهاد نظارتی زیاد شده بود. انتصاب اللهیاری به گونه‌ای در رسانه‌ها و میان اهالی هنر قلمداد شد که وی موافق این قانون است و مشکلی با آن ندارد. همین موضوع کمی او را تحت فشار انتقادات قرار داد. در این شرایط ممنوع الکار شدن دو خواننده نیز فشار‌ها را افزایش داد.

حالا حدود سه ماه از آغاز ریاست محمد اللهیاری بر دفتر موسیقی وزارت ارشاد گذشته است. او کمی از زیر فشار‌ها خارج شده و دفتر موسیقی را به روال عادی خود بازگردانده است. با این مسئول وزارت ارشاد که شاید صدور تمامی مجوز‌ها را در حوزه موسیقی برعهده دارد، دقایقی به گفت‌وگو نشستیم و درباره چند موضوع روز موسیقی با او صحبت کردیم. صحبت را از تصویب قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها و آخرین مراحل اجرایی آن آغاز کردیم. وی در این باره توضیحاتی ارائه کرد که ویدئو آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

اللهیاری درباره استعفای چند مسئول جشنواره موسیقی فجر نیز بیان کرد: شاهین فرهت دبیر جشنواره که پیش از این منصوب شده تا الان در سمت خود حضور داشته و برنامه ریزی‌های خوبی انجام داده است. مدیر اجرایی جشنواره هم که قبل از حضور من در دفتر موسیقی در رسانه‌ها اعلام انصرف کرده است، مسئولیت اجرایی انجمن موسیقی را برعهده دارد. این انجمن بازوی اجرایی دفتر موسیقی است. ما با انجمن گفت‌وگو کردیم که مسئولیت اجرایی جشنواره را مانند گذشته داشته باشد. به هر حال باید جشنواره که نام فجر را دارد، آن گونه که در خور انقلاب اسلامی است، اجرا شود. امروز یا فردا فراخوان جشنواره در دور جدید منتشر می‌شود. امیدواریم شاهد حضور حداکثری گروه‌های موسیقی در این دوره باشیم. مهمترین دغدغه من این است که جشنواره‌ای که به نام انقلاب اسلامی است با حضور حداکثری هنرمندان برپا شود.

تکلیف جشنواره‌های تکراری چیست؟

در سال های اخیر در حوزه فرهنگ و هنر با جشنواره‌های مشابه با کارکردی شبیه به هم مواجه هستیم. موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. این در حالی است که کمبود بودجه در وزارتخانه ارشاد دیده می‌شود. حالا رویکردی دیگر حاکم شده است و اللهیاری در این باره نیز توضیحاتی ارائه کرده که در ادامه ویدئوی آن را مشاهده می‌کنید:

تسهیل روند صدور مجوز‌ها

برخی از خوانندگان قدیمی و با سابقه معتقدند که با وجود سابقه شان همچنان مانند خوانندگان تازه وارد باید دنبال مجوز بروند. اللهیاری در پاسخ به انتقاداتی از این دست که نسبت به دفتر موسیقی وارد می‌شود از سهولت در روند صدور مجوزها خبر داد.

روند صدور مجوز آلبوم پرحاشیه برای خواننده پر حاشیه

بسیاری از تهیه کنندگان موسیقی و خوانندگان برای اخذ مجوز با مشکلاتی مواجه هستند و روند دریافت مجوز را به کندی طی می‌کنند. محسن چاوشی و تهیه کننده جدیدترین آلبومش هادی حسینی بار‌ها اعتراض خود را به این روند اعلام کردند. حسینی در صفحه شخصی خود چند بار اعلام کرد که برای عنوان آلبوم نیز مخالفت‌هایی به وجود آمده است.

یراحی و راه رفتن روی لبه تیغ ممنوع الکاری

مهدی یراحی در چند ماه گذشته موزیک ویدئوی پاره سنگ را منتشر کرد. وی بخش‌هایی به این اثر اضافه کرد که از دفتر موسیقی مجوز نگرفته بود. به همین دلیل این خواننده از اجرای کنسرت و انتشار آهنگ محروم شد. پس از این که یراحی مجدد به روی استیج برگشت، در پایان کنسرت وی قطعه پاره سنگ پخش شد و مردم با آن همراهی کردند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جدیدترین آلبوم محسن چاوشی مجوز می‌گیرد/ چرا مهدی یراحی ممنوع‌الکار نشد؟ + فیلم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید