آخرین خبر

طرح مساله مشکلات پزشکان در «رزیدنت»/ باید کمپین تشکیل شود!

امیرمحمد کوچک‌زاده کارگردان مستند «رزیدنت» که در بخش رقابتی جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت و شب گذشته در مراسم اختتامیه جایزه ویژه دبیر جشنواره را از آن خود کرد، با اشاره به روند تولید این مستند گفت: سال گذشته در مستند «پیله ابریشم» نویسنده و دستیار کارگردان بودم و بعد از آن فعالیت جدی روی پروژه «رزیدنت» را شروع کردم، در حالی که پژوهش‌های این کار از ۲ سال پیش شروع شده بود.

وی با بیان اینکه دانشجو است و سوژه فیلم را از بین دغدغه‌های دانشجویان پیدا کرده است، عنوان کرد: به نظر می‌رسید مخرج مشترک مشکلات دانشجویان، مهاجرت بود. در حین پیگیری و پژوهش پیرامون این مساله با خبر خودکشی یک دانشجوی تخصص پزشکی مواجه شدم. این باعث شد به موضوع مستند برسیم و به واسطه اینکه این مساله مستقیم با سلامت مردم در ارتباط بود و از طرف دیگر نشان از شرایط بد قشر نخبه و تحصیلکرده داشت، آن را دنبال کردیم.

این مستندساز ضمن اشاره به این‌که پژوهش‌ها با حضور در دل رزیدنت‌ها و پزشکان هیات علمی پیش رفت، ادامه داد: در همین مسیر از طریق صنف، به دکتر سلحشور و دکتر برهانی رسیدیم که در مطالبه و پیگیری موضوعات صنفی پزشکان شناخته شده بودند و فرآیند ضبط شروع شد. فرآیند تدوین این فیلم هم طولانی بود.

کوچک‌زاده اظهار کرد: صحبت های رزیدنت‌هایی را که شهرستان بودند به صورت تلفنی و سوژه‌های تهران را بین شیفت‌ها در سلف یا استراحت ضبط کردیم، ساعت‌ها تلاش کردیم تا رزیدنت‌ها صحبت کنند و وقتی صحبت می‌کردند درد و دل آن‌ها شروع می‌شد، در این مسیر همانگونه که در مستند آمده بسیاری از تصویربرداری‌ها به صورت مخفی انجام شده است. البته تلاش ما بر این بود تا حتی‌الامکان ضبط عادی با دوربین داشته باشیم.

وی یادآور شد: مدت قابل توجهی پیگیر مجوز تصویربرداری در دانشگاه علوم پزشکی بودیم و موفق نشدیم، همچنین جلب اعتماد بچه‌های صنفی دانشگاه‌های مختلف سخت بود و نگران بی‌احترامی به پزشک‌ها بودند.

این کارگردان با اشاره به این‌که نیاز است مخاطب با روایت همراه شود، توضیح داد: المان‌های زیادی داشتیم که با توجه به زمان مستند بخشی از آن‌ها در کار آمده است و تلاش داشتیم به گونه‌ای روایت کنیم که هم مخاطب و هم نخبگان اثر را دنبال کنند. بخشی از روایت مستند به روایت چالش‌های همین مسیر می‌پردازد و به ناچار فرم ما درگیر آن شد.

وی با اشاره به این‌که حول این موضوع یک دنیا حرف وجود دارد، تصریح کرد: رسالت این مستند را طرح مساله می‌دانم و دوست دارم بر مبنای این کار کمپینی شکل بگیرد و این کمپین برای اصلاح روند پزشکی، کمک هزینه تحصیلی، ساعت کاری و محورهای دیگر کمک کند. شاید رزیدنت‌ها حال خوبی ندارند اما نباید ناامید باشیم و نتیجه کار ما ثمردادن این کمپین است نه تبلیغات و دیده‌شدن.

مستند «رزیدنت» به مشکلات و مسایل رزیدنت ها در نظام پزشکی و آموزش پزشکی می‌پردازد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “طرح مساله مشکلات پزشکان در «رزیدنت»/ باید کمپین تشکیل شود!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید