آخرین خبر

کتاب های صوتی و کتابخوانی

کتاب های صوتی و کتابخوانی

 به گزارش آوای ایرانیان، اگرچه محبوبیت کتاب های صوتی نسبت به سال های قبل بیشتر شده ولی همچنان با موانعی نظیر گرفتن مجوز از سوی وزارت ارشاد، عدم آشنایی کافی مردم از این کتاب ها و عدم همکاری ناشران کاغذی مواجه هستند که مهمترین راه حل این وضعیت می تواند فرهنگ سازی خصوصا از طریق تبلیغات صدا و سیما باشد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، یکی از دلایل عدم استقبال کافی از کتاب‌های صوتی، محدودیت‌های مربوط به استفاده از آن‌ها در طی سال‌های گذشته بوده است. اما امروزه به دلیل افزایش تعداد تلفن‌های همراه هوشمند و امکانات بی‌نظیری که بدین ترتیب برای مخاطبین فراهم شده است محبوبیت کتاب صوتی و همچنین تمایل بیشتر ناشرین به انتشار کتاب در قالب کتاب‌های گویا به شدت افزایش یافته است.

با افزایش محبوبیت کتاب‌های صوتی، بسیاری از ناشران کتاب‌های چاپی، نگران آینده کسب و کار خود هستند. اغلب ناشران معتقدند که کتاب‌های صوتی اندازه بازار فروش کتاب‌های چاپی را کوچک تر می‌کند و بدین ترتیب آمار فروش کتاب به شیوه سنتی در حال کاهش است. اما آیا به راستی کتاب صوتی می‌تواند جایگزین کتاب‌های چاپی و علت کاهش فروش آن‌ها باشد؟ و آیا وجود کتاب های صوتی می تواند بر میزان سرانه کتابخوانی تاثیر بگذارد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوالات و بررسی بیشتر موضوع، با دامون آذری، مدیر عاملیک شرکت فعال در حوزه کتاب های صوتی  به گفت و گو نشستیم.

وضعیت کتاب های صوتی نسبت به کتاب های چاپی

آذری در خصوص وضعیت کتاب های شنیداری نسبت به کتاب های چاپی گفت: ما به طور تجربی فعالیتمان را از ۶ سال پیش شروع کردیم. اوایل که می خواستیم در زمینه کتاب های صوتی فعالیت کنیم در واقع دو مشکل عمده داشتیم. یک مشکل این بود که ناشران کتاب های چاپی خیلی مایل به همکاری در زمینه کتاب های صوتی نبودند و از بابت کتاب های صوتی نگرانی داشتند و این ابهام برایشان وجود داشت که با انتشار کتاب های صوتی از میزان فروش کتاب هاب چاپی کاسته شود و یکسری مشکلات دیگر. بنابراین ناشران کاغذی چندان مایل به همکاری با ما نبودند و از طرفی فرهنگ کتاب های صوتی چندان بین مردم جا نیفتاده بود و مردم اساسا با مزایای کتاب های صوتی آشنا نبودند. برای مثال استفاده از کتاب های صوتی در مترو ، پیاده روی، قبل از خواب و… زیاد مطرح نبود. منتها اتفاقی که افتاد این بود که به مرور زمان ناشران کتاب های کاغذی با کتاب های صوتی آشتی کردند و متوجه شدند کتاب های صوتی هیچ آسیبی به کار آنها نمی زند. از طرفی مردم هم با کتاب های صوتی آشنا شدند و جزو برنامه های مطالعاتی خود قرار دادند.

وی افزود: اگر بخواهیم سیر چند سال اخیر را مد نظر داشته باشیم باید بگوییم در هر مورد چه همکاری ناشران کاغذی و چه در زمینه استفاده مردم یک نمودار صعودی داشتیم. هر چند با استانداردهای جهانی هنوز خیلی فاصله داریم ولی اتفاقی که حداقل در این چند سال رخ داد رشدی بود که در زمینه استفاده از کتاب های صوتی شده است.

آذری افزود: نکته ای که مهم است به آن توجه کنیم این است که اساسا فروش کتاب های صوتی تاثیری بر فروش کتاب های کاغذی ندارد و گویی مخاطبان دو گروه جدا هستند. تجربه ما نشان داده معمولا کسانی که علاقمند به کتاب های کاغذی هستند به سمت کتاب های صوتی نمی روند و آنهایی که عادت به شنیدن و استفاده از کتاب های صوتی دارند عموما به دنبال کتاب های کاغذی نمی روند و این دو تاثیری بر یکدیگر نمی گذارند.

استقبال مردم از کتاب های صوتی

آذری در خصوص میزان استقبال مردم از کتاب های صوتی گفت: استقبال روز به روز بیشتر می شود ولی با استانداردهای جهانی خیلی فاصله دارد. می شود گفت بیشترین کتاب هایی که مردم به آنها علاقه نشان می دهند رمان و بعد مدیریت و موفقیت و توسعه فردی و بعد ژانرهای دیگر نظیر تاریخ، ادبیات و فلسفه. اما موفق ترین نوع رمان ها هستند. معمولا در میان کتاب های کاغذی هم پر فروش ترین کتاب ها رمان ها هستند. اینکه چه گروه هایی مخاطب این کتاب های صوتی هستند باید گفت عموما کتاب های صوتی برای دو گروه بزرگسال و کودک تولید می شود. اما عمده بزرگسالانی که این کتاب ها را مطالعه می کنند جزو اقشار جوان هستند و در واقع افرادی هستند که می دانند چگونه با اپلیکیشن های مختلف و وب سایت های دیگر کار کنند.

تاثیر کتاب های صوتی بر وضعیت اقتصادی

آذری در خصوص تاثیر کتاب های صوتی بر وضعیت اقتصادی گفت: هر چقدر فروش کتاب های صوتی بیشتر باشد ناشران بیشتر سود می کنند. عمده شرکت های کتاب های صوتی به سود دهی مناسب نرسیدند و کماکان دارند روی فعالیت شان سرمایه گذاری می کنند. از منظر ناشران کاغذی هم عمدتا هزینه ها را ناشر کاغذی متقبل نمی شود و تماما ناشران صوتی متحمل می شوند. بنابراین برای ناشر کاغذی هیچ ضرری ندارد و حتی سودی هم می برند.

تاثیر کتاب های صوتی بر میزان سرانه کتابخوانی

آذری در خصوص تاثیر کتاب های صوتی بر میزان سرانه کتابخوانی گفت: یک مزیت کتاب های صوتی این است که می توان از آنها در زمانی استفاده کرد که به صورت عادی نمی شود از کتاب های عادی استفاده کرد برای مثال در مترو و یا جاهای شلوغ و یا محل رفت و آمد و تحصیل و یا حتی موقع انجام دادن کاراهای خانه می توان از این کتاب ها استفاده کرد. بنابراین این امر قطعا با این شیوه می تواند به افزایش میزان سرانه کتابخوانی ما کمک کند.

وی افزود: از طرفی مزیت دیگر این کتاب ها در سهل الوصول بودن آنها است. شما اگر بخواهید یک کتاب کاغذی تهیه کنید حتما باید به کتابفروشی بروید تا آن را تهیه کنید اما کتاب های صوتی چون عمدتا در بستر پلت فورم ها و اپلیکیشن هایی است که در فضای اینترنت ارائه می شود خیلی راحت می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. این دو مزیت در کنار مزایای دیگر کتاب های صوتی قطعا بر میزان سرانه کتابخوانی تاثیر می گذارند.

موانع و مشکلات در زمینه کتاب های صوتی

آذری در خصوص موانع و مشکلات موجود در زمینه کتاب های صوتی گفت: ما برای شروع کار دو مشکل داشتیم یکی ناشران بودند که بد گمان بودند و در این زمینه همکاری لازم را نداشتند و بعد مردم بودند که خیلی با کتاب های صوتی و مزایای آن آشنا نبودند هر چند این وضعیت ها روز به روز بهتر می شد. ولی در حال حاضر کماکان نمی توانیم بگوییم که کتاب های صوتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. هنوز هم بسیاری از مردم اساسا با کتاب های صوتی و ویژگی های آن آشنایی ندارند و این مستلزم تبلیغات گسترده در این زمینه است. برای مثال صدا و سیما می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد.

آذری افزود: در واقع فرهنگ استفاده از کتاب های صوتی هنوز در کشور ما به میزان مطلوب جا نیفتاده است. مساله دوم مساله مجوزهای کتاب های صوتی است. اتفاق عجیب و غریبی که در کشور ما می افتد این است که ممکن است یک کتاب کاغذی مجاز باشد اما نسخه صوتی آن مجاز نیست. یعنی پیش آمده کتابی که کاملا مجاز است با ناشران صحبت می کنیم و از گوینده قول همکاری می گیریم و بحث میکس و موسیقی و… را هماهنگ می کنیم. اما وزارت ارشاد به این نسخه صوتی به دلایل غیر منطقی مجوز نمی دهد و این یک مشکل بسیار بسیار بزرگ برای صنعت کتاب های صوتی است و اگر این مشکل حل نشود این صنعت قطعا تعطیل خواهد شد. معنا ندارد کتاب مجاز باشد اما نسخه صوتی آن مجاز نباشد. چون نسخه های صوتی عین نسخه های چاپی هستند

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه کتاب های صوتی وجود دارد این است که در نمایشگاه های کتاب صورت کتاب های صوتی نمی توانند شرکت کنند. البته مجموعه ما یعنی آوا نامه و برخی دیگر چند سالی است که در نمایشگاه کتاب شرکت می کنند منتها باید یک پروسه خیلی خیلی طولانی برای گرفتن غرفه را انجام دهند که بارها پیش آمده پیشمان شوند و نخواهند ادامه دهند. بنابراین در نظر گرفتن سازو کاری برای این امر لازم و ضروری است.

آذری در آخر گفت: از طرفی اساسا فرهنگ کتاب های صوتی باید در جامعه جا بیفتد. برای مثال اگر یک دانش آموز دبیرستانی بخواهد کتاب رمان بخواند معمولا خانواده به وی پیشنهاد می کند که بهتر است به جای خواندن رمان تست کنکور بزند و اساسا فرزندان ما در سنین مدرسه با مقوله کتاب آشنا نمی شوند. ادامه رفتارهای این چنینی سبب می شود ایرانیان عمدتا کتاب خوان نشوند و سرانه کتاب خوانی در ایران کاهش پیدا کند. قاعدتا اگر در کشوری تعداد کتاب خوان ها بیشتر باشد تعداد کتاب گوش کن ها هم بیشتر می شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کتاب های صوتی و کتابخوانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید