آخرین خبر

تجربه نشان می‌دهد باید به جوانان اعتماد کنیم

 

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره برگزاری این رویداد هنری بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در این دوره به واسطه چهار رویکرد مهمی که دنبال می‌کند، یکی از اتفاقات شاخصی است که امسال در حوزه جوانان و نوجوانان شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: رویکرد اول، این است که برای نخستین بار، دبیریِ این رویداد به یک بانوی هنرمند و توانا واگذار شده است. سرکار خانم صدری به لحاظ علمی، دانشیار دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی و از حیث عملی نیز نگارگر، نقاش و مجسمه‌ساز هستند و تجربه تربیت هنرجویان بسیاری را در کارنامه خود دارند.

دیرکل هنرهای تجسمی گفت: رویکرد دوم، به تفکیک حوزه نوجوان و جوان بازمی‌گردد که در این دوره برای نخستین بار به اجرا درآمده است. از آنجا که این روزها بیگانگان تلاش بسیاری می‌کنند تا نوجوانان ما را از هویت ملی خود و داشته‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیری که ما در ایران اسلامی داریم، دور نگه دارند و ذهن آنها را مورد هجمه قرار دهند، تصمیم گرفتیم در جشنواره سی‌ام، بخش مجزایی را برای نوجوانان عزیمان در نظر بگیریم و برای آنها برنامه‌های ویژه‌ای طراحی کنیم. خوشبختانه در یکی از جلسات داوری که بنده حضور داشتم نیز شاهد انتخاب آثار بسیار خوبی از هنرجویان نوجوان بودم.

خراسانی‌زاده افزود: رویکرد سوم جشنواره سی‌ام، شعار «ایران دوست‌داشتنی» است که مبتنی بر هویت ملی ما انتخاب شده است. «ایران دوست‌داشتنی» همان نقطه اشتراکی است که همه ایرانی‌ها به آن می‌بالند. اینکه به طور خاص روی این مفهوم، تأکید، تمرکز و خلق اثر داشته باشیم و جهت‌دهی رویداد سی‌ام را به این سو سوق دهیم، اتفاق ویژه دیگری است که در این دوره از جشنواره شاهد هستیم.

رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ادامه داد: چهارمین رویکرد، این است که جشنواره سی‌ام در استان کردستان برپا می‌شود که به تعبیر مقام معظم رهبری، استانی فرهنگی است. ریشه‌های بسیار دیرین فرهنگ ایران در کردستان جای دارد و کردها همواره به ایرانی بودن خود افتخار کرده‌اند. در استان کردستان، محرومیت‌هایی در حوزه هنر وجود دارد و هنرمندان عزیز کردزبان ما به اندازه هنرمندان پایتخت، به استادان تراز اول و ظرفیت‌های هنری دسترسی ندارند. از این‌رو برگزاری این رویداد در سنندج کمک می‌کند فرصت مناسبی برای هنرمندان جوان و نوجوان این خطه به وجود آید تا به یاری خدا، شاهد حضور و نقش‌آفرینی مؤثر آنها باشیم. امیدوارم با مشارکت و همراهی اصحاب محترم رسانه، این رویداد هنری، آنچنان که باید، دیده شود و آحاد مردم، به‌ویژه مردمان خون‌گرم کردستان از این فرصت که با حضور استادان هنری سطح اول کشور همراه خواهد بود، آگاه و بهره‌مند شوند.

استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد تصریح کرد: برپایی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در استان کردستان و حضور استادان و هنرمندان در این خطه سرسبز، می‌تواند روایت متفاوتی را از زیبایی‌ها، فرهنگ و هنر این استان به آحاد مردم ایران ارائه دهد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به سیاست جوان‌گرایی که در این دوره از جشنواره به اجرا درآمده است، عنوان کرد: ما در کشورمان رویدادهای فرهنگی و هنری ملی و بین‌المللی متعددی را داریم که معمولاً در آنها اعضای شورای سیاستگذاری، دبیران و داوران، کسانی هستند که به لحاظ سن، جز پیشکسوت‌ها محسوب می‌شوند اما جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به واسطه اینکه باید برای جوانان و نوجوانان، طراحی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کند، لازم است از ترکیب جوان‌تری بهره ببرد. البته این سخن به آن معنا نیست که ما از حضور پیشکسوتان بهره‌مند نشویم. کما اینکه اکنون، هم در ترکیب شورای سیاستگذاری و هم در میان استادان کارگاه‌ها، از ظرفیت حضور پیشکسوتان و تجارب آنها بهره‌مند می‌شویم. اما تلاش کردیم در چند رده، به سراغ جوان‌ترها برویم؛ به‌ویژه جوان‌ترهایی که از حیث توانمندی‌های فنی و تخصصی در تراز اول هستند اما شاید تاکنون کمتر در چنین میدان‌هایی حاضر بوده‌اند و اکنون با حضور در این رویداد، توانمندی‌هایی خود را اثبات خواهند کرد.

خراسانی‌زاده در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: طبق شعار «کار جوانان به جوانان گذار» که در شورای سیاستگذاری مورد توجه قرار گرفت و در فراخوان هم به آن اشاره شده است، در این دوره کوشیدیم تا به معنای واقعی کلمه جوان‌ها به میدان بیایند و کار سیاستگذاری و اجرا را پیش ببرند. تجربه نشان می‌دهد که هرکجا به جوانان اعتماد کردیم، پشیمان نشدیم و خطرپذیری بالاتر جوان‌ها، خلاقیت‌های آنها و قدرت رهایی‌شان از محدودیت‌ها، همواره کمک کرده است که تحول و تعالی شکل بگیرد. امیدواریم تجربه برگزاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز این موضوع را اثبات کند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تجربه نشان می‌دهد باید به جوانان اعتماد کنیم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید