آخرین خبر

کتابی برای هنرجویان موسیقی با نام «آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی»

به گزارش آوای ایرانیان، «آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی» کتابی برای آموزش گام به گام هنرجویان موسیقی و علاقمندان این رشته نوشته محمدرضا سعیدی راهی بازار نشر شد.

محمد رضا سعیدی در مقدمه این کتاب آورده است: «دیرزمانی بود این جمله که «آواز ایرانی دارای تکنیک نیست و به صورت شفاهی و سینه به سینه آموزش داده می­شود»، ذهنم را به خود مشغول کرده بود و با خود می­اندیشیدم که آیا ممکن است هنری با این پیشینه و قدمت دارای تکنیک آموزش و اجرا نباشد؟ از این­روی در این زمینه مطالعات و تحقیقاتی را آغاز کردم و در طی این مسیر متوجه کمبود منابع مکتوب موسیقی شدم. با توجه به اینکه عمر موسیقی علمی ایران حدود صد سال بوده و هنوز جوان است و به آموزش دوره­ی پایه و اصول مقدماتی آواز ایرانی به صورت علمی و تکنیکی کمتر پرداخته شده است، نیاز کتابی در این زمینه بیش از پیش احساس شد و برای آنکه بتوانم قدمی هرچند کوچک و درحد بضاعت خود در امر آموزش این رشته بردارم، کتاب حاضر را که نتیجه­ ده سال مطالعه تحقیق و تلاش در زمینه تدریس آواز ایرانی است، به نگارش درآوردم».

«آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی» شامل ۱۰ بخش است و در آن به موضوعاتی چون: شناخت ساختار صدای انسان و رابطه­ آن با محیط پیرامون خود، کشف صدای صحیح و چگونگی مراقبت از صدا، صداسازی و تکنیک نفس­گیری، شناخت موسیقی شعر، تقویت اندام­های گفتار برای تلفظ صحیح حروف و ترانه و تصنیف­خوانی از روی خط نت و آوانویسی پرداخته شده است.

این کتاب تلاش دارد تکنیک (فنون اجرا)، موزیکالیته (صدای موسیقایی)، سونوریته (صدای مطلوب)، دینامیک (ارائه نوانس و حال درونی ترانه و تصنیف) را به هنرجویان بیاموزد.

این کتاب به همراه سی دی آموزشی توسط انتشارات ترفند با قیمت ۵۰ هزار ریال عرضه شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: « تمرینات کشف صدای صحیح» :

۱. کف اتاق درازکشیده و به­ طورصحیح نفس بکشید (شل بودن عضلات، بازبودن پشت بدن، حرکت دهنده­ های پائین سینه، حرکت دیافراگم و نفوذ آن در شکم، بی­ حرکت بودن قفسه سینه، کنترل نفس با عضلات بین دنده­ های سینه و با دیافراگم). یک­بار که هوا را کاملاً به درون شکم کشیدید، دست را بر روی عضلات شکم، نزدیک دیافراگم قرار دهید و هوا (نفس) را با تولید صدای «هـِ» به صورت ضرب ه­ای خارج کنید. این حرف را طوری بیان کنید که گویی از دیافراگم سرچشمه می­ گیرد. برای این کار حرکت دیافراگم باید زیر دست شما، به­ طور کامل محسوس باشد. این کار را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید صدا کاملاً از عمق بدن­تان سرچشمه گرفته است.

۲. همین کار را با بیان «ها» انجام دهید و آن­را تا آنجا که نفس اجازه می­ دهد، بکشید. باید کاری کنید که نفس با صدا یکی شود، طوری­که نفس پشت صدا قرار گرفته و آن­را هدایت کند. صدا باید از اعماق شش­ ها سرچشمه بگیرد. در این حالت، استخوان­های قفسه­ سینه همراه با صدا به ارتعاش در می­ آیند. این همان خاصیت تشدیدی است که در جستجوی آن بودیم. صدایی که به این صورت به دست می­ آید، کاملاً پرطنین و یکنواخت است.

۳. اکنون باید این عمل را در حالت ایستاده و یا نشسته انجام دهید. طریقه­ ایستادن و یا نشستن­تان باید درست باشد (سر راحت باشد و همچنین گردن و شانه­ ها بدون افتادگی، راحت باشند و وضعیت قرار گرفتن پاها نیز که به­ عنوان ستون بدن هستند، صحیح باشند). یک دست را روی عضلات شکم در محل دیافراگم قرار داده تا بتوانید حرکت دیافراگم را احساس کنید. هوا را کاملاً به درون (شکم) کشیده و با یک نفس کوتاه از دیافراگم بیرون بفرستید. این نفس کوتاه را به صورت «هـِ» بیان کنید و از حرکت دیافراگم مطمئن شوید.

۴. اکنون با بیان «ها» تا آنجا که می­ توانید، صدا را بکشید. تلاش کنید صدا از دیافراگم نشأت بگیرد و استخوان­های قفسه­ سینه، همراه با تولید صدا کاملاً مرتعش شوند. مراقب باشید عضلات بدن، کاملاً شل باشند و در ناحیه گلو و آرواره­ ها، هیچ­گونه انقباضی ایجاد نشود. این عمل را چندین مرتبه تکرار کنید تا صدایی که تولید می­کنید کاملاً شفاف، یکنواخت و استوار، پرطنین و کنترل ­شده باشد. از بلند کردن صدا در این تمرین، خودداری کنید.

۵. همین تمرین­ها را با بیان ادوات تحریر (مصوت­ های بلند آ، ای، او و مصوت­های کوتاه  اَ ، اِ ، اُ) انجام دهید و تلاش کنید که هنگام بیان آنها، صدا عمقی باشد. در همین حالت که عضلات کاملاً شل و آزاد هستند و صدای شما، مانند نفس­تان از اعماق بدن سر چشمه می­ گیرد و هیچ­گونه انقباض در گلو و آرواره ­ها ندارید، یک آواز ساده را که در ذهن دارید، به ­آرامی زمزمه کنید. تلاش کنید هنگام بیان نت­ های این آواز، همان احساسی را داشته باشید که موقع بیان مصوت­ها داشته ­اید؛ یعنی صدا کاملاً شفاف، پرطنین، یکنواخت، استوار و کنترل­ شده از اعماق بدن نشأت گیرد. تمریناتی را که در این ۵ قسمت توضیح داده شد، مکرر و روزانه انجام دهید تا تولید صدای صحیح برای شما ممکن شود».

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کتابی برای هنرجویان موسیقی با نام «آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید