آخرین خبر

«خجسته باد این پیروزی» را برای کدام عملیات ساختند؟

به گزارش آوای ایرانیان، «آن روزها چهار نفر بودیم که سرودهای دفاع مقدسی را می‌ساختیم. از ساخت هر سرود خاطره خوبی دارم. وقتی گفتند که این سرود («خجسته باد این پیروزی») را بسازیم، دقیقا توضیحی ندادند که به چه منظور؛ تنها گفتند اتفاق بزرگی در راه است.»

این جملات بخشی از روایت محمد گلریز ـ خواننده ـ از ساخت موسیقی «خجسته باد این پیروزی» است که در قالب برنامه «شب موسیقی» پخش شد.

متن ترانه «خجسته باد این پیروزی» به قلم محمد سبزواری ساخته شده و با آهنگسازی احمدعلی راغب و تنظیم مجتبی میرزاده همراه بوده است.

از بخش‌های معروف این سرود که با آن آغاز می‌شود، می‌توان به «از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما/ جاودانه شد از فروغ ظفر پگاه ما» اشاره کرد.

اما محمد گلریز درباره ساخت این اثر بیان می‌کند: تمام کارهایی که من خوانده‌ام برایم خیلی خاطره‌انگیز است و از آنها خاطره خوب دارم. یکی از کارهایی که خوانده‌ام و بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت، اثر «خجسته باد این پیروزی» بود. به یاد دارم که حدود یکی ـ دو ماه قبل از عملیات بیت‌المقدس که برای آزادی خرمشهر انجام شد، به ما سفارش دادند که یک پیروزی بزرگ در راه داریم و باید یک سرود حماسی با این مشخصات بخوانیم. ولی ما نمی‌دانستیم به چه منظور است.

او در ادامه به تیمی که با همکاری آن‌ها سرودهای حماسی را می‌ساخته است، اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: به هر صورت ما یک تیم چهار نفره شامل احمدعلی راغب، شادروان مجتبی میرزاده، خودم و مرحوم محمد سبزواری بودیم. ساخت اکثر سرودها را با این تیم انجام می‌دادیم که البته آقای فریدون شهبازیان نیز همیشه ناظر ضبط بود و تقریبا تهیه‌کننده سرودها می‌شد. ما چنین تیمی بودیم و در هر صورت روزهایمان را می‌ساختیم. این سرود در یکی از گوشه‌های آواز بیات ترک به نام روح‌‍‌الارواح است که در آن ردیف و گوشه ساخته شد. خداوند مجتبی میرزاده را رحمت کند؛ چراکه تنظیم این سرود شاهکار موسیقی است. این را من نمی‌گویم، بلکه خیلی از اساتید و کسانی که این موسیقی را گوش داده‌اند و اهل فن موسیقی هستند می‌گویند.

محمد گلریز از خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ ایرانی است. او یکی از خوانندگان دوران دفاع مقدس است و صدایش به عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌ است. نام اصلی وی محمد علی گلپایگانی است و برادر کوچک‌تر اکبر گلپایگانی (گلپا) است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«خجسته باد این پیروزی» را برای کدام عملیات ساختند؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید