آخرین خبر

از نگاه مجرمانه به هنرمندان موسیقی تا تأثیر موسیقی بر رونق گردشگری هرمزگان

 شب گذشته(دوم مهرماه) نشست فعالین موسیقی استان هرمزگان با فرماندار شهرستان بندرعباس برگزار و هنرمندان موسیقی به بیان مشکلات خود پرداختند.

به گزارش آوای ایرانیان، رئیس انجمن موسیقی استان هرمزگان در ابتدای این نشست با بیان اینکه در جمع حاضر افرادی از ۱۵ بخش موسیقی هرمزگان از مؤسسات، آموزشگاه‌ها، گروه‌های اجرا کننده در اماکن تفریحی، گروه‌های سنتی، محلی و پاپ، بانوان، پیشکسوتان، نوازندگان و فعالین رسانه‌ای در حوزه موسیقی حضور دارند.

احمد پاداش با اشاره به اینکه موسیقی هرمزگان شاخص در هنر، موسیقی دریا، کویر هوا است، تصریح کرد: در دنیا موسیقی هرمزگان جز یکی از شاخص‌های موسیقی است و همواره گروه‌های موسیقی هرمزگان در صحنه‌های بین‌المللی با درخشش به خانه بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه بندرعباس شهری ساحلی است و باید به موسیقی آن به‌عنوان صنعتی در جذب گردشگر نگاه شود، اظهار کرد: اشتغال و درآمد خوبی باید برای هنرمندان موسیقی از این بخش به وجود بیاید که این مهم بدون حمایت مسئولین اجرایی نمی‌شود.

پاداش با اشاره به اینکه باید از سرمایه‌های استان بهره لازم ببریم و می‌توانیم بندرعباس را از مهم‌ترین مراکز گردشگری در کشور و حتی منطقه قرار دهیم، اضافه کرد: با شرکت‌های توریستی وارد مذاکره شده‌ام و آن‌ها از موضوع برگزاری جشنواره‌های موسیقی در جذب گردشگر استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: به دنبال برگزاری جشنواره‌ای موسیقی با حضور “یانی” از هنرمندان برجسته جهانی هستیم تا بتوانیم قدمی بزرگ در اعتلای موسیقی هرمزگان برداریم.

رئیس انجمن موسیقی استان هرمزگان در پایان با بیان اینکه به دنبال ساماندهی اجراهای ارگانی گروه‌های موسیقی هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم تفاهم‌نامه منعقد شود از این پس دستگاه‌های اجرایی برای اجراهای ارگانی خود از طریق انجمن موسیقی با گروه‌ها وارد مذاکره شود تا سروشکل بهتری به خود بگیرد و شاهد اجرای موسیقی درست هرمزگانی باشیم.

در ادامه یک پیشکسوت موسیقی استان هرمزگان گفت: بیمه هنرمندان امری مهم است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد تا هنرمندان از آن نفع ببرند.

احمد توحدی با اشاره به اینکه صندوق تعاونی هنرمندان هرمزگان یکی از ستون‌ها مغفول مانده است، تصریح کرد: تقدیر از هنرمندان پیشکسوت یکی از اولویت‌های مسئولین باید باشد تا این هنرمندانی که برای ایستادگی موسیقی هرمزگان تلاش کرده‌اند از یادها نروند.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری ترانه‌های قدیمی هرمزگان امری مهم و ضروری است، اظهار کرد: این آرشیو می‌تواند تا سالیان سال ماندگار بوده و سبب شود تا کسی حق دست‌درازی به این صندوقچه ارزشمند نکند.

در ادامه یک فعال موسیقی هرمزگان با بیان اینکه ۳۳ سال کار هنری می‌کنم و شاعر، خواننده، آهنگساز و نوازندگی را در کارنامه خود دارم، افزود: کتاب شعری را سال گذشته چاپ کردم و برای حمایت به‌تمامی مسئولین مراجعه کردم اما کسی استقبال نکرد و سرانجام مجبور شدم، خود در لب دریا بندرعباس اقدام به فروش کتاب‌هایم کنم.

ناصر زرجام با اشاره به اینکه هنرمندان قشر خاصی از جامعه هستند که روحیات متفاوتی دارند، اظهار کرد: اگر هنرمندان حمایت شوند، مفید و اگر مورد بی‌تفاوتی قرار بگیرند سبب گوشه‌نشینی و دوری شادی و نشاط از جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید هنرمندان دچار بیماری سرخوردگی شوند که آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد، اضافه کرد: هر هنرمند می‌تواند پتانسیل بالای خود را به عرضه بگذارد و حتی هرمزگان می‌تواند محل صادرات هنرمندان به سایر استان‌ها باشد اگر حمایت در این بخش انجام شود همان‌طور که اکنون شاهد هستیم هنرمندان بسیاری از هرمزگان در گروه‌های مختلف کشور می‌نوازند.

زرجام در پایان اظهار کرد: اگر ظاهر هنرمند شیک و آراسته است اما در واقعیت بی‌پناه است و هنرمندان موسیقی از اقشار ضعیف جامعه هستند.

یکی از نوازندگان موسیقی در استان هرمزگان با بیان اینکه باید بحث اشتغال‌زایی و درآمد پایدار هنرمندان موسیقی نگاه جدی‌تری شود، افزود: هنرمندان موسیقی در هرمزگان تنها در شش ماه از سال می‌توانند کار و فعالیت کنند و در شش ماه دیگر خانه‌نشین بوده و عملاً درآمدی ندارند.

طارق نیک پور در پایان نبود فضای تمرینی مناسب برای گروه‌های مختلف موسیقی در استان هرمزگان را از معضل‌های مهم این حوزه دانست.

یکی از فعالین موسیقی استان هرمزگان در این نشست با بیان اینکه کمتر پیش می‌آید یک مسئول در جایگاه مسئولیتش اینچنین به سخنان هنرمندان گوش بدهد، تصریح کرد: از سال ۷۵ در حوزه موسیقی فعالیت دارم و سالیان سال در این حوزه حضور دارم اما تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستم.

مجید کمالی با اشاره به اینکه هنرمندان موسیقی از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند، اظهار کرد: هنرمندان موسیقی هنرمند هستند نه مجرم که برخی اوقات شاهد برخوردهای نامناسبی از سوی مسئولین هستیم.

وی با بیان اینکه تالار شهید آوینی بندرعباس باید محلی برای عرض‌اندام هنرمندان بومی در کنار هنرمندان پایتخت‌نشین هم باشد درصورتی‌که آن‌چنان هزینه‌ها بالاست که حمایتی در این بخش نمی‌بینیم، عنوان کرد: باید به دنبال راهکاری باشیم برای حمایت و پرورش از ظرفیت و پرورش استعدادهای بومی و حمایت یک یا دو رسانه به‌تنهایی کمک نمی‌کند.

همچنین یکی از نوازندگان و مدیر آموزشگاه موسیقی در استان هرمزگان گفت:  از ۹ سالگی نوازندگی را شروع کردم و امروز پس از ۳۰ سال تلاش و فعالیت در این حوزه خود را مدیون پیشکسوتان همچون استاد توحدی می‌دانم.

مرتضی کریمی با اشاره به اینکه با گروه‌های مختلف برای اجرا به کشورهای متفاوتی رفته‌ام، تصریح کرد:در هر کشور شاهد هستیم در تالار مشاهیر و جای‌جای نقاط شهرشان یادبود و تندیس‌های بزرگان هنری و ورزشی شهرشان نصب‌شده است اما در هرمزگان به این موضوع توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دیگر نسل امروز منصفی، عبداللهی، سرخاب و بسیاری دیگر را از یاد برده‌اند زیرا در زنده نگاه‌داشتن نام و یادشان تلاش نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: وقتی در آموزشگاه موسیقی تدریس می‌کنم هدفی جز رشد و اعتلای موسیقی هرمزگان ندارم.

این نوازنده چیره‌دست عود با اشاره به اینکه نمی‌دانم چرا برخی مسئولین با هنرمندان موسیقی همچون مجرم برخورد می‌کنند، اضافه کرد: شاهد هستیم در برخی آموزشگاه‌ها که رایانه و نقاشی تدریس می‌شود اکنون آموزش موسیقی هم ورود کرده که باید فکر جدی به این موضوع شود زیرا فنی و حرفه‌ای نهاد مجوز دهنده این موضوع نباید باشد.

یکی از بانوان فعال در موسیقی هرمزگان در این نشست گفت: ایجاد و تشکیل دفتر انجمن موسیقی استان هرمزگان، دفتری در خور شأن امری ضروری است.

ملیحه شاهین زاده با بیان اینکه موسیقی هرمزگان نیاز به یک مکان مناسب برای کنار هم قرار گرفتن اعضای موسیقی و تصمیم‌گیری‌های اساسی است، عنوان کرد: امیدوارم با نگاه مثبت مسئولین شاهد تحقق این موضوع باشیم.

در ادامه دبیر کمیته بانوان انجمن موسیقی استان هرمزگان با بیان اینکه باید خانه موسیقی در بندرعباس راه‌اندازی شود، افزود: در این خانه موسیقی به دنبال آن هستیم تا افرادی که بضاعت مالی برای پرداخت شهریه و تهیه ساز ندارند زیر نظیر اساتید برجسته آموزش‌های لازم را ببینند.

اطهر قوامی با اشاره به اینکه هنرهای دیگر ترسناک نیست اما هنرمند موسیقی ظاهراً ترس به دنبال دارد، اظهار کرد: باید مکانی مناسب برای فعالیت تخصصی بانوان در حوزه موسیقی پیش‌بینی شود زیرا در این بخش ظرفیت مناسبی در موسیقی هرمزگان وجود دارد.

یکی از فعالین حوزه تدریس در آموزشگاه‌های موسیقی هرمزگان گفت: ۱۳ سال در حوزه موسیقی فعالیت دارم و امروز شاهد رشد در تمامی زمینه‌های موسیقی در استان هرمزگان هستیم.

مرجان هدایت با بیان اینکه امروز شاهد رشد اصولی هنرآموزان موسیقی در استان هرمزگان هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه بانوان شاهد حضور نوازنده‌های چیره‌دستی هستیم که به‌زودی می‌توان از آن‌ها بیشتر شنید.

وی در پایان گفت: باید طبق قوانین موجود در کشور فعالیت برای حضور بانوان در عرصه موسیقی در استان هرمزگان اعطا شود.

نماینده موسیقی جزایر استان هرمزگان در این نشست گفت: باید مسئولین هنرمندان را از خود ببینند و با یک وفاق و همدلی در جهت برطرف شدن مشکلات گفته‌شده حرکت کرد.

محمد آرامباش با بیان اینکه باید هنرمندان را در احقاق حقوقشان دخیل کرد تا بتوانیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم، اظهار کرد: چرا نباید کتب ارائه‌شده در خصوص ریشه موسیقی هرمزگان به دست هنرمندان هرمزگانی نوشته شود و چرا باید منابع نوشتاری از سایر استان‌ها باشد مگر هرمزگان خود در این زمینه آثار یا شخصی ندارد که باید اینچنین تاریخ موسیقی هرمزگان گاهأ به‌اشتباه بیان شود.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم در پایان جلسه شاهد صورت‌جلسه و خروجی مناسبی باشیم ، عنوان کرد: باید به سمت اجرای پرفورمنس موسیقی برویم یعنی با کمک سایر هنرمندان انجمن شعر، نمایش و تجسمی به سمت ایجاد آثار نو پیش برویم.

یکی از فعالین موسیقی استان هرمزگان در این نشست گفت: دانشگاه موسیقی تقریباً در هرمزگان نداریم و آن دانشگاهی هم که روزگاری فعالیت داشت به دلیل نبود اساتید مناسب و اهل‌فن به تعطیلی درآمد.

اسفندیار افروزه با بیان اینکه ۱۵ سال است که در چنین جلساتی شرکت می‌کنیم اما شاهد خروجی مناسبی نیستیم، تصریح کرد: ایجاد گروه‌های موسیقی زیر نظر انجمن موسیقی استان امری ضروری است؛ کاری که در سالیان گذشته با کمک استاد توحدی صورت گرفت و شاهد درخشش گروه‌های موسیقی استان هرمزگان در جشنواره‌های بین‌المللی بودیم.

وی با اشاره به اینکه در آموزشگاه‌های موسیقی از حضور اساتید شاخص رنج می‌بریم، عنوان کرد: بسیاری از اساتید برای تدریس آموزش ندیده‌اند و رشد هنزآموزان بعد از مقطعی در هرمزگان متوقف می‌شود که برای این موضوع باید به فکر دعوت از اساتید ممتاز کشوری باشیم.

موسس قدیمی‌ترین آموزشگاه موسیقی در استان هرمزگان افزود: ۳۳ سال است در این حوزه فعالیت دارم و در سال ۷۷ اولین آموزشگاه رسمی موسیقی را در استان هرمزگان با کمک استاد توحدی راه‌اندازی کردم.

علیرضا عابدینی با بیان اینکه اساتید درجه‌یک کمی در استان هرمزگان داریم، اظهار کرد: اکنون استاد با جلسه‌ای ۱۲۰ هزار تومان برای هر جلسه به استان هرمزگان می‌آید که اگر بتوانیم سطح اساتید خود را بالا ببریم به‌طور حتم شاهد بهره‌مندی بیشتری خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه باید صندوقی برای هنرمندان موسیقی تأسیس و هرکس سهمی در آن پرداخت کند، اضافه کرد: این صندوق می‌تواند در مواقع ضروری که هنرمندان به مشکل برمی خورند به کمکشان بیاید و بنده به‌عنوان اولین نفر حاضرم در این صندوق سهم خود را بپردازم.

یکی دیگر از فعالین موسیقی استان هرمزگان در این نشست گفت: بخش زیادی از مسائل مطرح‌شده به موضوعات مالی مرتبط است و تا این مشکل وجود دارد نمی‌توان به برطرف شدن تمامی مشکلات خوشبین بود.

رضا احمدی با بیان اینکه حمایت از گروه‌های موسیقی محلی، نواحی و کلاسیک در هرمزگان امری ضروری است، اضافه کرد: بحث مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه های اقتصادی در زمینه فرهنگ و هنر مغفول مانده و تنها از حمایت این بخش مهم در زمینه ورزش صحبت می‌شود.

سرپرست گروه موسیقی رونگ در این نشست گفت: پس از جشنواره موسیقی خلیج‌فارس شاهد شکل‌گیری مثلت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی استان هرمزگان و مجله آنلاین فرهنگی و هنری شرجی بودیم که حرکتی جدید و مثبت در زمینه موسیقی هرمزگان بود.

روح‌الله اسفندی با بیان اینکه اگر فرماندار مرکز ثقل باشد و هنرمندان را در کنار خود ببیند به‌طور حتم با کمک هم و وحدت و همدلی می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت، اضافه کرد: در این صورت می‌توان به رشد موسیقی استان هرمزگان خوشبین بود.

مدیر مجله آنلاین فرهنگی و هنری شرجی در این نشست گفت: شرجی بدون هیچ چشمداشت مالی و تنها با هدف اعتلای فرهنگ و هنر در این زمینه فعالیت کرده تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات این حوزه را با کمک خود جامعه موسیقی برطرف کنیم.

محمدجواد رسولی با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری بندرعباس طی این سال‌ها توانسته فرهنگسراهای مناسبی در سطح شهر بندرعباس تأسیس کند، اظهار کرد: امیدوارم با نگاه مثبت شهردار بندرعباس و تعامل فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد حضور انجمن‌های فرهنگی و هنری در این فرهنگسراها باشیم تا مشکل کمبود فضای فرهنگ و هنری برای فعالیت هنرمندان کاسته شود.

وی در پایان گفت: شرایط موسیقی در هرمزگان با نگاه مثبت مسئولان از نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گرفته تا استاندار خوب و شاهد همدلی و تولید آثار فاخری در موسیقی استان هرمزگان هستیم.

منبع: ایسنا

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “از نگاه مجرمانه به هنرمندان موسیقی تا تأثیر موسیقی بر رونق گردشگری هرمزگان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید