آخرین خبر

نشاط اجتماعی از طریق سینما به جامعه بازگشت /لزوم تبیین نقش سینما در زندگی مردم

به گزارش گارش آوای ایرانیان رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر یک روزه خود به استان فارس با نماینده ولی فقیه این استان دیدار کرد.
 محمد خزاعی در سفر خود به استان فارس با نماینده ولی فقیه و امام جمعه این استان امروز ( ۸ آبان ماه) دیدار کرد.
وی در ملاقات با آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه ائمه جمعه آگاهی و شناخت دقیق و ملموسی از ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرها دارند، گفت: قطعا امامان جمعه می‌توانند تصویر بهتری از وضعیت فرهنگی و اجتماعی و مطالبات مردم در حوزه فرهنگ و سینما را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه در این دوره، حساسیت‌های بالایی نسبت به مسائل اخلاقی و خانواده و مباحث راهبردی کشور داشته‌ایم، اضافه کرد: رونق به سینماها برگشته است و به تبع آن، تولید هم باز خواهد گشت.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهتمام ویژه در این دوره به استان‌ها و توسعه صنعت سینما در سطح کشور اظهار کرد: رویکردهای حمایتی ما از سینمای استان‌ها و احیای سینمای بومی در چند محور برنامه‌ریزی شده و خوشبختانه طی دو ساله اخیر اقدامات ملموسی در زمینه توسعه، ارتقای آموزش، رونق سینماها و رویدادها و حمایت از سینماگران استانی صورت گرفته است اما کافی نیست.
خزاعی ادامه داد: در حوزه زیرساخت شاهد روند توسعه و شکوفایی مطلوبی هستیم.
به گفته وی، قدرت سینما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سینما را نباید به صرف تفریح و اوقات فراغت ببینیم چرا که رسانه‌ای با کارکردهای گسترده فرهنگی و آموزشی است.در پیرو تاکیدان مقام معظم رهبری، در دولت سیزدهم در زمینه تربیت نیروی انسانی جدید، شاهد بارقه‌های شکل‌گیری نسل جدید و پوست‌اندازی در این زمینه هستیم. همچنین در جشنواره فیلم کوتاه تهران که هفته گذشته برگزار شد نیز با استعدادها و ظرفیت‌های تازه روبرو بوده‌ایم.
خزاعی همچنین با اشاره به گسترش فضای فعالیت سینما در سطح ملی و بین‌المللی اظهار کرد: در عرصه بین‌الملل نیز تحولات و افق‌ها بر اساس نیازهای سینمای کشور طراحی و ترسیم شده است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: توجه به مباحث نظری سینما، فلسفه محتوایی و استانداردهای کیفی فیلم‌ها به موازات توسعه زیرساخت، اهمیت دارد.
به گفته وی، استان فارس و شهر شیراز از ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه سینما برخوردار است و از لحاظ مخاطب در سطح کشور در رتبه سوم قرار داشته و در راستای توسعه زیرساخت سینما نیز روند خوبی را طی می‌کند.
آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این دیدار گفت: طی سال‌های اخیر نشاط چشمگیری در زمینه سینما در فضای کشور ایجاد شده که جای قدردانی دارد.
وی ادامه داد: اگر سینمای ایران قرار است نماینده انقلاب، تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد باید شاخصه‌ها و مولفه‌های آن نیز مشخص شود.
به گفته وی، سیاست گذاری‌های فرهنگی بویژه در حوزه سینما باید مبتنی بر افق بلندمدت و پایدار بوده و با دولت‌ها دستخوش تغییرات نشود.
آیت الله دژکام عنوان کرد: لازم است نقش سینما در زندگی اجتماعی مردم تبیین شود
.
وی ادامه داد: برای اغلب مخاطبان، سینما وجه سرگرم کنندگی برجسته‌ای دارد تا وجوه اموزندگی و تاثیرگذاری فرهنگی آن، اما نباید از این بخش سینما غافل شد.
به گفته وی، سینما جایگاهش آموزش صرف نیست همچنانکه صرفا سرگرمی هم نباید باشد.فلسفه سینما، اقتصاد سینما، سرگرمی آن همگی توامان باید مورد نظر باشد.
آیت الله دژکام با بیان اینکه با توجه به کارکردهای سینما، باید نگاه بین المللی در این عرصه فراموش نشود، افزود: باید سیاستگذاری در سینما و جشنواره فجر به گونه ای باشد تا به اهداف بین المللی هم نزدیک شویم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: سینما باید بازتاب دهنده فرهنگ، تاریخ و هویت ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد
وی بر این باور است آموزش، توسعه فرهنگ و سینما و جایگاه این هنر در زندگی اجتماعی ما نیاز به نظریه پردازی و بازشناسی دارد و ما هنوز در آغاز راه هستیم.
امام جمعه شیراز تاکید کرد: سینما و هنر باید به انسجام اجتماعی و همبستگی ملی کمک کنند و این نیاز به نظریه پردازی و جامعه شناسی دارد
وی گفت : انصافا طی این دو سال در همه بخش های دولت از جمله فرهنگ و سینما تحولات خوبی را شاهدیم و جای تقدیر دارد
آیت الله دژکام تصریح کرد: معتقدم زیرساخت فرهنگی و نظریه کلان فرهنگی – اجتماعی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد
وی افزود: مدیریت در این عرصه کار سخت و سنگینی است ولی امیدواریم تا از سینما در راستای تمدن سازی نوین اسلامی بهره گیریم.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نشاط اجتماعی از طریق سینما به جامعه بازگشت /لزوم تبیین نقش سینما در زندگی مردم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید