آخرین خبر

سکوت عجیب همایون شجریان/واکنش امیر مقاره به حواشی کنسرت ماکان بند

به گزارش آوای ایرانیان فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر به ویژه ایام «کرونا» و «پسا کرونا» تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارایه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

 

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

 

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

 

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

در چهارمین شماره این گزارش، مرور محدودی داریم به فعالیت‌ها و مطالب منتشر شده هنرمندان موسیقی که طی روزهای گذشته از پس درگذشت اکبر گلپایگانی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی عمده مطالب و توجهات خود را متمرکز با این موضوع کرده بودند. شرایطی که منجر شد برخی از آن‌ها در کنسرت‌ها و برخی دیگر در پست‌های شخصی با درگذشت این هنرمند جریان‌ساز موسیقی آوازی ابراز همدردی کنند.

 

 

همایون شجریان؛ تبلیغ بخش دوم گفت‌وگو با عادل فردوسی‌پور و دیگر هیچ

 

از نکات جالب توجهی که طی روزهای گذشته به‌ویژه پس از درگذشت مرحوم اکبر گلپایگانی به شدت در فضای مجازی به چشم آمد، سکوت عجیب و غریب همایون شجریان نسبت به درگذشت این خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی بود که با واکنش‌های منفی برخی از علاقه‌مندان و کاربران نیز مواجه شد.

 

انتظار می‌رفت این خواننده موسیقی ایرانی که اکنون یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین هنرمندان موسیقی ایرانی در بین مردم است، در پس درگذشت اکبر گلپایگانی همچون دیگر خواننده‌های موسیقی ایرانی، پست یا مطلبی را منتشر کند. پیش‌بینی که غلط از آب درآمد و این خواننده در اقدامی عجیب و تامل برانگیز فقط به انتشار پستی درباره بخش دوم گفتگوی خود با عادل فردوسی‌پور در یکی از اپلیکیشن‌ها در این یکی‌دو روز اکتفا کرد.

 

اقدام عجیب همایون شجریان شرایط را به سمتی برد که در پست آخر این خواننده شناخته شده واکنش‌های منفی کاربران را در پی داشت. باید دید آیا همایون شجریان نسبت به این مطالب منتشر شده و نکات دیگر پیرامون این مساله واکنش نشان خواهد داد یا خیر؟

 

 

امیر مقاره؛ این چالش‌ها را اگر خارجی‌ها انجام بدن همه میگن: «چقدر خفن!»

 

پس از انتشار تصاویر یکی از تازه‌ترین کنسرت‌های «ماکان بند»، حواشی و انتقادات فراوانی به آن‌ها در صفحات مجازی و رسانه‌ها منتشر شد. شرایطی که متمرکز بر اجرای برخی حرکات در کنسرت توسط خواننده‌ها و گروه نوازنده بود و موجب حواشی فراوانی هم شد.

 

امیر مقاره یکی ازخوانندگان گروه ماکان در تازه‌ترین پست خود پیرامون این حواشی نوشته است: «ممنونم از تک به تک اعضای گروه که بی‌شک جزو خفن‌ترین‌ها هستند و با اکت‌ها و انرژی مثبت‌شون اجراها رو خاص و جذاب کردند و وظیفه خودم می‌دانم که تشکر کنم از عزیزانی که با ما همکاری کردند و برای اولین بار اجازه این نوع اجراها رو به ما دادند. همچنین ممنونم از تک تک شماها برای حمایت همیشگی‌تون؛ بدونید ما همیشه در تلاشیم که با متفاوت بودن اجراها کاری کنیم فقط و فقط به شماها که لایق خوشحال بودن هستید خوش بگذره. خیلی دوستتون داریم و مرسی که با وجودتون باعث انگیزه و حال خوب ما هستید و باعث شدین جو اجراها انقدر متفاوت باشه … دوستتون داریم.

 

و یه چیز دلی می‌گم! این چالش‌ها را اگر خارجی‌ها انجام بدن همه میگن: چقدر خفن، چقدر خوبه، یکم یاد بگیرین. کاش تو ایران این اتفاق‌ها بیوفته و غیره … اما وقتی ماها انجام میدیم اصلاً ماها نه، وقتی یک ایرانی این کارا رو می‌کنه جای تشویق تخریب می‌شوند. با وجود این همه محدودیت وقتی این کارها انجام میشه هیچکس نیست حمایت کنه (البته بلا نسبت بعضی از رسانه‌ها و مردم که لطف دارند) انگار ما ایرانی‌ها همیشه عادت داریم که از هم‌نوع خودمون حمایت نکنیم و تخریبش کنیم… من به نظرات همگی حتی عزیزانی که «هیت» میدن هم احترام می‌گذارم.

 

این متن فقط دلی بود. عذر می‌خوام که سرتون رو درد آوردم. بیشتر از این وقت‌تون نمی‌گیرم. در آخر ازتون ممنون میشم اگر این ویدئو را حمایت کنید و ادد استوریش کنید. بازهم می‌گم اگر دوست داشتید.»

 

 

کیوان آقا قاسمی؛ رونمایی از یک کتاب فوتبالی-موسیقایی در موزه موسیقی

 

کیوان آقا قاسمی استادیار گروه موسیقی دانشگاه گیلان و مشاور پژوهشی موزه موسیقی هم در تازه‌ترین پست خود از برگزاری یک نشست تخصصی با عنوان «آوازهای فوتبال در ایران» خبر داده است.

 

وی در این پست نوشت: «عصر پنجشنبه بخارا این بار در موزه موسیقی تهران، برگزارکننده محفلی موسیقایی-فوتبالی است. این برنامه در ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۱۸ آبان برگزار می‌شود.

 

در این پنجشنبه شب بخارا، مروری بر کتاب «آوازهای فوتبال در ایران» خواهیم داشت و طی برنامه متخصصان و پیشکسوتانی چون منوچهر زندی، حسین راغفر، حمید علیدوستی، نپوموک ریوا، راینهارد کوپیتز در حوزه موسیقی‌شناسی و فوتبال به سخنرانی درباره این کتاب خواهند پرداخت و با رویکردهای متفاوت، عصری موسیقایی-فوتبالی را رقم خواهند زد.

 

 

محسن شریفیان؛ اطلاع درباره یک کنسرت خارجی به نفع کودکان کم‌برخوردار

 

محسن شریفیان پژوهشگر، نوازنده و سرپرست گروه موسیقی «لیان بوشهر» که در روزهای پیش‌رو تور کنسرت‌های خارجی را با همراهی یک نوازنده بین‌المللی ساز دیجیریدو برگزار خواهد کرد، در تازه‌ترین پست خود نوشت: «ویلیام بارتون، موسیقیدان مطرح استرالیایی و نوازنده متبحر و سرشناس ساز دیجیریدو است که از سن ۱۱ سالگی، نواختن این ساز را از بزرگان قبایل بومی منطقه آموخته است.

 

هم‌نشینی ساز نی جفتی و تکنیک نواختن آن با دیجیریدو، آمیختن نواهای مردمانی که از دو قاره متفاوت در فاصله جغرافیایی قابل تامل است که می‌تواند اشتراکات فرهنگی ارزشمندی را رونمایی کند.»

 

دیجیریدو ساز بومیان استرالیا با قدمتی ۱۵۰۰ ساله است که به عنوان ساز همراهی کننده برای آوازها و داستان‌سرایی‌ها استفاده می‌شود. نقطه عطف این کنسرت هم‌نوازی ویلیام بارتون با محسن شریفیان و گروه موسیقی «لیان» در یکی از مهم‌ترین سالن‌های سیدنی است که تاکنون با استقبال زیادی مواجه شده است.

 

محمد بحرانی، آکا صفوی، محمود بردک نیا، مرتضی پالیزدان، لیانا شریفیان از ایران، کنسرت «لیان» را به همراه دیگر نوازنده‌ها از استرالیا همراهی خواهند نمود.

 

اجراهای ما در کشور استرالیا به ترتیب ۱۰ آذر در ملبورن، ۱۲ آذر در بریزین، ۱۹ آذر در شهر سیدنی خواهد بود. البته بخشی از درآمد حاصل از فروش بلیت به بنیادی تقدیم خواهد شد تا در فراهم کردن امکانات آموزشی برای کودکان کم‌برخوردار در ایران سهمی داشته باشد.

 

 

کارن همایون‌فر؛ ببخشید دلم خیلی شکسته است

 

کارن همایون‌فر از نوازندگان و آهنگسازان شاخص سینمای کشورمان که در سال‌های اخیر آثار پرمخاطب و ارزنده‌ای را در حوزه موسیقی متن و نوازندگی پیش روی مخاطبان قرار داده تازه‌ترین پست فضای مجازی‌اش را به ارایه یک تک‌نوازی پیانوی محزون اختصاص داده است.

 

وی در این پست خود نوشته است: «پانزده ساله بودم که برای اولین بار با واریاسیون‌های گلدبرگ باخ آشنا شدم. چهل سال پیش … و صدها ادیسیون و ضبط مختلف که با سختی پیدا کردم. چهل سال عاشقانه بارها تمام واریاسیون‌ها را تمرین می‌کردم و هنوز که هنوز است به نظرم یکی از زیباترین و اصیل‌ترین ملودی‌های تاریخ موسیقی کلاسیک است.

 

امشب بی‌حوصله و غمگین بودم گفتم شاید کمکم کند. حال بدم را ببخشید. دلم خیلی شکسته است.»

 

 

علی رهبری؛ برگزاری سیزدهمین برنامه موسیقایی در سنت پترزبورگ

 

علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ایرانی که همزمان با مسابقات آسیایی در هانگژو و کنفرانس جاده ابریشم در پکن توسط کشور چین برای همکاری با ۳ ارکستر سمفونیک این کشور دعوت شده بود اکنون بار دیگر روز جمعه سوم آذر برای سیزدهمین بار متوالی با آثاری از آمادیوس موتسارت و لودویک فان بتهوون در تالار اپرای مارینسکی در سنت پترسبورگ روسیه روی صحنه خواهد رفت.

 

در تازه‌ترین پست علی رهبری رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران ضمن ارایه توضیحاتی درباره این برنامه نوشته شده: «در این برنامه خانم زرینا شیمانسکایا پیانیست اهل سنت پترزبورگ، علی رهبری، رهبر دایم مهمان اپرای مارینسکی را همراهی خواهد کرد. آقای والری گرگیف مدیرکل هنری و رهبر دایم مجموعه مارینسکی نیز همزمان با این کنسرت در سالن دیگر اپرای دیگری را رهبری خواهد کرد.»

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سکوت عجیب همایون شجریان/واکنش امیر مقاره به حواشی کنسرت ماکان بند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید