آخرین خبر

شنیدن نوای ارکستر سمفونیک در محکومیت فاجعه منا

آوای ایرانیان: در مراسم گردهمایی هنرمندان حوزه های مختلف سینما، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی که به مناسبت همدردی با بازماندگان فاجعه منا برگزار می شود، نوای ارکستر سمفونیک تهران شنیده خواهد شد.

به گزارش آوای ایرانیان، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با اعلام این خبر در نشست رسانه ای که صبح امروز ۱۳ مهرماه در تالار وحدت با حضور رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر و غلامحسین امیرخانی نماینده هنرمندان تجسمی برگزار شد، گفت: اهالی هنر در حوزه های مختلف در برابر فاجعه انسانی منا، سکوت نکردند و قرار است پنجشنبه شب ۱۶ مهرماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت گردهم جمع شویم تا فریاد رسای مظلومیت عزیزان از دست رفته در فاجعه منا باشیم.

غلامحسین امیرخانی که به عنوان نماینده هنرمندان تجسمی در این نشست حضور داشت با اشاره به اینکه مناسک حج نقطه اوج رسیدن انسان به خدا و همدلی با پروردگار است، گفت: همانطور که قرآن مجید به ما آموخته، حج نقطه اوج رسیدن به همدلی، مهربانی، مهرورزی نسبت به یکدیگر و معرفت پیدا کردن نسبت به پروردگار است اما متاسفانه با اتفاق اخیر که در منا رخ داد، شاهد فاجعه انسانی بودیم.

وی افزود: متاسفانه با جریان های معنوی، برخورد های سیاسی می شود و بنده به عنوان کسی که اخلاق مداری در شیعه را با جان و دل قبول دارم، این فاجعه انسانی را محکوم می کنم و معتقدم صدای هنرمندان باید بیش از گذشته بلند باشد.

نوربخش در ادامه این نشست با اشاره به لغو جشن خانه موسیقی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود جشن خانه موسیقی این هفته برگزار شود. اما برای همدلی با خانواده این فاجعه انسانی تصمیم گرفتیم مجموعه کنسرت هایی را که به مناسبت جشن خانه موسیقی قرار بود برگزار شود، لغو کنیم.

در ادامه این نشست، سید رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما درباره گردهم آمدن هنرمندان به مناسبت همدردی با بازماندگان فاجعه انسانی منا گفت: به اعتقاد من این گردهمایی یادآور مسئله اخلاق است. فارغ از اینکه چه تعداد از هموطنان آسیب دیده اند باید به این نکته توجه داشت که در این اتفاق کرامت انسانی و اخلاقی نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که هنرمندان همیشه در کنار مردم بوده اند بنابراین وظیفه خود می دانند که نسبت به موضوعاتی از این دست واکنش نشان دهند. من نیز چنین گردهمایی میان هنرمندان را به فال نیک می گیرم. متاسفانه به دلیل فضای سیاست زده ای که در جامعه وجود دارد، موضع گیری های غیر منصفانه ای در مقابل این فاجعه انسانی گرفته می شود.

مدیر عامل خانه سینما تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از قضاوت ها به این سمت می رود که چرا مسلمان ها به حج می روند. به اعتقاد من این برخورد با این فاجعه انسانی بی انصافی و غیر انسانی است و از بی مسئولیتی در قبال یکدیگر ناشی می شود، برخوردهایی از این دست به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

میرکریمی با توجه به موضع گیری رسانه های خارجی در برابر فاجعه منا گفت: متاسفانه نگاه عمومی جامعه بین الملل به خصوص رسانه ها، نسبت به اطلاع رسانی فاجعه منا تبعیض آمیز بود به گونه ای که وانمود می کردند انگار چنین اتفاقی نیفتاده است و یا اهمیت کمی دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر به عنوان نهادهای مدنی بر خود واجب دانستند تا نسبت به این فاجعه پیش قدم شوند. اگر امروز نسبت به فاجعه منا بی اعتنا باشیم، قول می دهم در زمان های دیگر و در ابعاد گسترده تری مسائلی از این دست گریبان گیر مردم خواهد شد.

میرکریمی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه ارکسترسمفونیک تهران در این رابطه اجرای برنامه دارد، گفت: خوشحالم برای همدردی با بازماندگان فاجعه منا و گرامیداشت قربانیان، ارکسترسمفونیک تهران نیز همراه با ما است. ابعاد انسانی این فاجعه با دلجویی های ساده و حرف های درگوشی حل نمی شود چون گردهمایی هایی از این دست باید با قدرت برگزار شود تا دیگر شاهد چنین فجایع انسانی نباشیم.

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر در ادامه این نشست گفت: هنرمندان در رشته های مختلف به خصوص هنرمندان هنرهای نمایشی بر خود واجب می دانند که در این گردهمایی شرکت کنند چون طبیعتاً در اتفاق هایی از این دست نمی توانیم بی تفاوت باشیم.

راد تصریح کرد: در بسیاری موارد، مسایل رنگ و بوی سیاسی می گیرد و حال تاکید می کنم که این گردهمایی به هیچ عنوان سیاسی نیست و نهادهای صنفی هنرمندان کنار هم جمع می شوند تا نسبت به این فاجعه انسانی ابراز همدردی کنند.

مدیر عامل خانه تئاتر گفت: جهانیان باید بدانند که مسائلی از این دست به معنای نادیده گرفتن حرمت انسانی است و ما هنرمندان همواره در برابر بی اخلاقی می ایستیم و مدافع حقوق حقه انسان ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه کلمه فاجعه برای اتفاقی که در منا افتاد کم است، گفت: کلمه فاجعه نمی تواند مبین اتفاقی باشد که در منا رخ داد. پس از روشن شدن ابعاد دیگر از این فاجعه، متوجه شدیم که با یک اتفاق ساده ای مواجه نیستیم چون شاید اگر آبی به قربانیان می دادند، این فاجعه رخ نمی داد ولی حتی از دادن آب به قربانیان نیز امتناع کردند.

ایرج راد در پایان صحبت های خود گفت: این گردهمایی ابراز همدردی با خانواده های داغدار است و امیدواریم از این پس شاهد فجایعی از این دست نباشیم. به اعتقاد من جلوی این اتفاقات باید گرفته شود تا فضای انسانی بر جامعه سایه بگستراند.

علی رهبری رهبر ارکسترسمفونیک تهران نیز در ادامه این نشست گفت: من با سه عنوان مدیر ارکستر سمفونیک تهران، موزیسین و یک ایرانی در این جلسه حضور دارم. یکی از نکات سوال برانگیز که بارها مطرح شد، بی تفاوتی جامعه بین الملل به فاجعه منا بود. اما می خواهم بگویم که بسیاری از دوستان خارجی من نسبت به این فاجعه بزرگ واکنش نشان دادند. بنابراین می خواهم بگویم که اتفاقاً عده زیادی از خارجی ها هستند که نسبت به این فاجعه و بی عدالتی واکنش نشان داده اند ولی متاسفانه درباره آنها بد قضاوت کرده ایم.

حمیدرضا نوربخش در ادامه با اشاره به جزئیات برگزاری این مراسم گفت: همانطور که گفتم ارکستر سمفونیک تهران به منظور همدردی با قربانیان فاجعه منا اجرای برنامه دارد. همچنین قرار است در سالن های موجود در تالار وحدت آثاری از هنرهای تجسمی که با موضوع فاجعه منا طراحی شده، به نمایش گذاشته شود. همچنین بنا داریم کتابی از مجموعه دل نوشته های این هنرمندان نسبت به این فاجعه را منتشر کنیم.

علی رهبری درباره جزئیات اجرای ارکستر سمفونیک تهران گفت: اجرای این کنسرت افتتاحیه برنامه مهر تا مهر ما است که قطعاتی از موسیقی کلاسیک را اجرا می کنیم و پس از آن اپرای عاشورا اثر بهزاد عبدی را روی صحنه می بریم.

میرکریمی در ادامه در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه خانه سینما چه اقدام عملی برای اعتراض به فاجعه منا انجام خواهد داد، گفت: زمانی که اخبار اولیه فاجعه منا شنیده شد، نوعی پنهان کاری در بیان جزئیات خبر احساس می شد و اساساً ابعاد داستانی که تعریف می کردند مشکوک بود. از همین رو با تماس هایی که با افراد حاضر در این فاجعه داشتیم، متوجه ابعاد دیگر این فاجعه شدیم. در واقع اخباری که به ما ارائه می شد، اخباری نرم تر از فاجعه منا بود.

وی ادامه داد: بنابراین باید سکوت را می شکستیم و خوشبختانه در این راه نهادهای صنفی دیگر جامعه هنرمندان با ما همراه شدند. در همین راستا کمپینی برای جمع آوری امضاء برای حقیقت یابی راه انداختیم و تاکنون بالای ۲ هزار امضاء جمع کرده ایم اما همچنان نیازمند جمع آوری امضاء های بیشتری هستیم.

نوربخش در تائید صحبت های میرکریمی گفت: روشن شدن ابعاد فاجعه منا نوعی شگفتی و بهت را به همراه داشت و هرچقدر زمان می گذرد، ابعاد گسترده تری از این فاجعه دستگیر ما می شود و من معتقدم هنوز ابعاد این فاجعه آنگونه که باید مشخص نشده است.

مدیرعامل خانه موسیقی افزود: اهالی موسیقی تولیداتی با موضوع فاجعه منا خواهند داشت که این تولیدات در قالب آلبوم های موسیقی ارائه می شود.

وی در پایان با اشاره به زمان برگزاری جشن خانه موسیقی گفت: واقعیت این است که با توجه به اتفاقی که رخ داد، فضای جشن خانه موسیقی از بین رفت و اهالی موسیقی حال و حوصله برگزاری جشن سالانه موسیقی را نداشتند. به همین دلیل برگزاری این جشن را به زمان دیگر موکول کرده ایم. اگر توانستیم قبل از ماه محرم جشن خانه موسیقی را برگزار می کنیم در غیر این صورت بعد از این ایام محرم، جشن خانه موسیقی برگزار می شود.
منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شنیدن نوای ارکستر سمفونیک در محکومیت فاجعه منا”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید