آخرین خبر

غروب خورشید کاروان در برج میلاد/آذرنگ: جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تنها مانده است

نمایش «خورشید کاروان» در بیست و نهمین سال اجرای خود، با تجلیل از بازیگران خردسال این اثر نمایشی، به کار خود در سالن همایش‌های برج میلاد تهران پایان داد.

غروب خورشید کاروان در برج میلاد/آذرنگ: جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تنها مانده است

به گزارش آوای ایرانیان نمایش «خورشید کاروان» که توسط مهدی متوسلی و بر اساس نمایشنامه «هیهات» اثر زنده‌یاد ابوباسم حیادار نوشته شده، در بیست و نهمین سال اجرای خود، با کارگردانی محمود فرهنگ از روز چهارشنبه ۱۷ مهر در سالن همایش‌های برج میلاد تهران به صحنه رفت.

«خورشید کاروان» طی ۱۰ اجرای خود پذیرای حدود ۱۰ هزار علاقه‌مند به این اثر مؤسسه فرهنگی فدک بود.این نمایش که با حضور بیش از ۱۲۰ بازیگر و گروه اجرایی تولید و به صحنه رفت، با تجلیل از بازیگران خردسال حاضر در بیست و نهمین سال اجرا، به کار خود پایان داد. جلیل فرجاد، کرامت رودساز، سیروس همتی، اسدالله بابایی و مهدی امینی از جمله بازیگران این اثر نمایشی بودند.

*آذرنگ:به مناسبت آزادسازی خرمشهر، باید پایکوبی و شادی برقرار کرد

برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیاء روز گذشته، یکشنبه ۲۸ مهر میزبان حمیدرضا آذرنگ، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون و دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر شد.

آذرنگ در ابتدای این برنامه درباره جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، گفت: جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تاکنون در بیست‌ و یک دوره برگزار شده و در ابتدا شکلی محلی داشته ولی امروز با زحمات فراوان تبدیل به جشنواره‌ای ملی شده و پیش‌بینی می‌شود شکلی بین‌المللی هم پیدا کند. این جشنواره در منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر از ۱۵ تا ۱۹ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

آذرنگ در ادامه گفت: یکی از مناسبت‌های ملی کشور ایران آزادسازی خرمشهر است که باید در برابر این روز تعظیم کنیم. خاطرم هست که در آن روزها چه خبرهایی که نبود! اتفاقا نگاه من این است که باید به مناسبت آزادسازی خرمشهر، پایکوبی و شادی برقرار شود و یک جشن حماسی هم برگزار کرد.

ضیاء به تغییر زمان برگزاری بیست‌ و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از خرداد به آبان‌ماه اشاره کرد و حمیدرضا آذرنگ تصریح کرد: گرمای بیش از حد هوا را نمی‌شود کنترل کرد و این گرما باعث آزار هنرمندان و مردم حاضر در جشنواره می‌شد و تصمیم ‌گرفتیم تاریخ برگزاری جشنواره را تغییر دهیم ولی برخی از دوستان می‌گفتند مهمانان ما باید گرمای منطقه را تجربه کنند تا بدانند ما چه سختی‌ای می‌کشیم. به اعتقاد من تاریخ مهم نیست و مناسبت اصل است و ما می‌توانیم در تمام روزهای سال این پیروزی حماسی را فریاد بزنیم و با آن عشق کنیم. خدا را شکر که تغییر تاریخ برگزاری جشنواره مورد قبول همه واقع شد.

آذرنگ عنوان کرد: من با آموزش و پروش منطقه صحبت کردم تا تئاترهایی برای کودکان اجرا شود. در واقع، اصلا مهم نیست که تئاترها به جنگ بپردازد زیرا که کودکان ما نباید سختی‌های جنگ را ببینند. تمام هم و غم ما این است که در طی برگزاری جشنواره میزبان خوبی باشیم و مردم را شاد کنیم. آبادان و خرمشهر و اروند میزبان ۱۶ استان از ایران هستند که تقریبا نیمی از استان‌های کشور می‌شود. من با نگاه‌هایی مواجه شدم که لبخند را بد می‌دانند و در سوگ زندگی به سر می‌برند.

دبیر بیست ‌و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر تصریح کرد: کار فرهنگی وقتی نتیجه می‌دهد که مداومت داشته باشد. من عاشق جنوب و سرزمینم هستم. محمد جهان‌آرا و دوستان او برایم مقدس هستند و به هیچ تفکر و اندیشه سیاسی‌ای کاری ندارم، این افراد ایثار و مقاومت کردند ولی گویا قرار نیست یادی از آنان شود! جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر قرار است یاد محمد جهان‌آرا و دوستان او را زنده نگه دارد.

او عنوان کرد: من در شبی به استعفا نزدیک شدم و به دوستی پیام دادم که می‌خواهم فقط از محمد جهان‌آرا و دوستان او عذرخواهی کنم زیرا که وضعیت اقتصادی جشنواره دردناک است.

کل بودجه جشنواره ۲۵۰ میلیون تومان است!

آذرنگ پیرامون بودجه اندک جشنواره تاکید کرد: مسوولان گفتند کل بودجه جشنواره ۲۵۰ میلیون تومان است! من هم گفتم با این پول تئاتری نیمه‌حرفه‌ای اجرا بروید و نام و خاطره محمد جهان‌آرا را ویران نکنید. به هر صورت به من قول دادند که آن بودجه ۲۵۰ میلیونی قرار است به ۳۰۰ میلیون تومان برسد و تلاش بیشتری هم می‌کنند تا به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. من هم گفتم اشکالی ندارد ولی با غروری که دارم حتی اگر شده گدایی می‌کنم تا باقی پول را جور ‌کنم. این گدایی غرورآفرین است. با اینحال، در نهایت، همان ۲۵۰ میلیون تومان را در برآوردها ذکر کردند! متولی این جشنواره ارشاد منطقه آزاد اروند است که حامی آنان هم ارشاد تهران است. آقای شهرام کرمی هم به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی گفتند به همان میزان به ما کمک می‌کنند. به نظرم، جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر بچه یتیمی است که هیچ کس او را نمی‌خواهد. شما باورتان نمی‌شود به کجاها رفتم و به چه افرادی رو زدم! به برخی از مسوولان گفتم عمر میز مدیریت شما کوتاه است و مجیزی هم نخواهم گفت ولی شرایط را به شما انتقال خواهم داد. جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تنها مانده است! همسرم به من گفت که تو برای این جشنواره شاید ماشین زیر پایت را هم بفروشی!

بیش از ۶۰۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کردند

آذرنگ گفت: جالب است بدانید که بیش از ۶۰۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کردند و در برابر این هنرمندان تعظیم می‌کنم. این آمار برای جشنواره‌ای که خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند خیلی خوب است. با اینکه نهادها و سازمان‌های گوناگون به ما وعده هیچ کمکی نداده‌اند ولی از تمام آنها از جمله مسوولان منطقه آزاد اروند، آبادان، خرمشهر، استان خوزستان، شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، آموزش‌وپروش، اورژانس، آتش‌نشانی، کشتیرانی، جامعه بازار و باقی تشکر می‌کنم و انشاالله به ما کمک کنند.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در چهار بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های میدانی و محیطی و با حضور شرکت‌کنندگانی از تهران، منطقه آزاد اروند، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی، مازندران، کرمانشاه، گیلان، سیستان و بلوچستان و ایلام به دبیری حمیدرضا آذرنگ آبان‌ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.

*فهرست بازیگران نینوچکا تکمیل شد

فهرست بازیگران نمایش نینوچکا به کارگردانی سعید داخ، تکمیل شد. این نمایش به نویسندگی مجتبی کاظمی بر اساس فیلمنامه نینوچکا نوشته بیلی وایلدر، و ترجمه شهرام زرگر قرار است به زودی به روی صحنه برود.

فهرست بازیگران این نمایش را ارژنگ امیر فضلی، کتانه افشاری نژاد، کامبیز امینى، امیر تیمورى، جوانه دلشاد، علیرضا داورى، پردیس رفیعى، شبنم ندیمى، زهرا بهرامی،  فاطمه دهقانی تشکیل داده اند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به تهیه کننده: انوشه زاهدی، مجری طرح: امیر تیموری، دستیار کارگردان و برنامه ریز: مریم یاسین زاده، طراح صحنه: ایمان نظرى، طراح لباس: مقدی شامیریان طراح نور: ایمان نظرى، طراح لوگو و پوستر: امین دایى، عکاس: فرانک جامه بزرگ، موسیقی: حمید رشیدی، مشاور رسانه ای: سیدمحمدصادق سیادت، تبلیغات: فرید رحمتى، دستیار دوم کارگردان: امید آراسته و مجری نور و صدا: عرفان ادهمیان اشاره کرد. اطلاعات تکمیلی این نمایش به زودی منتشر خواهد شد.

*هنرمندان تئاتر کشور از «پشت دیوار عمارت» گفتند

جمعی از کارشناسان و هنرمندان هنرهای نمایشی کشور درباره نمایش پشت دیوار عمارت نظر دادند.

بهزاد فراهانی نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر کشور در خصوص این نمایش گفت: معمولاً در کشور ما کارهای مناسبتی و سفارشی کارهای خوبی از آب در نمی آید ولی این کار یک ویژگی هایی داشت که به نظرم لحظات درخشان و خیلی خوبی داشت.

محمود عزیزی بازیگر، نویسنده، کارگردان و استاد دانشگاه در خصوص این نمایش گفت: این اثر، نمایش دلپذیری بود و آن را بسیار دوست داشتم، از لحاظ بازیگری و کارگردانی و شخصیت پردازی کارگردان تلاش قابل توجه و قابل ملاحظه ای را انجام داده بود و ضرباهنگ نمایش به انضمام دکور کاربردی و میزانسن های قابل قبول به جامعیت در کیفیت اثر نمایشی، کمک شایانی کرده بود.

کریم اکبری مبارکه بازیگر،کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور درباره این نمایش گفت: به نظرم کار خوبی بود و از این دست آثار در تئاتر و فضای نمایش کشور می بایست بیشتر ببینیم. از دیدن این کار لذت بردم و با توجه به امکانات تماشاخانه سرو کارگردان به خوبی از عمق صحنه استفاده کرده بود و میزانسن های به جا و درستی را در کارش لحاظ کرده بود.

شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر نیز پس از دیدن این نمایش گفت: «پشت دیوار عمارت» نمونه خوبی برای یک سرمایه گذاری فرهنگی است که این روزها بسیار مورد غفلت قرار گرفته است. این نمایش قابلیت اجرا در یک فضای بزرگتر و بهتر را دارد و به نظرم متن و فضای نمایش این را می طلبد که اگر در سال های بعد امکان اجرای مجدد پیدا کرد، بتواند در یک موقعیت و صحنه بزرگ تر اجرا برود و کارگردان بتواند ایده های خود را پیاده کند. در مجموع کار خوبی بود و به عوامل خسته نباشید می گویم.

گفتنی است نمایش پشت دیوار عمارت فردا۳۰مهرماه به اجراهای خود در تماشاخانه سرو خاتمه می دهد. در این نمایش  جلیل فرجاد، جمشید صفری، پژمان کاشفی، نسرین مسلمی‌نیا، شیوا خسرومهر، زری‌ اماد، پانته‌آ کیقبادی، حامد آقایی‌، فرزاد صبوری، علی‌رضا درویش‌نژاد، اهورا ابراهیمی، علی حیدری، ماندانا عصری، محمدرضا موهبتی، ماریه ماشاالهی و آرمین احتشام‌زاده  به ایفای نقش می پردازند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غروب خورشید کاروان در برج میلاد/آذرنگ: جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تنها مانده است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید