مدیر فیلمبرداری «رد خون»: این فیلم سختترین تجربه ما بود
وی با تاکید براینکه «رد خون» سختترین کاری بود که تیم فیلمسازی ما انجام داد، بیان کرد: با توجه به شرایط تولیدی محدودی که سینمای ایران دارد، به سختی میشود سراغ ساخت فیلمهایی از این دست رفت که چنین پروداکشن بزرگی دارد.
مصائب روایت ناگفتههای تاریخ
وی بیان کرد: البته در بخش فنی و اجرا نیز برای همه عوامل سازنده فیلم، سختیها و مشکلات بسیاری وجود داشت. این فیلم دارای هجم زیادی از هنروران، تعدد در لوکیشنها و اتفاقات مهمی در صحنه بود که بی شک اداره چنین پروژهای را بسیار سخت میکرد.
بهروز گفت: به خاطر دارم که در «رد خون» گاهی در لوکیشنهایی کار میکردیم که به دلیل وسعت صحنه با میزانسنهای بسیار سخت و البته پیچیدهای روبرو بودیم، به عنوان مثال در سکانس تنگه «چهارزبر» که وسعتی به طول یک و نیم کیلومتر داشت، باید همه اتفاقات و بازی بازیگران اصلی و هنروران در تمام صحنه، درست و بجا شکل میگرفت.
امکان بهخطر افتادن جان عوامل زیاد بود
مدیر فیمبرداری «ایستاده در غبار» توضیح داد: در ابتدا تصمیم داشتیم با توجه به اینکه «رد خون» به بخشی از اتفاقات مهم دهه ۶۰ کشور مربوط میشود آن را به صورت ۱۶ میلیمتری فیلمبرداری کنیم، اما به دلیل اینکه پروسه دریافت پروانه ساخت طولانی شد زمان کمی تا شروع فیلمبرداری داشتیم و با موقعیتی مواجه شدیم که باید تصمیم میگرفتم با چه فرمتی فیلمبرداری کنیم، برای فیلمبرداری «رد خون» به صورت ۱۶ میلیمتری باید فرصت کافی برای تهیه مواد خام از خارج از کشور را پیدا میکردیم که این پروسه زمان بر بود، به همین دلیل با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم، تصمیم گرفتیم که این فیلم را به صورت دیجیتال فیلمبرداری کنیم و در نهایت فیلمبرداری به گونهای انجام شد که مخاطب با تصاویری روبرو شد که به لحاظ بصری تفاوت چندانی با تصویر نگاتیو ۱۶ میلیمتری نداشت.
وی ادامه داد: در این زمینه تحقیق کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این امکان وجود دارد روی دوربینهای مینی الکسای کمپانی ARRI، فرمت سوپر ۱۶ را انتخاب کرده و با لنزهای سوپر ۱۶ قدیمی و نسبتا کهنه فیلمبرداری کنیم.
بهروز گفت: البته این روش ریسک بزرگی را به همراه داشت، چرا که ما یک پروژه بزرگ روبرو بودیم، همچنین معتقد بودیم «رد خون» قرار است یک فیلم ماندگار باشد به همین دلیل باید به شیوه درستی فیلمبرداری میشد و این خود مسئولیت عجیبی بود و باید تصمیم سختی در این زمینه میگرفتم. در چنین شرایطی میتوانستم فرمتهای متفاوت و بسیار باکیفیتی را برای فیلمبرداری «رد خون» انتخاب کنم، اما در نهایت فرمتی که انتخاب کردم روی دوربین دیجیتال ARRI پایینترین کیفیت ممکن بود، اما در نهایت بهترین نتیجه را به ما میداد و تصویری که بدست آمد همان تصویری بود که واقعا نیاز داشتیم و مناسب قصه و فضای این کار بود.
تصاویر دیجیتال با بافت و رنگ نگاتیو
وی تاکید کرد: «رد خون» در واقع برای من ماحصل همه تجربههایی است که پیش از این با محمدحسین مهدویان پشت سرگذاشتهام و احساس میکنم که این فیلم به لحاظ فنی و هنری کاملترین خروجی است که داشتهایم.
بهروز در پایان گفت: «رد خون» بی شک از جمله آثاری است که میتواند مخاطب را راضی از سینما خارج کند و امیدوارم مردم با تماشای این فیلم با بخشی از اتفاقاتی که در دهه ۶۰ در کشورمان رخ داده بیشتر آشنا شوند.
برچسب ها آوای ایرانیاناخبار سینمااخبار فرهنگی هنریفیلم رد خونفیلم ماجرای نیمروزهادی بهروز
- قبلی همسر پارسا پیروزفر درفیلم «مست عشق» مشخص شد
- بعدی گروه الغدیر صلوات خاصه امام رضا (ع) را منتشر کرد
0 دیدگاه در “مدیر فیلمبرداری «رد خون»: این فیلم سختترین تجربه ما بود”