آخرین خبر

طنین موسیقی اقوام در دل سکوت کویر

به گزارش آوای ایرانیان،  همزمان با دومین روز از دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، طنین موسیقی اقوام جوانه ترنمات موسیقی را از دل کویر بیرون کشید.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان در حالی دومین روز از برپایی خو د را دنبال که با استقبال دور از انتظار مخاطبان همراه بود.

از خراسان تا سیستان با منظومه خوانان

در بخش اول اجراهای دومین روز جشنواره در بخش منظومه خوانی اختصاص خراسانی ها خوش درخشیدند.
ابراهیم تیموری، عبدل احد درپور و فاروق درپور منظومه هایی از خراسان رضوی را روایت کردند و پس از آن رضا محمدی منظومه هایی از شمال خراسان روایت کرد.

موسیقی در اتاق بازرگانی

در ادامه دومین روز از جشنواره، فاروق رحمانی، گل محمد بلوچ و صدیق زردکوهی در اتاق بازرگانی کرمان به روی صحنه رفتند تا راوی منظومه هایی از بلوچستان باشند پس از آن علیرضا شهبازی روایتگر منظومه های قشقایی شد .
بخش دیگری از این برنامه به اجرای برگزیدگان جشنواره ملی جوان اختصاص داشت که هنرمندانی را از استان های خراسان رضوی و شمالی در بر می گرفت.

موسیقی حلقه مفقوده گردشگری ایران

در کنار اجراهای شهر کرمان، طنین موسیقی اقوام در دومین روز در کلوت‌های شهداد که بخشی از کویر جهانی لوت است نیز پیچید. و استقبال مردم از این اجراها با وجود آب و هوای متغییر کویر در اینروزها خود گواهی بود بر این مدعا که موسیقی میتواند حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران و بال قدرتمند توریسم فرهنگی ایران باشد.

فولکلورهای آذری در کمپ شهداد

گروه‌ موسیقی فرامرز گلزار از آذربایجان‌شرقی شروع کننده اجرای دومین روز جشنواره در کمپ ماهان شهداد در روستای ملک آباد بود..

فریاد هرای در کویر

بانوان قوچانی«هرای» دومین گروهی بودند که اجراهای آنها نیز مورد توجه قرار گرفت.
اجراهای گروه «آبیدر» از سنندج و «اوزان نیهات» از کشور ترکیه نیز تکمیل کننده دومین روز جشنواره در غروب کلوت‌های شهداد بود.

بداهه های عاشیق در غروب کویر

«اوزان نیهات» اشعاری را به صورت بداهه در فضای باز کویر لوت اجرا کرد. او رییس مجمع اوزان‌های آناتولی (عاشیق‌ها) و یکی از پیشکسوتان موسیقی ترکیه است. یکی از توانایی اوزان‌ها این است که به صورت بداهه شعر می‌گویند.
نیهات در نوازندگی خود که از تم های منظومه کوراغلو استفاده کرده بود، او با زبان موسیقی به مردم و فرهنگ و غنی ایران سلام داد و مهمان‌نوازی مردم کشورمان را ستایش کرد.

مجموعه گنجعلی خان و میراث موسیقیایی خاندان های هنری

خالو قنبر راستگو و خاندان های بزرگ هنری میهمان کاروانسرای گنجعلی خان شدند.

از اتفاقات مهم جشنواره دوازدهم حضور خاندان های هنری در کنار یکدیگر روی صحنه و با اجرای موسیقی خاندان های هنری زنگشاهی و آتشگر همراه بود که هر دو از استان سیستان بلوچستان میهمان این رویداد بودند تا راوی میراث موسیقیایی خاندان خود باشند.

درخشش بانوان در جشنواره دوازدهم

بانوان که ایندوره حضور مستقلی در جشنواره موسیقی نواحی داشتند، در دومین روز جشنواره اجراهایی در خور توجه داشتند.
گروه کیدی از استان هرمزگان با اجرایش فضای شاد و متفاوتی به کاروانسرا بخشید و این در حالی بود که استاد خالو قنبر راستگو دختران کیدی را همراهی کرد.

گرمای موسیقی جنوب در شب سرد کرمان

تکنوازی نی انبان بوشهر با اجرای رضا زارع بخش دیگری از برنامه بود. گروه کمنزیل از کرمان و گروه دف نوازان نوای رحمت نیز حال و هوای متفاوتی به فضا بخشیدند.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی از ۱۶ آبان ماه در کرمان آغاز به کار کرده است. در این جشنواره حدود ۲۸۰ هنرمند حضور دارند. امسال ۱۳ هنرمند خارجی هم در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “طنین موسیقی اقوام در دل سکوت کویر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید